Sorozat

Intergalaktikus családtámogatási program – A farkas gyermekei (2. évad)

Az első évadban szétesett családok az ateisták érkezésével új hátteret kaptak, a kihívások pedig egyre nagyobbak. A farkas gyermekei a második évadban tudatosan építkezik és káoszba vezényli főszereplőit.

A Ridley Scott nevével eladott A farkas gyermekei 2020-ban különleges ízt hozott a streaming-kínálatba. Egyszerre volt old school és újszerűen letisztult, továbbá már-már túlságosan is sötétszürke tónusú, de ez érthető, hiszen a komolytalanságot messze nem kívánta a téma. Az ateizmus-istenhit háborúját vizionáló queer sorozat végül zárlatnak semmiképpen sem nevezhető befejezést kapott, ami után több kérdésünk maradt, mint amennyit megválaszolt. A második évad előtt célszerű felidézni néhányat. Miben is áll az anyaság? Mitől család a család? Mi a megrögzött ateistához is szóló belső hang? Mi történt a menekülő gyerekekkel? És mi a rosseb az a repülő kígyó?

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!
A-farkas-gyermekei-2-Amanda-Collin

A második évaddal a kolonializálandó bolygó kinyílik. A bolygót átjáró réseken keresztül Anya (Amanda Collin) és Apa (Abubakar Salim) feljutott a járművel a felszínre és a trópusi zónában térnek magukhoz. A területen már több száz ateista építgeti a jövőjüket jelentő telepet. Az első évadban megismertük a Sol hívőket, hogyan működnek, milyen társadalmat képzelnek el, a második évad az ateistáké. A sorozat büdzséje szerint is nagyobbra szerveződő társadalom központja a Bizalomnak (Trust) nevezett mesterséges intelligencia. A Bizalom mindenkinek szán egy napi feladatot, amit androidnak, embernek teljesítenie kell. Az emberek szabad akaratukat feladva alávetik magukat a Bizalom döntésének.

A farkas gyermekei régimódi sci-fi-re jellemző találó direktséggel mutat rá az ateisták és istenhívők felborult világára, ahol utóbbiaknak sokkal nagyobb egyéni szabadság jut.

Olyannyira így van ez, hogy Marcus (Travis Fimmel) utolsó életben maradt Sol hívőként éppen a szabad akarat hívogató jelszavával csábít magához követőket. A férfi feleségét, Sue-t (Niamh Algar) és fiukat elhagyva követi a fejében zengő hangot, ami gyilkosságra is ráveszi őt. Az erőviszonyok megváltoztak, de a sokat látott férfi tartogat meglepetéseket a kolónia számára, és nem ő az egyetlen. Az embereket hamar meglátogatja a repülő kígyó, amit Anya szült és máris gigászi méretűre nőtt.

A farkas gyermekei második évadjában a kaland-sci-fi köntös alatt három egymásra épülő gondolatpillér húzódik meg. A sorozat még mindig nagy hangsúlyt fektet az anyaszerep kérdéskörére, amit az anyaandroid pusztító képességei elvesztésével teljesen új módon kell megtaláljon. Anyának lenni ezen a bolygón nem irigylésre méltó szerepkör, a nevelt gyermekeid ki nem állhatnak, az általad szült kígyó pedig egy 20 méteres gyilkos entitás, akit te akarsz levadászni. A sorozat továbbra is kontrasztokat halmoz egymásra és így próbálja megmutatni témájának sarokpontjait.

A-farkas-gyermekei-2-Abubakar-Salim

A módszer ugyanolyan jól működik a második pillér, a család tematikájában. Az anyaság a legkisebb társadalmi egység, a család alá rendeződik, ami az éghajlatváltást követően recseg-ropog. Az apaandroid továbbra is a diszfunkcionális családmodell összetartó cementje, de bizalma megroppant. A kötelék még fennáll, de vajon meddig? A farkas gyermekei eddig is irtózott a klasszikus családi konstrukciótól, de a végkifejlet valahogy mindig a családi egység megmaradása lesz, legyen az bármennyire is eltérő a „természetestől”. A második évad nyitányában a család teljes hiányával indul Marcus útja a trópusi zónába. Beteges magányában olvassa a szent könyvet, amikor elkezdi építeni saját pótcsaládját. Harci képességeit, tudását és ügyességét felhasználva hamar felszabadít két másik Sol hívő rabszolgát, akikben elvesztett feleségét és gyermekét látja viszont. Annyira egyértelmű: működésképtelen.

A sorozat karakterei elszánt vasléptekkel gyalogolnak bele az elkerülhetetlen káoszba, az íróknak köszönhetően pedig mind magunkra ismerünk.

A legkisebb társadalmi sejt most már nagyobb kontextust is kapott. Az első évad nem tudott (vagy nem akart) a túlmilitarizált és agyon traumatizált Sol hívőkön túl komplexebb és működő társadalmi struktúrát mutatni. A második évad nekivág a feladatnak: az ateisták autoriter rendszere funkcionál. Hibái az első pillanattól látszanak, a Bizalom pedig a két lábon járó valláspótlék, a nemleges válasz az istentelen világ útmutatást nem ismerő problémájára. A sorozat itt is a túlzó kontrasztok egymás mellé állításán keresztül mutat rá a két ellenséges csoport hasonlóságaira, sőt, azt állítja, egymás kifordított tükörképei. Az ateisták hite a mesterséges intelligenciában kérdés nélküli, a rejtélyes istenben hívők pedig konkrét jeleket kapnak, így hitük aligha áll próbatétel előtt. Sol csupán hangban jelentkezik az emberek fejében, amíg a Bizalom – ugyan amorf – de kézzel fogható testet kapott.

A-farkas-gyermekei-2-Travis-Fimmel

A farkas gyermekei második évadja azon megkezdett úton halad, amit az első évadban kijelölt. A helyszínváltás csupán emelte a tétet, de megmaradt a minden bokorban veszélyt rejtő bolygó nyomasztó hangulatánál. A két rész alapján több számítógép generálta tájat látunk, de ezek is illenek az első évad különös dél-afrikai tájához.

A farkas gyermekei története továbbra is egyszerre idézi egy bibliai példázat egyszerűségét és szokatlanságát.

Van a sorozatban valami különleges, ami egyszerre taszít, de ugyanakkor vissza is húz a következő részre. Alapvetően felborult világkép, ahol a robotok emberibbek, az emberek pedig humánumot elfelejtett módon viselkednek.

Ha az első évad a teremtésé volt, akkor a második az ősapák (és ősanyák) kora lesz. Anya a második évad elején elveszítette isteni pusztító és teremtő erejét. Már nem tud átalakulva repülni és lézersugarakat lőni a szemével, és a gyermeknemzési képességét is elvették tőle. Az androidnak ez idegen, eddig ő volt élet és halál ura, most egy nagyobb akaratnak kell engedelmeskednie, amit megtestesít a Bizalom. A karakter új kihívásait Amanda Collin erős átéléssel veszi sorra. A színésznő közben tökélyre fejlesztette a robotikus félelmetes üres tekintetet.

Collin minden pillantásában benne van a sorozat egyszerre félelmet keltő, de hívogató volta. Aaron Guzikowski HBO GO-n (rövidesen pedig HBO Maxon) elérhető sorozata ott folytatódik, ahol az első abbamaradt. Cselekménye, karakterei, hangulata vissza-visszatérnek a kiinduló témához, a második évad pedig még többet ígér.

Nagy Tibor

Nagy Tibor jelenleg az ELTE-n tanul Filmtudomány mesterszakon. Kedvenc műfajai a klasszikus hollywoodi gengszter- és westernfilm. Különös figyelmet fordít az izraeli filmekre és a vallási témákra.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
2 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!

Podcast

Hirdetés

Hirdetés