Sorozat

Ez már nem az az ország, amiben hittünk – A köpönyegforgató

A köpönyegforgató

„Nem erről volt szó” – mondja Walter, a Wehrmacht közlegény a háború vége felé. Ahogy ő, úgy hasonult meg egész Németország a ’40-es években, és úgy szeretünk bele és ki ideológiákból azóta is mind. A köpönyegforgató háborús minisorozat az Oscar-díjas német rendező kezei közül.

Bizony-bizony, nem erről volt szó, amikor az 1930-as évek elején egy első világháborús veterán felvirágzó Németországot, nagyhatalmat, tiszta népet vizionált, és egy egész ország lánglelkű módon követte. „Csak egyszer szavaztam rájuk, annak is már több mint 10 éve” – mondja a főszereplő kiskatona sógora, amikor próbálja visszatartani a háború végnapjaiban a frontra visszatérő Waltert. A főszereplő Walter Proska (Jannis Niewöhner) 1944 nyarán tér vissza a frontra, bár testvére és sógora visszatartja: egy már vesztett háborúban mégis miért kellene további életeket veszíteni?

Ez már nem az a Németország, mint amiben 10 éve hittünk.

Ezekkel a kérdésekkel nem akar foglalkozni Walter, indulás után a sereg vonatát lengyel partizánok robbantják fel a sziléziai erdőben. Előbb egy elszigetelt kis német egységbe, majd az oroszok kezére kerül a főszereplő, ami jól mutatja az egész évtized visszásságát. Mindeközben a lengyel partizánlánnyal, Wandával (Malgorzata Mikolajczak) szőtt szerelme egyre inkább arra viszi, a harmadik utat kell keresni.

A minisorozat a jól ismert német író, a nemrég elhunyt Siegfried Lenz memoárjából készült, és a 2001-ben Quiero Ser… című kisfilmmel Oscar-díjat szerző Florian Gallenberger ült a rendezői székbe. Ez a film azonban ízig-vérig német, és legalább annyira közép-európai történet. Legfontosabb gondolata a meghasonlás, ami a harmincas évek hol kisebb, hol nagyobb nacionalista felhangjaitól a háború „mindent szabad” eszméin át a kommunista hatalomátvételig és azon túl végigkísérte a régiót, de még most is kísért.

https://www.filmtekercs.hu/interju/automatikus-vazlatinterju-florian-gallenberger-a-koponyegforgato

Walter reflexszerűen a haza védelmében, legszentebb érzései mellett tartja teljesen természetesnek a háborúba való visszatérést az utolsó lövésig. Egyre nehezebb mindezzel szembesülni, amikor a sziléziai erdőben rekedt egység állati viselkedésével találkozik. Hol van ez vajon a nemzet védelmétől? Egyetlen valamirevaló társa, Wolfgang (Sebastian Urzendowsky) egyre többször súgja neki: most kell itthagyni ezt az állattá aljasodott társaságot, és úgy egyébként ezt az egész vesztes háborút.

Walter folyamatosan a lelkiismerete után megy, mégis mindig újabb és újabb fordulatokban találja magát a vesztes német hadseregben, a lengyel partizánok között vagy éppen az érkező szovjetek elől menekülve Nyugat-Németországba. Ami az egyén felől a szabadság és a lelkiismeretnek való megfelelés, az kívülről tűnhet dezertálásnak. A felületes szemlélő tekintheti Waltert igazi köpönyegforgatónak.

De persze mi van, ha nem az ember, hanem az eszme változik körülötte?

Gallenberger sorozata hasonlít a Mű szerző nélkül című filmhez. Kurt Barnert ugyanúgy kapkodja a fejét az eszmék és az ideológiák változása közepette, és legnagyobb feladata az, hogy közben ő végig ugyanaz az ember maradjon. Csak amíg Florian Henckel von Donnersmarck filmje a művészetek felől közelít, és a művész szabadsága hozza el a tartást, addig Walter Proska talán egyértelműbben történelmi-politikai kontextusba helyezi a benne feszülő dilemmákat.

https://www.youtube.com/watch?v=eR-xTifl06k

A köpönyegforgató tévés projekt ugyan, de jelmezre, díszletre, vizuális effektekre nézve mozifilm szintű és költségvetésű. Az NDR német tévétársaság gyártásában készült sorozat tavasszal, a karantén kellős közepén ment le a német közszolgálati tévében. Hogy ez mennyiben segített a világháborús traumák, csöbörből vödörbe eső nemzet helyzetének feldolgozását, hosszabb, messzire nyúló kérdés.

A köpönyegforgató 2020. szeptember 12-től látható az Epic Drama csatornán.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya