Sorozat

A Bundy-átok vége – Modern család

modern_family_xlg Korunk egyik legelismertebb szitkomja nem csak a családi komédiák témájában visz új színt a műfajba, de szerkezetében is eltér a megszokottól. Nem csupán egy, de rögtön három család életébe is betekintést nyerhetünk, ami részenként három (adott esetben több) kis történetet jelent. Természetesen a szálaknak mindig akad közös pontja, akár többeket érintő problémáról van szó, akár egy nagy családi összejövetelről.

Akármennyire is tagolt a történetmesélés, minden egyes epizódot kerek egésznek érzünk. Hiszen itt nem pár haverről van szó, akik össze-összejárnak iszogatni, hanem egy nagy famíliáról, a társadalom legkisebb alkotóeleméről. És bizony nem a klasszikus értelemben vett anyu, apu és gyerekek felállás érvényesül, az az egésznek csak egy szeletét képezi.

A régimódi családi komédiát a Dunphy család: Phil (Ty Burrell), Claire (Julie Bowen) és a három kamaszgyerek szolgáltatja. Érdekes, éppen ők a Modern család legerősebb alkotóelemei. Fiatalosak, hevesek, de a nagycsaládosok visszatérő problémái náluk is előjönnek: civakodó gyerekek, féltékenykedő anyuka, komolytalan apuka.

A társadalmi „frissességet” egy meleg házaspár, Mitch (Jesse Tyler Ferguson) és Cam (Eric Stonestreet) biztosítja. Ők képviselik a trendet és bohémságot, éppen ezért jelentkezik náluk a családalapítás elsődleges életcélként, ugyanakkor kihívásként. A nagy családot a harmadik csapat férfitagja, Jay (Ed O’Neill) fogja össze. Claire és Mitch idős apja oldalán egy fiatal kolumbiai bombázó és koraérett gyermeke számít a leginkább kívülállónak, kitalálható, hogy a fő probléma a családba és a társadalomba való beilleszkedésük. A korábban Al Bundyként elhíresült színész ezúttal nem egy balszerencsével sújtott diszfunkcionális családban keresi a napi betevőt: jómódú, egymásról gondoskodó hozzátartozókkal van körülvéve, ehhez híven minden epizód a szeretet és az összetartás fontosságát hirdeti.

A sorozat teljesen megérdemelten díjesőben úszik, összesen 31 Emmy-jelöléséből 11-et díjra tudott váltani, emellett tavaly a legjobb vígjátéksorozatnak járó Arany Glóbuszt is bezsebelte. Érdekesség, hogy mind a hat felnőtt színészt jelölték a legrangosabb sorozatos díjra (Emmy), közülük hárman meg is kapták (Eric Stonestreet, Ty Burrell és Julie Bowen). A sorozat legerősebb pontjai valóban a színészek és az általuk játszott karakterek. Esendőségük és kitartásuk rendkívül szerethető figurákká teszik őket, s az sem hátrány, hogy nem az unásig ismert egydimenziós személyiségeket próbálják az emberre tukmálni. Valódi emberek jelennek meg a képernyőn, minden apró gesztusuk jelentéssel teli, egy percig sem gondoljuk, hogy itt színészek hajtanak elismerésért.

modern_family_serie_background-1680x1050

A sorozat a hétköznapi helyzeteket közel hozza a nézőhöz, s szájbarágás nélkül tud tanulságot közvetíteni, rögtön három szemszögből is. A helyzetek realisztikusságára a dokumentumfilmes stílus is rásegít. Nem csak remegő kamerahasználattal érik el a kívánt hatást, de a szereplőket is mikrofonvégre kapják egy-egy kínos vagy vicces szituáció után, esetleg „közben”. Az interjúhelyzetekkel leginkább a családtagok események közbeni gondolatait igyekeznek kifejezni. Néha úgy érzem, a kiválóan teljesítő színészek arcáról pontosan le lehet olvasni, amit utána a készítők el is mondatnak velük. A párosban adott interjúk viszont sorra remek jelenetek, pontosan körvonalazzák az egyes szereplők közti kapcsolatot.

A Modern családot a fent említetteken kívül időtállósága és közérthetősége miatt is az egyik legjobb szitkomnak tartom. A nagy terjedelmű família biztosít arról, hogy mindenki megtalálja benne saját problémáit, nemre, korra, hovatartozásra és szexuális orientációra való tekintet nélkül. A sorozat indulásakor a Rém rendes család sztárja, Ed O’Neill lehetett a húzónév, a harmadik évadra viszont már ott tartunk, hogy bármelyik szereplő neve garanciát jelent, ha másra nem, egy kiváló színészi teljesítményre biztosan. O’Neillnek pedig sikerült elkerülnie a karakterszínészekre leselkedő veszélyt, játéka során nem ugrik be a szerencsétlen cipőárus, Al Bundy vesztes arckifejezése. Annál inkább maradandók a családtagok egyes reakciói, mozdulatai, kikacsintásai. Ritka jelenség ennyi rendkívül precízen megírt karakter egy rakáson. Hiába remek sztorit kreáltak köréjük, ezt a sorozatot bizony ők mozgatják.

Avatar

Szűcs Tamás

Szűcs Tamás a Corvinus Egyetemen végzett kommunikáció szakot és az ELTE-n filmelmélet és -történet szakot. Korábban a Filmtekercs hírrovatának vezetője volt, jelenleg kommunikációs tanácsadó egy PR ügynökségnél. Specializációja Hollywood, a közel-keleti filmek, az amerikai talk showk és sitcomok.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya