Nincs kategorizálva

Tom Cruise karrierjének határa – Box office június 6-8.

Csillagainkban a hiba (The Fault in Our Stars)
Csillagainkban a hiba (The Fault in Our Stars)

Csillagainkban a hiba (The Fault In Our Stars) Shailene Woodley Ansel ElgortÓriási sikert produkált a Csillagainkban a hiba c. romantikus film a hétvégén, de még inkább bemutatásának pillanatában, csütörtök éjjel, amikor szinte minden vetítőterem síró tizenéves lányoktól volt hangos. Eközben Tom Cruise mozija, A holnap határa megbukott az amerikai jegypénztáraknál a remek kritikák dacára, és ismét bebizonyosodott, a széles közönség néhány kivételtől eltekintve nem vevő a tömeggyártással készülő sci-fikre. 

Áttették az eredeti tervek szerint négy hét múlva bemutatandó Jupiter felemelkedését jövő februárra – a döntést még a hétvégi bevételi adatok ismerete nélkül hozták meg, és jelen állás szerint kiváló döntés volt. A holnap határa (Edge of Tomorrow, magyar bemutató: máj. 29.) ugyanis 178 milliós költségvetés mellett 28,8 millió bevételt gyűjtött össze nyitóhétvégéjén, ami várható végeredményének nagyjából a harmada. De ne szaladjunk a jövőbe!

Első helyen mindenkit meglepve a Csillagainkban a hiba (The Fault in Our Stars, magyar bemutató: jún. 7.)  kezdett, toronymagasan ez volt az első számú választás a hétvégén az amerikai mozikban. Pontosabban nem is a hétvégén, ugyanis már csütörtök éjféltől vetítették, mégpedig telt házzal. Shailene Woodley tehát A beavatott után idén már másodszor szerepel tinik által rajongott filmben – ilyen az, amikor egy új sztár születik.

A Csillagainkban a hiba egy romantikus ifjúsági regény, John Green ötödik könyve, és két éve január elején jelent meg, de már előtte érezhető volt a kirobbanó siker a hatalmas mennyiségű előrendelés miatt. A rákos-amputált tini szerelmespár történetét bemutató könyv több mint tízmillió példányban fogyott az Egyesült Államokban, és rengeteg rajongót szerzett. Az ő rajongásukat váltotta most pénzre a Fox stúdió, még pedig igen tetemes összegre. A mindössze 12 milliós költségvetés már a premier előtt összegyűlt a jelentős előrendelések során, és a mozi végül teljesen elképesztő módon 26,1 milliót zsebelt be a pénteki premiernapján.

Csillagainkban a hiba (The Fault in Our Stars)
Csillagainkban a hiba (The Fault in Our Stars)

Óriási volt a lelkesedés, ami azonban valószínűleg egyre gyengébb lesz a következő napokban. Meglehetősen szokatlanul már szombaton csökkenést regisztráltak, ami nem túl biztató előjel a következőre nézve. Ebből is látszik, hogy a tizenéves lányok (akik a közönség 80%-át tették ki a Csillagaink esetében) filmfogyasztási szokásai milyen döbbenetes mértékben az első napokra koncentrálnak – ha lemaradsz, kimaradsz. Hiába tehát az óriási nyitóbevétel, összességében csak 100 millióra számíthat a tini románc.

A csak természetesen idézőjelben értelmezendő. Ennyije például nem lesz Tom Cruise filmjének, pedig ha ekkora összeget érne el, akkor is bukásnak tartanánk. A holnap határa egyszerűen nem tudta megragadni vagy felkelteni a közönség érdeklődését, ezzel pedig a Warner óriásit bukott, a 178 milliós költségvetés felének visszagyűjtésére van pusztán reális esély.

A nyitó 28,8 millió kevesebb, mint az Elysium – Zárt világ, a Tűzgyűrű vagy a Feledés kezdőbevétele volt, pedig mindhárom film végül megbukott az amerikai piacon. A nemzetközi bevételek végül megmentették a sci-fiket, de ilyenkor a profit már annyi felé oszlik, hogy a stúdiók számára ez már csak sovány vigaszt jelent. Szakértők szerint a gond az volt, hogy A holnap határának ezer részletét láttuk már máshol: Tom Cruise tavaly játszott hasonló sci-fiben (a már említett Feledés), az Elysiumban is az emberi csontvázra illeszkedő fegyverzet állt a középpontban, a történetet pedig a Forráskódban láthattuk három évvel ezelőtt.

A_holnap_hatara_edge_of_tomorrow
A holnap határa (The Edge of Tomorrow)

A felsoroltak közé abból a szempontból is illeszkedik az új sci-fi, hogy ez is csak a tengerentúli bevételek által menekülhet meg a bukástól. Ebből a szempontból remek hír, hogy Kínából 25 millió, Dél-Koreából 16,6 millió, Oroszországból pedig 8,6 millió folyt be az első hétvégén. A pozitív kritikák és a közepesen elégedett nézői visszajelzések is segíthetnek a hazai piacon, ahol kis szerencsével akár a 90 millió is összegyűlhet, az igazi meglepetés azonban a 100 millió lenne. Célozzuk meg e film esetében is ezt az egykori álomhatárt.

A korábbi premierek rosszul tartották magukat, szinte mindegyik 50%-nál nagyobb, vagy a körüli csökkenést szenvedtek el egy hét alatt. A Demóna (Maleficent, magyar bemutató: máj. 29.) még így is nagyon jól áll, és újabb 34,3 milliót csapott hozzá remek bevételeihez – összesen már 128,2 milliónál tart a 180-at kóstáló fantasy. Az X-Men – Az eljövendő múlt napjai (X-Men: Days of Future Past, magyar bemutató: máj. 22.), inkább előbb, a Godzilla (magyar bemutató: máj. 15.) inkább utóbb, de eléri a 200 milliós határt a következő két-három hét folyamán. A Hogyan rohanj a veszTEDbe (A Million Ways to Die in the West, magyar bemutató: jún. 12.) értékei  vagy jó híre viszont nem kapott szárnyra, és koporsóba felérő szögként ez a film veszített a legtöbbet a múlt hétvégéhez képest.

Legközelebb nagy bevételekre számítunk, ugyanis az elmúlt hetek eredeti ötletei után végre újra folytatások érkeznek az amerikai mozikba. Az Így neveld a sárkányodat 2. az év legnagyobb sikere lehet cuki sárkányai miatt, míg a 22 Jump Street – A túlkoros osztag egy közepesen erős nyitásban reménykedhet. Meglátjuk, mi valósul meg az előfeltevésekből.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com