Meryl Streepet az idei Golden Globe-dĂjĂĄtadĂłn Ă©letmƱdĂjjal tĂŒntettĂ©k ki: tĂz legjobb szerepĂ©t Ărjuk meg, ezek az alakĂtĂĄsok a mi dĂjaink.
Meryl Streep szerepei Ă©s dĂjai megszĂĄmlĂĄlhatatlanok. 38 Ă©v alatt 19 Oscar-dĂjra Ă©s 30 Golden Globe-dĂjra jelöltĂ©k, utĂłbbira a Florence â A tökĂ©letlen hang fĆszereplĆjekĂ©nt idĂ©n is. BeskatulyĂĄzhatatlan szĂnĂ©sznĆkĂ©nt jĂĄtszott mĂĄr egyarĂĄnt imĂĄdott Ă©s zsigerileg gyƱlölt karaktert, mĂ©gis a lehetĆ legtöbb formĂĄban hozta ki magĂĄbĂłl a lehetĆ legtöbbet. Az idei Golden Globe-dĂjĂĄtadĂłn 8 elnyert szĂnĂ©sznĆi dĂj utĂĄn a Cecil B. DeMille-Ă©letmƱdĂjjal tĂŒntettĂ©k ki. Ăs ha ez nem feltĂ©tlenĂŒl egyezik meg az Ć 8 dĂjĂĄval, ezek az alakĂtĂĄsok a mi dĂjaink.
10. Kétely (John Patrick Shanley, 2008)
A mellĂ©kszereplĆ angolul supporting actor, azaz a fĆszereplĆt âtĂĄmogatĂłâ szĂnĂ©sz. Ilyen azonban nincs, mondja Meryl Streep, hisz legyen akĂĄrmekkora szerepe, aki nem tĂĄmogatja a tĂĄrsĂĄt, az nem szĂnĂ©sz. Aki viszont szĂnĂ©sz, az minden esetben âsupporting actorâ, Ă©s ennek a KĂ©tely az egyik Ă©kes bizonyĂtĂ©ka Streep karrierjĂ©ben. John Patrick Shanley kamaradrĂĄmĂĄjĂĄban a cĂmszereplĆ Ă©rzet viaskodik egy mĂĄsik megfoghatatlan fogalommal, a hittel.
Nincsenek bizonyĂtĂ©kok, nincs leleplezĂ©s, nincs nagyjelenet, pusztĂĄn interakciĂłk, az egymĂĄssal jĂĄtszĂł szĂnĂ©szek. HangsĂșlyok, gesztusok Ă©s egy-egy tekintet; de ennyi elĂ©g, hogy megjelenjen a lĂĄthatatlan, Ă©s a nĂ©zĆ is Ă©rezze a körĂŒl nem ĂrhatĂłt. EttĆl lesz a KĂ©tely egy szĂnĂ©szi mesterkurzus, Ă©s ettĆl (is) nagy szĂnĂ©sz Meryl Streep: nagysĂĄg ide vagy oda, Ć pontosan tudja, mikor hogy kell felszĂĄmolni az âĂ©nâ-t. (NĂ©meth Barna)
9. TĂĄvol AfrikĂĄtĂłl (Sydney Pollack, 1985)
Merly Streep (Ă©s Robert Redford) rendkĂvĂŒli jĂĄtĂ©ka adja el ezt a filmet, no meg a csodĂĄs lĂĄtvĂĄny: csupa szĂ©psĂ©g, kevĂ©s tartalom. A Karen Blixen dĂĄn ĂrĂłnĆ regĂ©nyĂ©bĆl kĂ©szĂŒlt adaptĂĄciĂł egyike azon ritka filmeknek, amelyek bĂĄr elnyertĂ©k a Legjobb film Oscar-dĂjĂĄt, a kritikai konszenzus mĂ©gsem rajong Ă©rtĂŒk â sem a bemutatĂĄskor, sem ma. Viszont mindenki imĂĄdja Meryl Streep teljesĂtmĂ©nyĂ©t.
Ha visszaemlĂ©kszem a filmre â rĂ©ges-rĂ©gen lĂĄttam, tĂ©vĂ©ben, futĂł Ă©rdeklĆdĂ©ssel â, elĆttem is az Ć karaktere jelenik meg; egy benyomĂĄs arrĂłl az eleven, de az Ă©lethƱnĂ©l kicsivel drĂĄmaibb alakrĂłl, akit a szĂnĂ©sznĆ sugĂĄroz. Az afrikai tĂĄjak mƱvĂ©szi operatĆri Ă©rzĂ©kenysĂ©ggel lefĂ©nykĂ©pezett szĂ©psĂ©ge összeolvad a koloniĂĄlis nosztalgiĂĄval Ă©s a fĆszereplĆvel: Meryl Streep uralja a filmet, Ć testesĂti meg az emlĂ©kezetben is, ami elĂ©g bizonyĂtĂ©k kĂ©pessĂ©geire. (BĂĄr Sydney Pollack eredetileg Ćt akarta; nem tartotta elĂ©gnek a szĂnĂ©sznĆ szexepiljĂ©t, amin egy push-up melltartĂł Ă©s egy mĂ©lyen vĂĄgott blĂșz segĂtett a fĂĄma szerint.) (HavasmezĆi Gergely)
8. Manhattan (Woody Allen, 1979)
Gondolatok âManhattanben Ă©lĆ emberekrĆl, akik szĂŒntelenĂŒl felesleges, neurotikus problĂ©mĂĄkat talĂĄlnak ki maguknak, mert ezĂĄltal nem marad idejĂŒk arra, hogy a vilĂĄgmindensĂ©g sokkal nehezebben megoldhatĂł, igazi nagy problĂ©mĂĄival foglalkozzanakâ â jegyzi fel magĂĄnak Isaac Davis, a szĂĄmomra legemberibb Woody Allen-alteregĂł. E felvetĂ©s azonban nemcsak egy fĂ©l-fiktĂv karakternovella tĂ©mĂĄja, hanem a Manhattan megĂ©rtĂ©sĂ©t segĂtĆ vezĂ©rfonal is. Az Ă©lĆ-lĂ©legzĆ vĂĄrosszimfĂłnia velejĂ©t ugyan az autentikus New York-i helyszĂnek adjĂĄk, de a hĂ©tköznapi festĆisĂ©g mit sem Ă©rne az idejĂ©t Ă©s tehetsĂ©gĂ©t vesztegetĆ manhattani Ă©rtelmisĂ©g finom karikatĂșrĂĄja nĂ©lkĂŒl.
E közössĂ©g kĂŒlönleges tagja a Meryl Streep ĂĄltal alakĂtott biszexuĂĄlis Jill, aki mĂĄsodik felesĂ©gkĂ©nt Ă©s anyakĂ©nt vĂĄlt el IsaactĆl, miutĂĄn rĂĄĂ©bredt, hogy immĂĄron kizĂĄrĂłlag a nĆkhöz vonzĂłdik. Jill a felszabadulĂĄs öntudatĂĄtĂłl fƱtve egy önĂ©letrajzi kötetre kĂĄrhoztatja ĂrĂłi vĂ©nĂĄjĂĄt, Ă©s âszerelmĂ©nek igaz törtĂ©netĂ©velâ mutat embertĂĄrsainak pĂ©ldĂĄt, egyĂșttal leleplezi ismert ex-fĂ©rjĂ©nek magĂĄnĂ©letĂ©t. Jill a komikum kivĂĄlĂł forrĂĄsa, de közben egy hatĂĄrozott döntĂ©seket hozĂł, fĂŒggetlen, vĂ©gtelenĂŒl hiteles nagyvĂĄrosi nĆ is. Meryl Streep csupĂĄn nĂ©hĂĄny percet szerepel a filmben, jelenlĂ©te azonban a bohĂ©m Diane Keaton mellett is meghatĂĄrozĂł. RĂĄadĂĄsul 1979-ben feltörekvĆ szĂnĂ©sznĆkĂ©nt egy leszbikus szerepet elvĂĄllalni igencsak bĂĄtor tettnek tƱnik. (Kiss TamĂĄs)
7. Augusztus Oklahomåban (John Wells, 2013)
A filmvĂĄsznon sem tudta levetkĆzni szĂnhĂĄzi eredetĂ©t, ami bizonyos tekintetben (kimĂłdoltsĂĄg, kevĂ©s helyszĂn stb.) gyengesĂ©gnek tƱnik â az ĂĄtörökĂtett szĂnĂ©szközpontĂșsĂĄg viszont hatalmas kincs: ez a film minden rĂ©sztvevĆnek, Ăgy Streepnek is szĂ©p kihĂvĂĄst nyĂșjtott. EnĂ©lkĂŒl az all-star gĂĄrda nĂ©lkĂŒl (Julia Roberts, Ewan McGregor, Chris CooperâŠ) bizonyĂĄra kisebbet ĂŒtne a csalĂĄdi pokoljĂĄrĂĄs törtĂ©nete â Roberts Ă©s Streep Oscar-jelölĂ©se is teljesen jogos.
A törtĂ©net közĂ©ppontjĂĄban ĂĄllĂł diszfunkcionĂĄlis csalĂĄd olyan, mint egy lĆporos hordĂł, amelyben Meryl Streep karaktere, Violet tartja a gyĂșjtĂłzsinĂłrt. A szĂĄjrĂĄkos, gyĂłgyszerfĂŒggĆ, gĂĄtlĂĄstalanul szĂłkimondĂł Ă©s tapintatlan fĆhĆsnĆ karakterĂ©t könnyƱ lenne egyszerƱ tĂpussĂĄ egyszerƱsĂteni â Streep sokoldalĂșsĂĄga kellett ahhoz, hogy Violet valĂłban Ă©lĆ legyen, akinek a szĂvtelensĂ©ge mögĂŒl olykor elĆbukkan az esendĆsĂ©ge is. (Gyöngyösi Lilla)
6. Kramer kontra Kramer (Robert Benton, 1979)Â
KramerĂ©k megromlott hĂĄzassĂĄga Ă©s vĂĄlĂĄsa inkĂĄbb Dustin Hoffmannra helyez nagyobb szerepet, hiszen közös gyermekĂŒkkel Ć marad egyĂŒtt. JoannĂĄt alakĂtva Streep az anyaszerepbĆl kiszakadva megprĂłbĂĄlja megvalĂłsĂtani önmagĂĄt. A nĆi fĆszereplĆ a neki jutĂł kevesebb idĆ alatt kell, hogy teljesĂtse a maximumot: aprĂł gesztusok, visszafogottan megĂ©lt Ă©rzelmek egy vĂĄlĂłfĂ©lben lĂ©vĆ, gyermekĂ©t Ă©s Ă©lete szerelmĂ©t is elhagyĂł nĆtĆl. A karakter irĂĄnt Ă©rzett aggodalmunk leginkĂĄbb abbĂłl tĂĄplĂĄlkozik, hogy Ăgy sem Ă©rzi magĂĄt igazĂĄn boldognak.
Nem kĂ©rdĂ©s, hogy Meryl Streep igazi ezerarcĂș szĂnĂ©sznĆ: sem a szerep pozitĂv vagy negatĂv voltĂĄban, sem a film mƱfajĂĄban nem skatulyĂĄzhatĂł be sehova. Ugyanakkor valĂłszĂnƱleg sokat segĂtett ebben ez a film is. A ’70-es Ă©vek egyik legmeghatĂĄrozĂłbbja volt Robert Benton alkotĂĄsa, ami 1979-ben kĂ©szĂŒlt, Ă©s 5 Oscar-dĂjat is nyert. Többek között termĂ©szetesen a legjobb nĆi fĆszereplĆ kategĂłriĂĄban. Ezt mĂ©g kĂ©t mĂĄsik követte Streepnek, de nagyon meg lennĂ©k lepve, ha az azĂłta tartĂł sikersorozat a következĆ Ă©vekben nem folytatĂłdna. (SergĆ Z. AndrĂĄs)
5. AdaptĂĄciĂł (Spike Jonze, 2002)
Susan Orlean amerikai ĂșjsĂĄgĂrĂł, ĂrĂł, aki amellett, hogy olyan magazinoknak dolgozik rendszeresen, mint a The New Yorker, a Vouge vagy a Rolling Stones, Az orchideatolvaj cĂmƱ könyv szerzĆje is, amit Spike Jonze adaptĂĄlt vĂĄszonra 2002-ben. A filmben a Nicholas Cage ĂĄltal alakĂtott, több sikeres filmet maga mögött tudĂł Charlie Kaufman kĂŒzd a forgatĂłkönyvvel, amiĂ©rt mĂĄr elĆre felvette a fizetĂ©sĂ©t. (A valĂłsĂĄgban tĂ©nylegesen Charlie Kaufman Ărta az AdaptĂĄciĂł forgatĂłkönyvĂ©t.) Az Ăgy szĂŒletett többrĂ©tegƱ, összetett film egyszerre szĂłl a kiĂștkeresĂ©srĆl, a forgatĂłkönyvĂrĂĄs nehĂ©zsĂ©geirĆl Ă©s egy orchideatolvajrĂłl.
Meryl Streep Susan Orleant jĂĄtssza, megmutatva, hogy a negatĂv figurĂĄk is jĂłl ĂĄllnak neki. A lecsĂșszĂł oknyomozĂł ĂșjsĂĄgĂrĂłnĆ megformĂĄlĂĄsĂĄĂ©rt Oscar jelölĂ©st kapott, Ă©s egy Golden Globe-ot rakhatott fel a polcra az eddigi dĂjak mellĂ©. (MlinĂĄrik Mariann)
4. A szĂv hĂdjai (Clint Eastwood, 1995)
Clin Eastwood ’95-ös romantikus drĂĄmĂĄja amellett, hogy a mai napig az egyik legszebb szerelmes törtĂ©net, Ășjabb hibĂĄtlan alakĂtĂĄst hoz Meryl StreeptĆl. Az akcentusait egyĂ©bkĂ©nt is fĂ©lelmetesen pontosan Ă©s hitelesen hasznĂĄlĂł szĂnĂ©sznĆnek kĂ©t mondat is bĆven elĂ©g rĂĄ, hogy a nĂ©zĆ azonnal meggyĆzĆdjön arrĂłl, hogy egy olasz közĂ©pkorĂș nĆt lĂĄt, aki csak behĂĄzasodott AmerikĂĄba. Francesca karaktere Ă©s Streep telitalĂĄlatos megformĂĄlĂĄsa azonban tĂșlmutat az olasz habitus Ă©s a begyöpösödött vidĂ©ki amerikai mintacsalĂĄd ellentĂ©tĂ©n. Az Ă©letéért hĂĄlĂĄs, ugyanakkor belĂŒl mĂ©gis borzasztĂłan elĂ©gedetlen nĆben folyamatosan tombol a harc a rĂ©gi ĂĄlmok, a fiatalkori hĂ©v Ă©s a kalandvĂĄgy, valamint a kĂ©tgyerekes anya Ă©s jĂł felesĂ©g illĂșziĂłjĂĄnak fenntartĂĄsa között.
BĂĄr a film tĂ©nyleges bonyodalmĂĄt az Eastwood ĂĄltal megformĂĄlt Robert hozza el, Fransesca mĂĄr a legelsĆ kĂ©psorokban is finoman, de annĂĄl erĆsebben tolja a nĂ©zĆ elĂ©, mennyire mĂĄs Ă©letre is vĂĄgyik. Mindez persze Eastwood rendezĂ©sĂ©nek is köszönhetĆ, de jĂłval inkĂĄbb Streep jĂĄtĂ©kĂĄnak. A szĂnĂ©sznĆ ismĂ©t bizonyĂtja, hogy a szĂ©psĂ©g, az elegancia nem a kĂŒlsĆsĂ©geken mĂșlik, hiszen a szinte smink nĂ©lkĂŒli, sokat izzadĂł, mezĂtlĂĄbas olasz asszony egyszerre ejti rabul a mi szĂvĂŒnket is. Az a fajta Ă©rzĂ©kenysĂ©g pedig, ami a szĂnĂ©sznĆ legaprĂłbb mozdulataiban rejlik, A szĂv hĂdjai sorĂĄn elĂĄrasztja a kĂ©pernyĆt, biztosĂtva, hogy akĂĄrmennyi zseniĂĄlis alakĂtĂĄst is kapunk StreeptĆl a jövĆben, ezt a filmjĂ©t sosem felejtjĂŒk el. (Kajdi JĂșlia)
3. Julie & Julia â KĂ©t nĆ, egy recept (Nora Ephron, 2009)
Julia Child imĂĄdnivalĂłan elszĂĄnt nĆ, Meryl Streep pedig szĂvet melengetĆen kelti Ă©letre â mĂ©g ha a pletykĂĄk szerint karaktere a valĂłsĂĄgban közel sem volt ennyire szerethetĆ. Nora Ephron Julie & Julia â KĂ©t nĆ, egy recept cĂmƱ filmjĂ©ben kĂ©t nĆ kĂŒzd önmaga megtalĂĄlĂĄsĂĄĂ©rt: Julia a mĂĄsodik vilĂĄghĂĄborĂș utĂĄni PĂĄrizsban egy fĂ©rfiak uralta szakmĂĄba szeretne betörni, Julie (Amy Adams) pedig az ezredfordulĂł AmerikĂĄjĂĄban egy Julia Child receptjei nyomĂĄn Ărt blog segĂtsĂ©gĂ©vel prĂłbĂĄlja megĆrizni Ă©pelmĂ©jƱsĂ©gĂ©t kiĂ©gett Ă©letĂ©ben.
Streep â aki sajĂĄt bevallĂĄsa szerint sosem volt Ă©ppen nagy szakĂĄcs, de a forgatĂĄs sorĂĄn Childnak köszönhetĆen sokat csiszolt technikĂĄjĂĄn â Ășgy nyilatkozott, hogy Julia Ă©let irĂĄnti szenvedĂ©lye fogta meg Ćt a szerepben. Tetszett neki, hogy Child, mĂ©g ha valami nem is sikerĂŒlt a legjobban, igyekezett nem Ă©szrevenni azt. Ez az Ă©letszeretet ĂĄtjĂĄrja Streep alakĂtĂĄsĂĄt is, ami ezĂĄltal ritka egyĂŒttĂ©rzĂ©st Ă©s szimpĂĄtiĂĄt kelt a nĂ©zĆben â aki ha fĆzni nem is kezd el rögtön, de biztosan keres valamit enni. (MolnĂĄr Kata Orsolya)
2. A Vaslady (Phyllida Lloyd, 2011)
A vaslady szerepĂ©t egyenesen Meryl Streepre öntöttĂ©k. Eleve kĂ©rdĂ©s, miĂ©rt kellett több, mint 30 Ă©vet vĂĄrni egy ilyen nagy kaliberƱ politikus Ă©letĂ©nek ilyen szintƱ megfilmesĂtĂ©sĂ©re, mint a több szempontbĂłl is rendkĂvĂŒli Margaret Thatcher: voltak azĂ©rt persze kĂsĂ©rletek, de abban vilĂĄgszerte egyetĂ©rtĂ©s volt Ă©s van a mai napig, hogy egyik sem Ă©r fel Phyllida Lloyd filmjĂ©nek minĆsĂ©gĂ©vel Ă©s sikerĂ©vel. A Mamma Mia! rendezĆje ismĂ©t egyĂŒtt dolgozott a szĂnĂ©sznĆvel, de amĂg elĆbbi filmjĂ©ben csak egy ĂĄtlagosan jĂłl sikerĂŒlt vĂĄlasztĂĄs volt Streep, addig itt valĂłszĂnƱleg mĂĄssal ez a film nem volt elkĂ©pzelhetĆ; nem lennĂ©nk meglepve azon sem, ha a rendezĆ, a fĆszereplĆ Ă©s a mĂ©g Ă©lĆ volt miniszterelnök egyĂŒtt alakĂtottĂĄk volna a karaktert Ă©s vele a forgatĂłkönyvet.
Thatcher Ă©s a ’80-as Ă©vek ĂșjraĂ©lesztĂ©sĂ©ben a kezdetektĆl hittĂŒnk, s a vĂ©gtermĂ©ket lĂĄtva sem csalĂłdtunk. Ăs noha filmnyelvi eszközök terĂ©n vagy dramaturgiĂĄjĂĄban nem veszi fel a legnagyobbakkal a versenyt (Ă©rtsd: ha nem Meryl Streep legjobb alakĂtĂĄsait, hanem legjobb filmjeit vennĂ©nk sorra, valĂłszĂnƱleg nem ĂĄllna ilyen elĆkelĆ helyen), 2 Oscar-dĂjat azĂ©rt Ăgy is begyƱjtött a 2012-es gĂĄlĂĄn: a nĆi fĆszereplĆ mellett a legjobb smink kategĂłriĂĄban. Mindezek miatt hĂĄt egy lapon emlĂthetĆ a nĂ©hĂĄny Ă©vvel korĂĄbbi A kirĂĄlynĆvel, amely szintĂ©n a 20. szĂĄzadi brit törtĂ©nelem fontos esemĂ©nyeit taglalja. (SergĆ Z. AndrĂĄs)
1. Sophie vĂĄlasztĂĄsa (Alan J. Pakula, 1982)
A William Styron regĂ©nyĂ©bĆl adaptĂĄlt törtĂ©netben Meryl Streep Ă©lete talĂĄn legemlĂ©kezetesebb szereplĂ©sĂ©t nyĂșjtotta, mely nagyban hozzĂĄjĂĄrult ahhoz, hogy a valaha Ă©lt egyik legnagyobb szĂnĂ©sznĆkĂ©nt emlegethessĂŒk. Az Alan J. Pakula rendezte szenvedĂ©lyes, melodrĂĄmĂĄba hajlĂł filmben Streep egy USA-ba emigrĂĄlt katolikus lengyel holokauszttĂșlĂ©lĆt, Sophie Zawitowskit alakĂtja, aki a negyvenes Ă©vek vĂ©gĂ©n egy brooklyni tĂĄrsashĂĄzban lakik. Sophie tĂșlĂ©lĆ, de ĂĄldozat is egyben â szenved betegesen fĂ©ltĂ©keny, mentĂĄlisan instabil szeretĆjĂ©tĆl, NathantĆl (Kevin Kline debĂŒtĂĄlĂł alakĂtĂĄsa), akivel se-veled-se-nĂ©lkĂŒled kapcsolatban Ă©l, Ă©s az Ćt kĂsĂ©rtĆ tragĂ©diĂĄtĂłl, melynek rĂ©szleteit a szomszĂ©dsĂĄgĂĄba költözött fiatal ĂrĂłval valĂł beszĂ©lgetĂ©sek fedik fel.
A bƱntudattĂłl kĂsĂ©rtett, törĂ©keny nĆ mĂșltja visszaemlĂ©kezĂ©sekben bontakozik ki elĆttĂŒnk. Az Ă©rzĂ©keny alakĂtĂĄsĂ©rt Meryl Streep a mĂĄsodik Oscar-dĂjĂĄt tehette a polcra, teljesen megĂ©rdemelten â a jelenetet, melyben Sophie vĂĄlasztani kĂ©nyszerĂŒl, nem lehet elfelejteni. (Dancsi Ăgnes)
Add Comment