Sorozat

Sok pénz, kis sci-fi – A 3-test-probléma

A háromtest-probléma (3 Body Problem)

A Trónok harca alkotói, D.B. Weiss és David Benioff ott folytatták A 3-test-probléma (3 Body Problem) című sorozattal, ahol anno a Targaryenek történetét lezárták. És ez baj.

Ki ne emlékezne a finálé felé közeledő Trónok harca évadról évadra hanyatló színvonalára? Mi is írtunk róla, hogyan lehetne megmenteni és hogy végül hogyan nem sikerült. Persze akkorra már a regényt olvasók nagy része elhagyta a sorozatot, a maradók meg már kíváncsiak voltak annyira a lezárásra, hogy gyengeség ide vagy oda, végignézzék a szériát. A 3-test-probléma legnagyobb problémája épp az, hogy már a felütése sem túl erős. Persze nem rossz, de azért egy dolgot nem árt rögtön az elején leszögezni:

ez a sorozat egyáltalán nem a regény rajongóinak szól.

Itt ugyanis szó sincs krimibe oltott hard sci-firől, sokkal inkább egy sci-fi mázzal leöntött krimiről. A sorozatban nem a tudományé, hanem a rejtélyé a főszerep. Szó sincs benne kozmikus mikrohullámú háttérsugárzásról, atomot alkotó elemi részecskék tizenegy dimenziós kiterítéséről, de még a címadó háromtest-probléma felvázolásával sem fáradnak. Itt nem az elismert tudós és egyetemi professzor Wang Miao társalog Modival a keleti miszticizmussal kevert asztrofizikai nézeteiről, hanem a csipszet és alkoholos üdítőt gyártó Jack Rooney (a Trónok harca Samwell Tarlyjaként befutott John Bradley) pofozza fel Morus Tamást. 

Jess Hong és John Bradley A 3-test-probléma (3 Body Problem) című filmben

Szóval nemcsak úgy amerikanizálták az eredetileg kínai történetet, hogy az egészet Angliába és Amerikába helyezték és a főhősök zömét nyugatiakra cserélték, hanem úgy is, hogy olykor már-már izzadságszagúan próbálták szórakoztatóbbra faragni azt. Ha azonban ezen túllépünk, és megpróbáljuk elfelejteni olvasmányélményünket – vagy ha egyáltalán nem olvastuk Cixin Liu remekművét –, 

akkor átadhatjuk magunkat A 3-test-probléma csavaros izgalmainak.

A bizonyos tudósok szeme előtt megjelenő visszaszámlálás ugyanis érthetően kíváncsivá teszi a nézőt. A semmiből felbukkanó, de videofelvételeken rendszerint nem látszó fiatal nő jelenléte csak fokozza a kíváncsiságot. És hogy hogyan kapcsolódik mindez az 1960-as évek végi Kínában történtekhez, az már végképp a nagybetűs rejtély. És akkor még nem is beszéltünk a jelen technikai fejlettségén messze túlmutató virtuális valóság szemüvegről, mely valós érzeteket közvetít viselője agyába, vagy a mindent szétvágni képes nanoszálakról, vagy az Ítéletnap nevű titokzatos hajóról. Tehát rejtélyből jut bőven.

Liam Cunningham és Benedict Wong A 3-test-probléma (3 Body Problem) című sorozatban

Mint ahogy rejtély az is, hogy miért kellett az „oxfordi ötök”-re szabdalni az eredetileg egyetlen karakterrel történteket, ha ebből az egyikük (a már említett Bradley) szerepe csupán annyi, hogy káromkodva taplóskodik, a másikuké (Jovan Adepo) meg hogy két drogfogyasztás között komoly arccal előadja, hogy egykori éltanulóként még most is ő tudja megmondani a tutit és így tovább. Vagy hogy miért nem lehetett a regény kétségtelenül legjobban megírt karakterét, Shi nyomozót (Benedict Wong) legalább fele annyira tökösre megírni, mint a könyvben. És még sok ehhez hasonló kérdőjel merülhet fel az eredeti mű ismeretében A 3-test-probléma nézése közben.

Hogy bejön-e a Netflix számítása, vagyis ezzel a sorozattal sikerül-e visszahódítani a sci-fire szomjazó, és azt másik streaming platformokon megtaláló nézőket, azt persze nem ezek az adaptációs eltérések fogják eldönteni. Sajnos A 3-test-problémán önmagában is érződik némi erőtlenség, ami miatt valószínűleg nem lesz akkora durranás, amekkorának szánták. A részenkénti 160 millió dolláros költségvetés persze érződik, ennyiből tisztességes iparosmunkát lehet letenni az asztalra. Víziót, egyéni látásmódot azonban úgy látszik, még mindig nem lehet vásárolni.

A 3-test-probléma a Netflix kínálatában látható.

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com