Sorozat

A Bundy-átok vége – Modern család

modern_family_xlg Korunk egyik legelismertebb szitkomja nem csak a családi komédiák témájában visz új színt a műfajba, de szerkezetében is eltér a megszokottól. Nem csupán egy, de rögtön három család életébe is betekintést nyerhetünk, ami részenként három (adott esetben több) kis történetet jelent. Természetesen a szálaknak mindig akad közös pontja, akár többeket érintő problémáról van szó, akár egy nagy családi összejövetelről.

Akármennyire is tagolt a történetmesélés, minden egyes epizódot kerek egésznek érzünk. Hiszen itt nem pár haverről van szó, akik össze-összejárnak iszogatni, hanem egy nagy famíliáról, a társadalom legkisebb alkotóeleméről. És bizony nem a klasszikus értelemben vett anyu, apu és gyerekek felállás érvényesül, az az egésznek csak egy szeletét képezi.

A régimódi családi komédiát a Dunphy család: Phil (Ty Burrell), Claire (Julie Bowen) és a három kamaszgyerek szolgáltatja. Érdekes, éppen ők a Modern család legerősebb alkotóelemei. Fiatalosak, hevesek, de a nagycsaládosok visszatérő problémái náluk is előjönnek: civakodó gyerekek, féltékenykedő anyuka, komolytalan apuka.

A társadalmi „frissességet” egy meleg házaspár, Mitch (Jesse Tyler Ferguson) és Cam (Eric Stonestreet) biztosítja. Ők képviselik a trendet és bohémságot, éppen ezért jelentkezik náluk a családalapítás elsődleges életcélként, ugyanakkor kihívásként. A nagy családot a harmadik csapat férfitagja, Jay (Ed O’Neill) fogja össze. Claire és Mitch idős apja oldalán egy fiatal kolumbiai bombázó és koraérett gyermeke számít a leginkább kívülállónak, kitalálható, hogy a fő probléma a családba és a társadalomba való beilleszkedésük. A korábban Al Bundyként elhíresült színész ezúttal nem egy balszerencsével sújtott diszfunkcionális családban keresi a napi betevőt: jómódú, egymásról gondoskodó hozzátartozókkal van körülvéve, ehhez híven minden epizód a szeretet és az összetartás fontosságát hirdeti.

A sorozat teljesen megérdemelten díjesőben úszik, összesen 31 Emmy-jelöléséből 11-et díjra tudott váltani, emellett tavaly a legjobb vígjátéksorozatnak járó Arany Glóbuszt is bezsebelte. Érdekesség, hogy mind a hat felnőtt színészt jelölték a legrangosabb sorozatos díjra (Emmy), közülük hárman meg is kapták (Eric Stonestreet, Ty Burrell és Julie Bowen). A sorozat legerősebb pontjai valóban a színészek és az általuk játszott karakterek. Esendőségük és kitartásuk rendkívül szerethető figurákká teszik őket, s az sem hátrány, hogy nem az unásig ismert egydimenziós személyiségeket próbálják az emberre tukmálni. Valódi emberek jelennek meg a képernyőn, minden apró gesztusuk jelentéssel teli, egy percig sem gondoljuk, hogy itt színészek hajtanak elismerésért.

modern_family_serie_background-1680x1050

A sorozat a hétköznapi helyzeteket közel hozza a nézőhöz, s szájbarágás nélkül tud tanulságot közvetíteni, rögtön három szemszögből is. A helyzetek realisztikusságára a dokumentumfilmes stílus is rásegít. Nem csak remegő kamerahasználattal érik el a kívánt hatást, de a szereplőket is mikrofonvégre kapják egy-egy kínos vagy vicces szituáció után, esetleg „közben”. Az interjúhelyzetekkel leginkább a családtagok események közbeni gondolatait igyekeznek kifejezni. Néha úgy érzem, a kiválóan teljesítő színészek arcáról pontosan le lehet olvasni, amit utána a készítők el is mondatnak velük. A párosban adott interjúk viszont sorra remek jelenetek, pontosan körvonalazzák az egyes szereplők közti kapcsolatot.

A Modern családot a fent említetteken kívül időtállósága és közérthetősége miatt is az egyik legjobb szitkomnak tartom. A nagy terjedelmű família biztosít arról, hogy mindenki megtalálja benne saját problémáit, nemre, korra, hovatartozásra és szexuális orientációra való tekintet nélkül. A sorozat indulásakor a Rém rendes család sztárja, Ed O’Neill lehetett a húzónév, a harmadik évadra viszont már ott tartunk, hogy bármelyik szereplő neve garanciát jelent, ha másra nem, egy kiváló színészi teljesítményre biztosan. O’Neillnek pedig sikerült elkerülnie a karakterszínészekre leselkedő veszélyt, játéka során nem ugrik be a szerencsétlen cipőárus, Al Bundy vesztes arckifejezése. Annál inkább maradandók a családtagok egyes reakciói, mozdulatai, kikacsintásai. Ritka jelenség ennyi rendkívül precízen megírt karakter egy rakáson. Hiába remek sztorit kreáltak köréjük, ezt a sorozatot bizony ők mozgatják.

Avatar

Szűcs Tamás

Szűcs Tamás a Corvinus Egyetemen végzett kommunikáció szakot és az ELTE-n filmelmélet és -történet szakot. Korábban a Filmtekercs hírrovatának vezetője volt, jelenleg kommunikációs tanácsadó egy PR ügynökségnél. Specializációja Hollywood, a közel-keleti filmek, az amerikai talk showk és sitcomok.

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..