Fókuszban Ráadás

Velence 2019: Ezekről a filmekről fog beszélni a világ – Versenyprogram 1.

Roy Andersson, Noah Baumbach, Hirokazu Koreeda és Ciro Guerra. Brad Pitt, Johnny Depp, Robert Pattinson, Catherine Deneuve, Ethan Hawke, Scarlett Johansson, Adam Driver, Penélope Cruz és Gael García Bernal. Még felsorolni is hosszú, hány nagy név lesz látható a Velencei Filmfesztivál idei versenyprogramjában! A válogatás első felét mutatjuk be, augusztus végén pedig remélhetőleg a legtöbb filmről kritikát is közlünk.

The Perfect Candidate

Milyen lehet az országod első női rendezőjének lenni? Haifaa Al Mansour tudja ezt, hiszen az 1974-es születésű hölgy az első női rendező Szaúd-Arábiában. A 12 gyerekes családból származó Al Mansour élete és karrierje nyugat szemmel nézve hajmeresztő fordulatokban bővelkedik, hiszen a szegregált országban például a nők hivatalosan nem dolgozhatnak egy légtérben a férfiakkal, ami igencsak megnehezítette a forgatásokat, de az első mozik is csak tavaly nyíltak meg 35 éves tilalom után.

A tabudöntögetéséről és feminista kérdésfelvetéseiről híres rendezőnő első játékfilmje, a 2012-es Wadjda is Velencében mutatkozott be (ahol több kisebb díjat is nyert a saját bicikliért küzdő iskoláslány története), néhány nyugatiasabb film után (Mary Shelley, Nappily Ever After) pedig a ma már Amerikában élő rendezőnő ismét a szülőföldjére tér vissza inspirációért. A The Perfect Candidate egy fiatal orvosnőről szól, aki a férfiak uralta társadalomban indul a választásokon, miközben édesapja az évtizedes tiltás feloldása után újra együttesével turnézik – és állítólag nem véres dráma, hanem tragikomédia mutatja be az arab országban lassacskán kibontakozó változásokat. (Gyöngyösi Lilla)

 

A Herada

A versenyszekció egyik leghosszabb filmje igazi embert próbáló ibériai nyomasztásnak tűnik. A portugál Tiago Guedes neve valószínűleg sokunknak aligha csenghet ismerősen, hiszen eddigi munkáinak nem igen sikerült hazája határain túl nyújtózkodnia. A majdnem három órás A Herada, magyarul A birtok című rendezése azonban Velence után rögtön a torontói programban is helyet kapott, ami vaskos játékideje alatt több, mint fél évszázadnyi portugál történelmen kísér végig minket.

A történet amolyan A napfény íze stílusban egy portugál család krónikáját énekli el, akik Európa egyik legnagyobb, a Tangus-folyó déli partján fekvő birtokának tulajdonosai. A tanya magában hordozza a gazdák féltve őrzött titkait, történetükben pedig elénk tárul a modern Portugália történelmi, politikai, gazdasági és szociális tablója a ‘40-es évektől egészen napjainkig. Nem egy könnyed vasárnapi mozi délután annyi szent, mi több, a szinopszis alapján könnyen előfordulhat, hogy a világ unalmasabb filmje leselkedik ránk. (Papp Atilla)

 

Om det oändliga (About Endlessness)

Az About Endlessness hivatalos szinopszisa szerint „az emberi életre adott reflexió minden szépségével és kegyetlenségével, nagyszerűségével és banalitásával együtt”. Aki azonban már látott Roy Andersson-filmet, az sejtheti, hogy a svéd rendezőtől ismét a Dalok a második emeletről vagy az Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről sivár társadalomkritikájára, abszurd humorára, állóképeire és hosszúbeállítasaira számíthat a Seherezádéhoz hasonló, apró jelenetekből összeálló mesefolyamban.

Utóbbi film egyébként éppen Velencében nyert Arany Oroszlánt 2014-ben, azaz az idősödő, 25 éves szünet után újult erővel visszatérő rendező joggal számít hasonló sikerre – kérdés, hogy a nézők és a zsűri vevő lesz-e a feltehetően embert próbáló alkotásra. (Gyöngyösi Lilla)

 

Az igazság (La vérité)

A kortárs japán filmművészet európai exportőre, Hirokazu Koreeda első nemzetközi produkciójával nyitja meg az idei fesztivált. A rendező általában Cannes-ban szokta élesíteni filmjeit, ahova tavaly a Bolti tolvajokkal érkezett és az Arany Pálmával távozott, így a főleg francia és kicsit angol nyelven forgatott Az igazságot (La verité) is a francia fesztiválfőváros programjába várták. Ehelyett idén harmadszor a másik nagy európai filmszemlén, Velencében mérettetheti meg magát Koreeda, ahol első élőszereplős filmje, a Maborosi és a szolid kritikai visszhangot kiváltó The Third Murder című krimije után száll ringbe az Arany Oroszlánért.

A fesztivál nyitófilmjében Catherine Deneuve testhez álló szerepben egy ikonikus francia színésznőt, Fabienne-t kelti életre, aki memoárt ír életből. Fabienne épp egy soha meg nem öregedő anyáról forgat sci-fit, amikor hazautazik New Yorkból a színésznő lánya (Juliette Binoche) amerikai férjével (Ethan Hakwe) és gyerekével. A könyv hatására felélénkül az örökifjú anya és lánya közti viharos kapcsolat és régi családi sérelmek törnek a felszínre.

Az igazság azon kevés filmek egyike a programból, amely máris haza forgalmazóra talált: itthon várhatóan valamikor télen hozza be a Vertigo. (Papp Atilla)

 

Wasp Network

Olivier Assayas különösen termékeny rendező: alig mutatták be előző filmjét, a Kettős életeket a magyar mozik, máris érkezik következő, ugyancsak Velencében debütáló műve. A Wasp Network azonban messzire távolodik az előző, művészeti-társasági közegben játszódó filmcsokorhoz képest, és a rendező politikusabb vonulatához (Carlos minisorozat, Május után) tér vissza.

Az új, igaz történetet feldolgozó kémthriller öt kubai politikai fogolyról szól, akik kémkedés és gyilkosság vádja miatt már húsz éve ülnek egy amerikai börtönben. A várhatóan éles aktuálpolitikai szálakat is megpendítő alkotás igazi sztárparádéval kecsegtet: Ana de Armas, Penélope Cruz, Edgar Ramírez és Gael García Bernal is felbukkan a félig magyar származású rendező eddigi legambiciózusabbnak ígért filmjében. (Gyöngyösi Lilla)

 

Waiting for the Barbarians

Az ünnepelt kolumbiai rendező, Ciro Guerra szintén Cannes-ból gondolázott át Velencébe. Legutóbbi két sikerfilmjét, az Oscar-jelölést szerző A kígyó ölelését, majd az Akadémia szűkített listájáig jutó Az átkelés madarait is a francia Riviérán mutatta be Európának. Első nemzetközi produkciója J. M. Coetzee díjnyertes regénye nyomán készült és már címében megidézi a rendező kedvelt tematikáját. A Waiting for the Barbarians (A barbárokra várva) címet Coetzee eredetileg Konsztandínosz Kaváfisz görög költő versétől kölcsönözte, a mű pedig nem véletlenül keltette fel Guerra érdeklődését, hiszen a rendező korábbi munkáihoz hasonlóan a dél-afrikai író regénye is különböző civilizációk ütközéséről, szintéziséről szól egy fura, fikciós környezetben.

A történet egy meg nem nevezett birodalom egyik gyarmati főbírájáról szól, akit árulással vádolnak, ugyanis az Oscar-díjas Mark Rylance karaktere a barbárokkal seftelt, így a korona egy rendőrtisztet küld a hűtlen bíró nyakára. A rendőr szerepében a tinibálványból fesztiválkedvenccé átvedlő Robert Pattinsont láthatjuk, míg a sztori harmadik központi figuráját, a határon túli barbárokra vadászó kegyetlen ezredest Johnny Depp formálja meg. Guerra filmje jelöli Depp örömteli visszatérését az indie-vonalra, egy túl hosszúra nyúlt kalózos kitérő után. A fura történet az elnyomó és az elnyomott örök konfliktusa köré felhúzott allegória. Guerra első angol nyelven forgatott mozija különösen izgalmas kérdőjele az idei programnak. (Papp Atilla)

 

Marriage Story

Noah Baumbach az egyik legnépszerűbb indie rendezőként általában a családi kapcsolatokat járja körül: a válás (A tintahal és a bálna), a testvéri elhidegülés (Margot az esküvőn) vagy a család szétszéledése (The Meyerowitz Stories) után a Marriage Story ismét egy házasság végét mutatja be. Míg A tintahal és a bálnát Baumbach szüleinek a kapcsolata ihlette, az új film még ennél is személyesebb: a Jennifer Jason Leigh-vel való szakítását láthatjuk bele a híres színésznő és a színpadi rendező történetébe.

Ha Baumbach merész fekete humora és kíméletlen lelki mélyfúrásai önmagában nem lenne elég csalogatóak, a filmbéli házaspárt Adam Driver (akinek ez már a negyedik filmje a rendezővel) és Scarlett Johansson kelti életre, az ügyvédeiket pedig Laura Dern, Alan Alda és Ray Liotta alakítják. Így remélhetőleg a Marriage Story nem csupán azért lesz érdekes színfolt a versenyprogramban, mert ez az egyetlen amerikai indie dramedy a válogatásban. (Gyöngyösi Lilla)

 

Ad Astra: Út a csillagokba

Közel 100 milliós költségvetésével James Gray sci-fije a fesztivál leggrandiózusabb szereplője. Az Ad Astra premierjét eredetileg Cannes-ban rendezték volna meg, amit rossz nyelvek szerint a Disney stúdiófoglalása miatt kellett elnapolnia a Foxnak, így lyukadt ki végül Velencében. Ami különösen izgalmassá teszi a projektet, hogy a rendező Ethan Gross-al közösen saját kútfőből, létező alapanyag és biztonságos franchise ölelés nélkül alkotta meg a forgatókönyvet. A film címébe foglalt Ad Astra latinul annyit tesz, „út a csillagokba”, amire amúgy a magyar forgalmazó is figyelmes lett és a gyengébbek a kedvéért a hazai címbe oda is biggyesztette a Google fordító munkáját.

A főhős asztronauta szkafandere alól nem kisebb név, mint Brad Pitt néz majd vissza ránk, aki a világűr peremterületére utazik, hogy megkeresse eltűntnek vélt apját és végére járjon a rejtélynek, amely az egész emberiség jövőjét teheti kockára. A rendező ígérete szerint ez idáig nem láthattunk közel ilyen realisztikus űrutazást filmvásznon, a sejtelmes sztorit pedig az Apokalipszis most és a 2001: Űrodüsszeia találkozásaként írja le, ami cseppet sem tűnik rossz koktélnak. Pitt mellett pedig nem kisebb nevek csatlakoztak a filmhez, mint Ruth Negga, Tommy Lee Jones, Liv Tyler és Donald Sutherland. Az Ad Astra a Fox régóta rejtegetett filmje, szóval reméljük, hogy megérte felhype-olni. A hazai közönség a velencei világpremier után nem sokkal, szeptember 19-én válthat jegyet a filmre. (Papp Atilla)

 

Guest of Honour

A kétszeres Oscar-jelölt Atom Egoyan szebb napokat is látott: hiába a csavaros történetek, az örmény-kanadai rendező utóbbi néhány próbálkozása (Chloe, Ördöglakat, A fogoly, Emlékezz!) nem tudtak kitörni a középszerűségből. A Guest of Honour mintha az előző filmek kemény témáinál (családi szerelmi sokszög, gyerekgyilkosság, gyerekrablás és pedofília, demens náci) is magasabbnál emelné a lécet, hiszen itt egy tanárnő (Laysla De Oliveira) börtönben akar maradni annak ellenére, hogy hamisan vádolják a tanítványa molesztálásával, és az apja (David Thewlis) megpróbálja kiszabadítani – vajon miért? Apa és lánya egymással szemben is szerepet játszanak, miközben a múlt is kísérti őket – ennél talányosabb és aktuálisabb sztorit kívánni is nehéz.

A csavaros pszichothrillernek kikiáltott Guest of Honour akár még izgalmas is lehet, de vajon hány utolsó esélyt érdemel még Atom Egoyan, akitől minden rajongója az Exotica és az Eljövendő szép napok megismétlését várja? (Gyöngyösi Lilla)

 

Gloria Mundi

A veterán francia szerző, Robert Guédiguian ismét a körülmények és az idő közönye alatt nyögő emberi sorsokról mesél. A rendezőhöz immár huszadik alkalommal csatlakozott színésznő felesége, Ariane Ascarid, illetőleg Jean-Pierre Darroussin és Gérard Meylan, akik harmadszor alkotnak egy triót Guédiguian vezénylete alatt, az 1986-os Ki lo sa? és a tavalyelőtt épp Velencében versenyző The House by the Sea után.

Nem csak az ismerős színészcsapat, de a helyszín is változatlan: a rendező szülővárosa, Marseille ezúttal egy börtönből hazatérő anya történetének ad otthont. Daniel otthon találkozik első unokájával és viszont láthatja férjét, aki önjelölt sofőrként összebalhézik a helyi taxisokkal. A Gloria Mundi egyszeri emberek boldogulásáról szól, azonban kérdés, hogy a fesztiválszervezőket a rendező személye iránti tisztelete vagy a film minősége motiválta inkább arra, hogy beválogassák. Egyelőre az elérhető információ morzsák alapján nehezen tudok érte lelkesedni. (Papp Atilla)

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás. Újságíróként dolgozik több médiumnál. A Papírfény rovatot vezeti. gyongyosililla@filmtekercs.hu

Papp Atilla

Papp Atilla

Papp Atilla a Budapesti Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett, 2018 óta tagja a Filmtekercsnek. Akut celluloidfüggő, a százmilliós blockbustertől a filléres kísérleti filmig minden érdekli.

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..