Ráadás

Veszélyes döntések – Néma

Elkészült az első magyar Stephen King-adaptáció: Gyöngyösi Zsolt az író Dollar Baby programjának keretében forgatott rövidfilmet egy King-novellából. A Néma egy különös találkozás története, önmagunk elől is elrejtett vágyakról és azok következményeiről.

A Néma nagyon tud hallgatni. Az ember kiöntheti neki a lelkét. Úgysem érti: süket is szegény. Hát mit árthat? És egyáltalán mit árthat, ha az ember végre kibeszéli magát egy szunyókáló autóstopposnak? Van, aki a plüssállatához beszél, annál csak jobb lehet.

Csakhogy ez egy Stephen King-novella.

Az író a hetvenes évektől adományoz exkluzív jogokat tanuló vagy kezdő filmesek (és színházi rendezők) számára: egy dollárnyi jelképes összegért készíthetnek adaptációt King rövid történeteiből, mindaddig, amíg a produkció nem szolgál nyereségteremtő szándékokat. A program Wikipedia-oldala több mint száz alkotást sorol fel – bár a Némát például még nem ismeri. Magyarországon Gyöngyösi Zsolt készítette el az első Stephen King-adaptációt a program keretében. (Létezik ugyan egy film Peter Szabo rendezésében, ő azonban kanadai.)

A Néma egy veszélyes döntésről szól, a fecsegés következményeiről. De már a film elkészítése is veszélyes döntés volt. Attól, hogy valami King tollából származik, még nem válik automatikusan jó filmes alapanyaggá, és semmi sem garantálja az eredményt; maga az író is úgy nyilatkozott, hogy „sok adaptáció nem valami nagy szám, néhány azonban mutat egy kis tehetséget”. A Néma ebből a szempontból a jobbak közé tartozhat: rendezője megismétli benne korábbi munkájának erényeit, de sajnos a hibáit is.

Maga a történet első ránézésre nem filmes sztori. Kevés a cselekmény. Nagyon sok a szöveg. Az egyetlen megrázó esemény a háttérben zajlik egy kiesett idősávban. Ami színre vihető belőle, az a morális vívódás (a fő szál egy gyóntatófülkében játszódik) és a hangulat, és Gyöngyösi Zsolt ezekhez kétségtelenül ért. A borús égbolt alatti út és a homályos fülkében történő vallomás kitűnően megágyaz a cselekménynek, érzékelteti a súlyt, az emberre rátelepedő kétségeket. A film ki is használja a monotonitást, és csak villanásszerűen mutat más helyszíneket: a domináns tér a zárt autó és a zárt fülke, a domináns történés pedig a megnyílás, először a rossz hallgatóságnak, aztán a helyesnek.

Ilyen körülmények között persze az egész film sikere a színészeken és a szövegen múlik. A Néma pedig még mindig el van átkozva a magyar átokkal: sok benne a hibás mondat, az életben ki nem mondott frázis, a színpadira dramatizált hanghordozás és játék. Három kisfilmes recenzió alatt harmadszor kell ezt elismételni az utóbbi hónapokban: a film nem szépirodalom, a képernyő nem könyv, a kamera nem színpad. A Néma néha nem életszerű. Érdekes, hogy Gyöngyösi Zsolt maga is beszélt már erről a problémáról (legalábbis elméleti szinten) egy interjújában, talán ennek köszönhető, hogy az ilyen gond kevesebb és kevésbé is súlyos a mostani filmjében, mint az előzőben. Összességében mind a színészeket, mind a szövegírást dicséret illeti emiatt (különösen a gyóntatópapot alakító Kiss Attilát). És a forgatókönyv még egy dicséretet megérdemel: hibátlanul oldotta meg az amerikai történet magyarítását.

Kisebb hibák még előfordulnak. Az autó hangja például zavaróan nem valóságos, és az ember szemét böki az evangélikus templomban gyóntató katolikus pap. Talán a Néma 26 perce is sok: nem tudom eldönteni, vajon én voltam-e türelmetlenebb lelkiállapotban vagy a film túl hosszú, de ez – ismét – veszélyes döntés; az ember nem alapozhat a közönség mindenkori türelmére.

A Néma azonban összes hibájával együtt jól sikerült adaptáció és kifejezetten jól elkészített rövidfilm. A Dollar Baby program eleve a tanulásra szolgál, a Néma pedig kihasználja az esélyt. Hasonlóan ambiciózus rövidfilmek nagyon jót tesznek a magyar filmes szférának – csak törnék már meg azt a magyar átkot!

A Néma európai premierje november 17-én lesz a tallini 10. Nemzetközi Amatőrfilmes Fesztiválon, és a film már részt vesz egy kanadai és egy texasi fesztivál előválogatásán is.

Értékelés: 6/10

Néma
magyar rövidfilm, 26’, 2012

Rendezte: Gyögyösi Zsolt
Eredeti novella: Stephen King
Forgatókönyv: Gyögyösi Zsolt
Fényképezte: Sáros Tamás
Vágó: Szentkuti Tibor
Zene: Bakay Gergely, Lukács István

Szereplők:
Pálfalvi János (az utazó)
Kiss Attila (a pap)
Gasparik Gábor (a Néma)
Baksay Erika (a feleség)

www.facebook.com/nema.2012

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. A Ráadás és a Tárca rovatot vezeti. [email protected]

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Hirdetés

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés