Ráadás

Van fogalmunk róla: Easter egg

A Ready Player One már a plakátjaival is húsvéti tojásokat rejtett el

A Ready Player One óta az is ismeri a húsvéti tojás (angolul: Easter egg) fogalmát, aki korábban sosem hallott róla: a filmekben, videojátékokban és más médiumokban elrejtett belső poénok a rajongói közösségek legfontosabb összetartó erői. Van fogalmunk róla című sorozatunkban a filmes szakkifejezések közérthető magyarázatára teszünk kísérletet – nyitócikkünkben húsvéti tojások keresésére indulunk.

Az Easter eggek története 1979-ben indult, amikor Warren Robinett programozó megunta, hogy munkáját névtelenségbe burkolva végzi. A cég félt tőle, hogy remek alkalmazottait elcsábítja a konkurencia, ezért sehol nem tüntették fel, ki készítette a játékokat. Az Atari 2600 konzolra született Adventure-ban azonban Robinett elrejtette saját nevét: egy különleges pixelre, a Gray Dotra, azaz a szürke pontra tévedt játékosnak egy üzenet jelent meg, amiben az állt, készítette Warren Robinett. A cég a felhasználóitól értesült a dologról, és hogy ne kelljen költségesen a játékot átalakítani, Steve Wright, a divízió vezetője arra buzdította kollégáit, rejtsenek el hasonló üzeneteket a készülő játékokban is egyfajta húsvéti tojásként, amit a játékosoknak kell megtalálniuk.

A dolog annyira tetszett mind a készítőknek, mind a játékosoknak, hogy az Adventure csak egy lett egy hosszú-hosszú sorban azon videojátékok között, ahol a résztvevők titkos üzenetekre, pályákra, elrejtett szintekre bukkanhatnak. A jelenség átterjed a szoftverek világáról a hardverekére, majd megjelent képregények, videók, zenei albumok és természetesen a filmek világában is.

 

Stáblista utáni jelenetek

A filmek világában az eredeti Easter eggekhez leginkább hasonlító jelenségnek a stáblista utáni jeleneteket tekinthetjük, hiszen ezek csak azoknak fedik fel magukat, akik hajlandók kivárni a készítők hosszú felsorolását. Ezek közül a legkorábbiak egyike éppen 1979-re esik: a Muppet Movie indította a nyolcvanas években a vígjátékok végén gyakorta megjelenő plusz jeleneteket sorát. Ezekben a jelenetekben gyakran megesett, hogy a szereplők kiszóltak a nézőhöz, ezzel leplezve le, hogy amit látunk, csupán fikció. Számos alkalommal megesik az is – szintén elsősorban a komédiákra jellemző módon – hogy az alkotók a film valóságából ugyancsak kilépve a legviccesebb bakikkal szórakoztatják a feliratot még böngésző nézőket. Számos Jackie Chan film akad például, ahol búcsúzásképpen még kacaghatunk egy jóízűt a színész óriás esésein.

Napjainkban a stáblista közbeni vagy utáni trendet egyértelműen a Marvel maxolta ki,

de a stúdió nem egyszerűen gegeket, hanem sokszor fontos, a teljes Marvel Cinematic Universe-re vonatkozó dramaturgiai fordulatokat is elrejt a feliratokat követően. Gondoljunk csak az utolsó, az Amerika Kapitány – A tél katonája vagy a harmadik Bosszúállók-mozi, a Végtelen háború utolsó jelenetére, melyek megágyaztak a Bosszúállók: Ultron korában érkező ikreknek vagy a hamarosan színre lépő Marvel kapitánynak.

Amerika kapitány – A tél kapitánya

 

Önbeteljesítő jóslatok

Az Easter eggek kifejezetten a filmet sokszor ismétlő nézőknek szóló megnyilvánulási formája a film belső kohéziójáról lebbent fel fátylakat. Emlékeztek Martin Scorsese modern klasszikussá nemesedett A téglájára? A rendező a filmben jobblétre szenderülő valamennyi szereplő sorsát már haláluk előtt megpecsételi: hatalmas kereszteket helyez el a közelükben, amiről tudni, hogy bizony nem fogják megélni a végefőcímet. Scorsese itt egyszerre két legyet üt egycsapásra, ugyanis ezzel a megoldással Howard Hawks előtt is kalapot emel, aki A sebhelyes arcúban már alkalmazta ezt a vizuális trükköt.

A tégla megpecsételt sorsai

 

Intertextuális hivatkozások

Ugyancsak húsvéti tojásoknak tekintjük azokat az intertextuális hivatkozásokat, melyeket egy-egy film más – nem feltétlenül mozgóképes – művekre vonatkozóan elhint. Gondoljunk csak a Vissza a jövőben-szériára, ami az Easter egg vadászok igazi aranybányája: csak a nyitóképben több hivatkozást találunk az órákon pásztázó kamera képein Harold Lloyd Safety Last! című filmjére, Pál György Az időgépére és Stanley Kubrick Dr. Strangelove-jára vonatkozóan.

A Vissza a jövőbe pont úgy indul, mint Pál György Az időgépe

Az ilyesfajta tisztelgés az Easter eggek leggyakoribb megjelenési formája, sokszor egy-egy beállítás, egy zeneválasztás, egy jellegzetes minta visszaidézése elég, hogy a néző rögtön kapcsoljon. Gondoljunk csak bele, hány és hány filmben csendült fel a Psycho jellegzetes nyikorgó filmzenéje, vagy hány lányt akartak meghódítani különböző későbbi romkomokban a Dirty Dancing híres emelős jelenetével. Vannak filmek, melyek még az átlagosnál is többeket ihletett meg – a Ragyogás iMDB oldalán több száz (!) filmet gyűjtöttek össze, mely így vagy úgy, de megidézi a filmet.

 

Belső poénok

Bizonyos alkotócsoportok szinte sportot űznek abból, hogy kutatható belső poénokkal tűzdelik műveiket: a Pixar alkotói szinte minden filmjükben elrejtik a Pizza Planet Truck feliratú kiszállítóautót vagy az egykori osztálytermükre utaló A113 számot.

Spielberg és Lucas szintén szeretnek játszani, poénjaik elsősorban egymásnak szólnak: Spielberg a Star Warsra vonatkozó vicceket rejtett el az Indiana Jones-filmekben, míg cserébe Lucas E.T.-t is betette a Star Wars szereplői közé. Mókás, hogy kettejük kis „csatája” már túlnyúlt rajtuk is: Az ébredő erőben – amiben Harrison Ford alakítja Han Solót – Solo menekülésénél az alkotók elrejtettek egy hangeffektet az Indiana Jones egy hasonló jelenetéből – amiben ugye ugyancsak Ford próbált meglépni a guruló sziklák elől.

E.T. a Star Wars univerzumában

 

Humorbombák

Húsvéti tojás nemcsak egy konkrét hivatkozás, de egy szimpla poén is lehet. Ilyen például a harmadik Harry Potter-film kreditjében elrejtett szexjelenet (!). Na persze nem ők az egyetlenek, akik széttrollkodták a feliratot – a kedvencem a Női szervek stáblistája, amiből megtudtam, hogy Gina csöcseit Jessica Chaffin mellei alakították.

Persze a filmek alatt is sok-sok mókás részletet találhatnak a szemfüles megfigyelők: a rajongók például blogot vezetnek arról hány Starbuckos pohár tűnik fel a Harcosok klubjában – ugyanis szinte minden jelenetben látható egy. Az is vicces, ahogy a filmek használják a nyelveket: Peter Jackson King Kongjában például egy morzeüzenet figyelmezteti az egyik szereplőt – ha azonban megfejtjük a szavakat, máris más a jelenet hangulata, hiszen a szöveg arra buzdít, hogy „Mutasd a majmot!”.

Az egyik legbizarrabb ezen húsvéti tojások sorában az amúgy is provokatív Mel Gibson „vicce”, aki az Apocalypto egyik jelenetében az egymásra hányt halottak közé tette Waldót is, a Hol van Walley? című gyerekkönyvsorozat főszereplőjét.

 

Kameó

Az Easter eggek egyik különleges válfaja a kameó, amikor egy színész vagy más alkotó egy nem nevesített, gyakran alig pár másodperces látogatást tesz a filmben – ennek egyik legnagyobb mesterei Alfred Hitchcock és Stan Lee – de az ő megjelenéseikről már meséljen sorozatunk következő epizódja!

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya