Fókuszban Ráadás

Oscar 2018: A Testről és lélekről Oscar-díjáról

Testről és lélekről Oscar-díj
A legjobb idegen nyelvű film kategória esélyesei: Testről és lélekről A négyzet, 120 dobbanás percenként, A Fantastic Woman, Foxtrot, First They Killed My Father, In the Fade

Szinte biztosan benne lesz a legjobb öt jelölt között Enyedi Ildikó filmje! És azon belül is az esélyesek között helyezkedik el a csodálatos Testről és lélekről! Ezennel megkezdjük a szurkolói kampányunkat.

Zsinórban harmadszor. Reális az esélye, hogy zsinórban harmadszor kap Oscar-díjat egy magyar film. A tavalyi Saul fia, majd az idei Mindenki után jövőre a Testről és lélekről lesz az a film, ami miatt őrült extázisban nézzük majd az Oscart. Mert a jelölése Torontó után nem is lehet kérdés.

Nekünk is a kedvencünk a Testről és lélekről: olvasd el a kritikánkat itt! 

Két éve nagyjából ugyanekkor, már az ősszel megírtam, hogy Nemes Jeles László minden kétséget kizáróan megnyeri a legjobb idegennyelvű filmek versenyét. Enyedi Ildikónál nem ennyire biztos a helyzet, idén erősebb a mezőny. De előbb lássuk a kategória hátterét.

Fesztiválmásnap

Szeptember végére lezárul az adott évi nagy európai fesztiválturné. Az utolsó fontos momentum Velence, de annak a következménye sokszor már átcsúszik a következő évre. Ugyanis az Amerikai Filmakadémia október elejéig (idén október 2-ig) várja az adott nemzet jelölését az illetékes hatóságtól. Viszont egy ország csak olyan filmet jelölhet, amit eddig a napig bemutattak már. Tehát a legtöbb jelöltet – egy nemzetközi filmfesztivál vagy csak egy hazai premier folytán – már alapvetően lehetett látni valahol. 

Történik egy másik fontos esemény szeptemberben, ami miatt még erősebben körvonalazódik a kategória várható eredménye. Ez pedig a Torontói Nemzetközi Filmfesztivál. A mustra rendhagyónak számít: nincs versenyprogram, csak közönségdíj (amelynek nyertese egyre meghatározóbb az Akadémia számára). Torontót inkább a forgalmazók számára rendezik: ekkor kel el a legtöbb idegennyelvű film joga. És ekkor formál igazán véleményt ezekről az amerikai sajtó. Több tekintetben is meghatározó tehát a legjobb idegennyelvű kategória számára.

120 dobbanás a Négyzeten

Lássuk akkor a mezőnyt! Az esélyesek közé értelemszerűen a nagy fesztiválokon diadalmaskodó alkotások kerülnek – és ugye Berlint épp a Testről és lélekről nyerte meg. A patinásabbnak – vagy inkább a hollywoodi ízléshez jobban igazodónak – tekinthető Cannes nyertese a svédek által jelölt A négyzet. Robert Östlund egyértelműen Enyedi Ildikó legnagyobb ellenfele lesz jövőre, sőt talán valamivel esélyesebb pillanatnyilag. Én is láttam A négyzetet Miskolcon, a társadalompolitikai szatíra valóban egy különleges, komplex, erős alkotás, ráadásul amerikai sztárokkal felvértezett. Van azonban egy szempont, amiben a magyar versenyző erősebb: a Testről és lélekről szerethetőbb. Kicsit olyan, mint a főhősei: nem hibátlan, de hatalmas szíve van. A szerethetőség pedig, mint tavaly a Mindenkinél láttuk, lassú, de kitartó munkával Oscarig vezethet.

Elizabeth Moss és Claes Bang A négyzet című filmben
A négyzet

A franciákra mindig figyelni kell, ráadásul idén a legerősebb versenyzőt küldték versenybe (ez azért nem mindig egyértelmű, lásd: a Saint Laurent nominálása a Csajkorral szemben). A 120 dobbanás percenként a hírek szerint egy hagyományosan elmesélt történet a melegeket lassan tizedelő AIDS terjedésének csúcspontjáról, a nézőpontot pedig egy, a vírus és a társadalmi előítéletek ellen egyaránt harcoló civil szervezet adja. Mint látszik, számos olyan kulcsszó (melegek, civilek) szerepel a történetben, ami miatt az Akadémiatagok Trump ellen tiltakozva megszavazhatják. Ugyanakkor tudni kell, hogy Enyedi már nyert egyszer ilyen közegben, Berlinben Kaurismaki ellen, aki a menekültválságról forgatott sajátos és kiváló filmet. Szerencsére a finnek nem A remény másik oldalát jelölték, hanem az egyszerűbb Tom of Finlandet.

Kitől kell még tartanunk? Idén egy másik női rendező filmje is ebben a kategóriában indul, és ő nem akárki. Angelina Jolie-ról van szó, aki egy kambodzsai filmmel jelentkezik. A First They Killed My Father azonban a hírek szerint ismét egy melodráma (lásd: A vér és méz földjén), csak épp a szociodrámák közegében játszódik. Meg kell még említeni az izraeli Foxtrotot, ami Velencéből három díjjal érkezett haza, ráadásul Torontóban is imádta a szakma. A bemutatása óta eltelt rövid idő óta egyre nagyobb figyelmet kap, mind többen emlegetnek Oscart vele kapcsolatban. És ott van még Andrej Zvjagincev, az egyik legnagyobb kortárs rendező, akinek új filmjét Cannes-ban is éljenezték: ez lenne a Szeretet nélkül.

A többieknek viszont szerintem nincs esélye. Az A Fantastic Womant láttam Berlinben, és hiába hódított most Kanadában, Németországban már egyszer legyőzte a Testről és lélekről. Ráadásul tényleg nem olyan jó, igaz, Chile az utóbbi években nagyon jó kapcsolatokat épített ki Hollywoodban. Olaszország szerencsére nem a Szólítsd a nevedent nevezte (valószínűleg túl sok benne az angol szöveg), hanem az A Ciambrát, amitől már Karlovy Varyban sem ájult el a kollégám. Ugyanott viszont én imádtam Fatih Akin In the Fade-jét, amiben nagyot alakít a Hollywoodban jól ismert Diane Krüger, de akármennyire szerettem is, én is belátom, hogy azért annyira nem erős. Nem kell félnünk Ausztriától sem, hiába nevezték Michael Haneke új moziját, a Happy Endért senki nem lelkendezett Cannes-ban. Ahogy a befutott norvég rendező, Joachim Trier új leszbikus drámájáért, a Thelmáért sem.

Mit tudunk a forgalmazóról?

Hiába erős a mezőny, a Testről és lélekről minden tekintetben a legjobbak között van. Akkor miért nem erről beszél mindenki? Miért nem találjuk a nevét szinte egyik amerikai szaklap elemzésében sem? A válasz egyszerű: a filmnek még nincs észak-amerikai forgalmazója.

enyedi ildiko testrol es lelekrol arany medve dij
Enyedi Ildikó és az Arany Medve-díj

Ezzel kapcsolatban megkérdeztem Mécs Mónikát, a Testről és lélekről producerét, aki sejtelmesen csak annyit mondott, hogy a jövő héten várhatóan lezárul az a több hete tartó tárgyalássorozat, amely az egyik nagy amerikai céggel zajlik. A producer megígérte, hogy amint pontot tesznek a folyamat végére, azonnal beavat a részletekbe. A kérdéssel megkerestem a Magyar Nemzeti Filmalapot is, ahol megerősítettek abban, hogy valóban a lezáráshoz közeledik az amerikai terjesztési jogok értékesítése. Hozzátették, hogy addig sajnos nem tudnak kampányt indítani és hírverést csapni a film körül, amíg nincs hozzá forgalmazó partner.

Olvasd el interjúnkat a remélhetőleg hamarosan Oscar-díjassá váló Enyedi Ildikóval!

Nagy kérdés, hogy a film esélyeire ez a csend, ami miatt például a korábban a Testről és lélekről nagy rajongójának számító IndieWire nem is említi meg az esélyesek között, pontosabban csak a „futottak még” kategóriában. Egy grandiózus kampánnyal persze még bármi megváltozhat, végtére is a jövő február még viszonylag messze van. Meglátjuk, mi fog történni, az biztos, hogy a következő héten már többet tudunk majd. Mi viszont e cikkel hivatalosan is megkezdtük a szurkolást a Testről és lélekről Oscar-díjának!

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..