Sorozat

Vérbajok – A boszorkányok elveszett könyve

A boszorkányok elveszett könyve

A Harry Potter után újra boszorkányok töltik meg a híres Bodleian könyvtár termeit, hogy megfejtsék A boszorkányok elveszett könyvének titkait… Pilotkritika.

Deborah Harkness Mindenszentek-trilógiájának idehaza is szép számmal vannak rajongói. A népszerű könyvszériából a Sky csatorna készített tévésorozatot, amit a magyar nézők heti rendszerességgel nézhetnek az HBO GO műsorán.

London egyik hídján állva egy vámpír, Matthew (Matthew Goode) mondja ki a sorozat első, jelentőségteljes mondatait. Régen sokkal többen voltak a lények. Vámpírok, boszorkányok és a többiek, akik ma már bujdosnak az emberek uralta világban. A híd alatt ekkor evez át Diana (Teresa Palmer), aki boszorkány, de nagyon nem akar az lenni.

A boszorkányok elveszett könyve / Fotó: Sky One/Bad Wolf Productions

Nem csoda, tudós szüleit egy ukrán falu felbőszült lakói ölték meg, a lányt a nagynénje nevelte fel. Diana szintén tudós, méghozzá a legfiatalabb, akit a Yale egyetem az oktatói közé fogadott, és most az Oxfordon kínálnak neki állást. A lány az alkímia 17. századi kultúrtörténetét kutatja, így talál rá arra a rég elveszettnek hitt kéziratra a Bodleian könyvtár falai között, amelynek felbukkanását nemcsak megérzik a városban élő lények, de közülük sokan azonnal áhítozni is kezdenek utána.

Mint kiderül, a vámpírok bajban vannak, már sokadszor fullad kudarcba vámpírrá változtatási kísérletük, és ebben a kötetben sejtik fajuk eredetének titkait. Csakhogy az egy boszorkánynak jelent meg, a két faj viszont ellenséges viszonyban áll egymással. Matthew azonban úgy dönt, felkeresi Dianát, és szinte azonnal sóvárogni kezd a nő után.

Az a baj ezekkel a történetekkel, hogy nagyon nehéz elvonatkoztatni velük kapcsolatban a műfaj leghíresebb darabjaitól.

Boszorkányok Angliában, ráadásul a Roxfort híres díszletei között – kinek ne jutna eszébe a Harry Potter-sorozat? A két külön, egymással harcban álló faj képviselői között kialakul valami szexuális feszültség – kinek ne jutna eszébe az Alkonyat és még egy sor másik történet?

A boszorkányok elveszett könyve (A Discovery of Witches) egy sor ilyen panelt vonultat fel már az első részben, amelyekből aztán vagy sikerül kitörnie, vagy nem. Egy biztos, Matthew és Diana kapcsolatának jól megágyaz a nyitó epizód. A két karakter önállóan is megállja a helyét, Goode jól kihasználja, hogy megjelenésében benne van az angol úriember, ugyanakkor benne van valami titokzatos is. Teresa Palmernek A negyedik, A varázslótanonc vagy az Eleven testek után már nagy gyakorlata van ebben a műfajban. Diana karaktere az utóbbiban főszereplő Julie-hoz áll a legközelebb, a lányhoz, akinek szembe kell néznie valami ismeretlennel, ugyanakkor nagyon emberinek kell lennie.

És éppen ez, Palmer természetessége és Goode elegáns távolságtartása teremti meg azt az összhangot, ami érdekessé teszi a sztorit.

Erre szükség is van, mert a rejtélyre és végveszélyre kihegyezett fő történetszál még nem tudott kibontakozni annyira, hogy képes legyen berántani a regényt nem ismerő „laikusokat” is. Hogy ez sikerül-e, az még a jövő zenéje, egyelőre csak az biztos, hogy A boszorkányok elveszett könyve hangulatos alapot ad egy pozitív jövő reményéhez.

Avatar

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg néhány könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében olvas és sorozatokkal foglalkozik, díjszezon idején pedig a díjszezonnal.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya