Humoráról és lazaságáról ismerszik meg a jófej színész, ezért lehet az egyik legkedveltebb figura napjainkban Peter Dinklage, aki ezen a területen igazán kiváló jellemvonásokkal bír. A média világáról pedig sokat elárul, hogy igazából csak azzal tud foglalkozni vele kapcsolatban: ő egy törpe. Filmográfiája ennek az ellentmondásnak tökéletes lenyomatát képezi.
Tudvalevő a Trónok harcáról, hogy sorra hullanak benne még a legfontosabb figurák fejei is, lényegében egyik színész sincs biztonságban, bármekkora húzónév is ő vagy a karaktere. Ezt a nézők is megszokták, egyetlen szereplő van csupán, amelynek kinyírása nyílt lázadást eredményezne (vegyétek szó szerint, külön Facebook-oldala van a megmozdulásnak!) a rajongók körében: a Peter Dinklage játszotta Tyrion Lannister. Az Ördögfióka becenévre hallgató törpe egyfelől a Lannister család nevéhez méltóan egy nagy machinátor, csak épp a szálakat rokonaival ellentétben valamilyen fokon a becsület és az igazságosság mentén mozgatja. Másfelől viszont ő egy hedonista oligarcha, aki elsősorban a szexnek és az italnak szenteli az életét.
Nem meglepő, hogy ő az első számú közönségkedvenc a nézők körében, hiszen alapvetően vele lehet a legkönnyebben azonosulni: Tyrion a hatalmat józanul, az életet mámorosan kezeli, egy ilyen őrült és kiszámíthatatlan világban talán mi is ezt tennénk. És ott, ahol óriások, sárkányok és boszorkányok is a mindennapi élet részeit képezik, a törpék sem kirívók, mondhatni az Ördögfióka külseje még csak rendhagyónak se számít. És természetesen a karakter népszerűségének másik oka Peter Dinklage kiváló játéka, amelyért már Golden Globe-ot és Emmy-t is kapott (utóbbiból kettőt is).
Dinklage bravúros színjátszásának kibontakozásához persze az a lehetőség is kellett, amelyet Tyrion Lannister karaktere teremtett meg, ugyanis az amerikai filmgyártás nem bővelkedik jobbnál jobb törpe-szerepekben. Persze a Trónok harca óta nagyobb lett a színész mozgástere, de még így is marad a skatulya: a flúgos mellékszereplő (A te eseted, Egy kis Mennyország) vagy a csapat/család egyik fura tagja (A Főnök, Pixel, Brooklyn legmérgesebb embere, Halálos temetés).
A mintából a média és Hollywood durva kritikája olvasható ki: egy külső rendellenességgel bíró ember csak úgy lehet elfogadható, ha a jelleme is idomul valamennyire ehhez. Csak a tökéletes külsejű ember lehet mondjuk politikus vagy sikeres, és ez még akkor is így van, ha közben minden címlaphoz és képhez Photoshopot használnak. A helyzet iróniája, hogy eközben Peter Dinklage egy teljesen átlagos ember: apja biztosítási ügynök volt, anyja tanár, testvére hegedűművész. Betegsége a törpenövés egyik leggyakoribb formája, az Achondroplasia, amely azt eredményezi, hogy a fej és a test átlagos méretűek, azonban a végtagok a megszokottnál sokkal rövidebbek.
Az az életút, ahogy Peter Dinklage színész lett, ugyancsak teljesen átlagos: szerepet vállalt az egyik iskolai darabban, ahol aztán magával ragadta az az érzés, amikor főszereplőként őt egyedül megtapsolják. Későbbi iskoláiban folyamatosan tagja volt a színjátszókörnek, a feleségét is színpad kapcsán ismerte meg, Erica Schmidt ugyanis színházi rendező. A család Manhattanben él ötéves (és átlagos testalkatú) lányukkal.
Első filmszerepét Dinklage 1995-ben vállalta el, és abban rögvest eljátszotta élete ars poeticáját. A Csapnivaló a filmgyártásról szól a függetlenek aspektusából, a csapat egyik tagja a törpeszínész is, aki azon panaszkodik, hogy mindig csak klisészerepeket kap. Az ismétlődő minta: Dinklage mindig azokban a szerepiben a legjobb, amikor átlagos embert alakít.
A Trónok harcán kívül erre a legjobb példa Az állomásfőnök. A kétezres évek egyik legjobb függetlenfilmjében egy férfi, miután eltemeti legjobb barátját, elvonul a világtól, és egy útszéli kis bódéban köt ki annak tulajdonosával és egy másik kóborló női lélekkel. Peter Dinklage lehengerlő alakításában – amelyet számos díjjal méltattak – a főhős, bár törpe, teljesen átlagos, persze a világ nem így kezeli őt. Az állomásfőnök annak a Thomas McCarthy–nak az első rendezése, aki az idén Oscar-díjat nyert Spotlight – Egy nyomozás részleteit is dirigálta.
Napjainkban tehát a média a külsőségek alapján ítéli meg az összes szereplőt, ezzel szemben egy Trónok harcában látott szebb (na jó, inkább egy fantázia-) világban más értékek mentén – mindenki döntse el, melyik a jobb. Mindenesetre úgy tűnik, Peter Dinklage elfogadta az életet olyannak, amilyen. „Mindenki más. Mindenkinek, aki olyan magas, mint én, más az élete, más a története. Mindenki különböző utat járt be, mire feldolgozta. Attól még, hogy kívülről úgy tűnik, én megbirkóztam vele, nem jelenti azt, hogy megmondhatom a tutit. Vannak napok, amikor én sem békülök ki ezzel.”
A színész terápiája elmondása szerint a humor. „Amikor fiatalabb voltam, akkor nagyon rám települt ez az egész. Hagytam, hogy rám telepedjen. Fiatal felnőttként keserű voltam és mérges, falakat építettem magam köré. De ahogy öregebbé válsz, megtanulod, hogy az élethez kell egy kis humorérzék. Megtanulod, hogy ez nem a te problémád. Ez az ő gondjuk.” A gondolat mentén vált Peter Dinklage magánemberként az egyik legviccesebb, leglazább színésszé – legutóbb például Gwen Stefanival adott elő egy űrslágert a Saturday Night Live-ban. A show-ban amúgy is visszatérő figura, álljon itt lezárásul az a paródia, ahol Dinklage bevállalta, hogy meztelenül próbálja meg túlélni az amerikai vadont.
Az HBO saját gyártású sorozatának 6. évada 2016. április 25-étől látható. Az első rész regisztráció nélkül megtekinthető az HBO GO-n.
[author_bio author=”tothnandor”]