Fókuszban Sorozat

Traumaszezon – 13 Reasons Why (3. évad)

A 13 Reasons Why 3. évadja továbbra is olyan tinidráma maradt, ami kifejezetten empátiával akarja provokálni nézőit. Készülj fel a nyomorra, melankóliára és az együttérzésre!

„Semmi sem olyan egyszerű!” – lehetne az állítása a Netflix 13 Reasons Why című sorozatának, mely a harmadik évadjához érkezett. A 2017-ben üstökösként berobbanó széria kendőzetlenül tárta elénk egy öngyilkosságot elkövetett lány életének utolsó szakaszát. Hangfelvételeiből megismerhetjük, mi vezetett el haláláig, a hátrahagyottaknak pedig el kell számolniuk saját tetteikkel, melyek egymásra halmozódva tették tönkre Hannah Baker életét. Korábban már méltattam a sorozatot azért, mert visszautasította az egyoldalú ábrázolást: Hannah döntése saját életének elvételéről ugyanis abszolút megkérdőjelezhető, csakúgy, mint a többiek szerepe az egészre nézve.

A 13 Reasons Why a gyakorlatban bár mást mutat, üzenetében nem akar ujjal mutogatni, tetteseket keresni. Hannah számára ugyanis nem a mocskolás és lehordás volt a cél, hanem sztorijának megismertetése másokkal. A tárgyalótermi vallomásokkal terhelt második évad pedig bemutatta, hogy a „megvádoltak” szempontja is ugyanolyan érvényes, mint Hannah-é, aki sok részletet kihagyott. A harmadik évad egy újabb, talán még nehezebb műveletre szánta el magát.

Kinek jár az együttérzés? – tehetik fel a kérdést sokan a nézők közül. Jár-e a lánynak, akit hiába szerettek a szülei és barátai, megöli magát? Jár-e a srácnak, aki hagyta, hogy a legjobb barátja megerőszakolja a nőt, akit szeret? És tanúsíthatunk-e empátiát a sorozatos erőszaktevő felé?

A 13 Reasons Why pedig azt mondja: igen, mindenki megérdemel egy új esélyt.

Bryce Walker (Justin Prentice) a Liberty High gimnázium királyából a város fekete bárányává vált. Sulit váltott és próbál válófélben lévő anyja mellett összekaparni valami életnek nevezhetőt. Megpróbáltatásait végigkövetjük, bár tudjuk, hogy számára nem játszik a megváltás, ugyanis az évad elején megtalálják vízbe dobott holttestét. Gyilkosság történt, a tettes pedig bárki lehetett a szereplőgárdából. Elindul tehát a nyomozás, aminek az elején azt gondolhatnánk, hogy az eddigi főszereplő, a barátaiért bármit bevállaló reménytelen romantikus Clay Jensen (Dylan Minnette) áll – a sorozat azonban nem szeret minket.

Mikor elindul az évad, meghallunk egy eddig ismeretlen narrációt. Egy kenyai származású lány szólal meg brit akcentussal. Ani (Grace Saif) lett az új házigazda, aki nem sokkal a második szezon cselekménye után kerül a gimnáziumba, majd olyan hamar összebarátkozik hőseinkkel, hogy azok a legféltettebb titkaikat is elmondják neki. Az ebből származó pofátlan irrealitás az évad messze legfájóbb pontja. Ani egy senki, a nézők nem ismerik, most viszont főszereplővé avanzsált és úgy nyilvánul meg a játékidő nagy részében, mintha a Mindentudás Egyetemén tartana szemináriumot. Szegény Hannah Baker-pótlék mindenbe beleüti az orrát, és az egyik legkatartikusabb momentum az évadban, mikor Justin Foley (Brandon Flynn) végre elküldi őt a picsába.

Ani elsősorban nem azért problémás, mert létezik.

Egy új szereplő szemüvegén keresztül bemutatni a két évad óta ismert karaktereket, nem olyan butaság, bár kétségtelenül elidegenítő. A lány viszont úgy viselkedik, mintha a nézőknél is jobban ismerne mindenkit, de eközben hazudik is, és hetyeg az előző évadban démonizált erőszaktevővel is. Erőltetett, és szerepe elveszi a jelenetidőt a többiektől, akik közül sokan a háttérbe szorulnak.

Nagyon jól megérezték a korszellem alakulását 2017-ben, amikor Hannah Baker egy #metoo-sztorit adott elő a botrányok kirobbanása előtt. Az új szezonban a szintén túlélő Jessica (Alisha Boe) szervez sulis kampányt a zaklatások számonkérése miatt, ám konfliktusba kerül: a cél ugyanis nem szentesíthet számára minden eszközt. Felhívni a figyelmet egy problémára fontos, de nem lehet mások emberi méltóságát ezzel tönkre tenni. A 13 Reasons Why meglepően éretten kezeli a #metoo utózöngéit, és kritikát is megfogalmaz a boszorkányüldözéssel szemben. Megjeleníti az együttérzésre, megbocsátásra képtelen, harsány és véresszájú feministákat; miközben szembe állítja velük a testvériségre építő, de közben egymást hergelő, sokszor erőszakos és tahó maszkulin focicsapatot.

Mindkét „szektának” szüksége van javulásra, és a sorozat azt szeretné, ha a negatív színben feltüntetett karakterek mögé néznénk.

Így lehet, hogy Bryce Walker, a sötétség fejedelme egy szomorú sorsú fiatalemberré válik, aki képes könnyeket kicsalni a nézőből. Az egyébként megható és már-már provokatív módon humanista üzenetet azonban egy fércmunkaként csomagolták össze nekünk.

A harmadik szezon, bár tartogat megható momentumokat számunkra, messze érdektelenebb és túlnyújtottabb, mint elődjei. A címből is következő 13 az epizódszámot tekintve sok. Képtelenek voltak ilyen kevés történetet tucatórányi hosszúságúra nyújtani úgy, hogy élvezetes legyen. A nyomozós keretsztori alig tartalmaz feszültséget, és az említett Ani nevű karakter fokozott jelenléte, a szereplőgárdától teljesen elütő brit akcentusa és Oravecz Nóra szellemét megidéző narrációi pedig fokozzák a türelmetlenséget.

A 13 Reasons Why kissé görcsösen próbál releváns maradni, miközben néhol túl is lép a korszellem diktátumain.

Szimpátiát kelt a gonosz karakterek irányába, kihívást adva ezzel a nézőknek, de közben a könnyű sztorikat is megjátssza, hogy fontosabbnak tűnjön. Szinte minden előfordul itt, ami sötét téma lehet a tinik számára: kemény drogok, szteroidok, abortusz, szexuális zaklatás, bullying, bántalmazás. Ezekből egy-kettő is bőven elég lenne, és mikor az összes előfordul, ott kezd ellépni a valóság talajáról a film – hát ezeknek a tiniknek nincs egy nyugodt, boldog perce sem?

A realitáson pedig az sem segít, hogy az említett gimnazistákat olyan színészek játsszák, akik már inkább a 30 felé tendálnak. Kimunkált testű, egyértelműen felnőtt vonásokkal rendelkező késői huszonéveseket látunk – világos, hogy  kiöregedtek a szerepeikből. Ideje továbblépni: a 13 Reasons Why számára már a második évad is egy ráadásnak érződött, ez a harmadik még inkább. A mesterséges feszültségkeltés és az elidegenítő szereplők mellett azonban újabb bátor lépéseket tett előre és komolyan feszegette a megbocsátás témáját. Ám a tini kategóriában olyan komoly kihívók mellett, mint a sokkal nézőbarátabb Riverdale, vagy a provokatívabb Eufória, lassan nem lesz maradása. A lezárásként érkező negyedik évaddal tehát ideje lesz elköszönnie a Liberty diákjaitól: előtte azonban meg kell szüntetniük hőseinknek a mérgező iskolai légkört, hogy az utókort ne érhessék hasonló traumák. Ehhez a művelethez azonban kivétel nélkül mindenkire szükség van.

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel a Ráadás és Moziban rovat szerkesztője. Kedvencei az életszagú, morális kérdéseket feszegető filmek – az igényes blockbusterek mellett.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..