Sorozat

Nácik és prostik Berlinben – A legyőzött

Háború után nem csak a romokat és holttesteket kell eltakarítani, de a mocskot, szennyet és a bűnözést is. A legyőzött című sorozat a háború utáni Berlinbe kalauzolja el a nézőt, ahol a Harmadik Birodalom maradványain épülő Németországban átláthatatlan árnyjáték veszi kezdetét.

Hitler halálával a náci Németország és Berlin is romokba dőlt. A lakosok igyekeznek túlélni, miközben a városban a szövetséges megszálló csapatok uralkodnak. Legalábbis látszólag. Max (Taylor Kitsch) New York-i rendőr, aki az újjáépítés rendvédelmében segédkezik egy civilekből verbuválódott rendfenntartó csapatnak, akiket szedett-vedett ruházatok miatt madárijesztőknek is hívnak. Max egy titokzatos ügy felgöngyölítésébe kezd a madárijesztők vezetőjével, Elsie-vel (Nina Hoss).

Az angyalcsinálóként elhíresült orvos (Sebastian Koch) abortuszt hajt végre a megerőszakolt német hölgyeken, akiknek cserébe prostituáltként és bűnözőként kell dolgozniuk. Miközben Max az angyalcsinálót üldözi, a háborúban eltűnt bátyját, Moritzot (Logan Marshall-Green) is szeretné felkutatni. Moritz azonban nem nyugszik bele mindabba a szörnyűségbe, amit felszabadított náci koncentrációs táborokban látott és kreatív kegyetlenséggel veti bele magát a háborús bűnösök likvidálásába.

The Defeated (TV Series 2020– ) - IMDb

A The Defeated, avagy másik címén Shadowplay – mind A legyőzött, mind az Árnyjáték találó – hatásosan mutatja be Berlin 1946-os állapotát. Ezek a díszletek ismerősek lehetnek Roberto Rosselini Németország, nulla év című rendezéséből vagy a közelmúltban készült német sorozatból, a Babilon Berlinből. Måns Mårlind és Björn Stein alkotása viszont egy kegyetlen thriller, melyben Berlint pókhálószerűen szövi át a bűnözés, a korrupció és a terror. A sorozat során bemutatott szálak közül valószínűleg az egyik legérdekesebb Moritz és Max viszonya, illetve az idősebb testvér Becstelen brigantykat megidéző bosszúhadjárata. A német származású testvérek egy ismert német képregény, a Max és Moritz után kapták nevüket és Moritz bizony igyekszik mindenkor hű lenni rosszcsont névrokonához.

Moritz a gyerekkori olvasmány hatására készíti el ördögi játékait a nácik számára, melyek olykor a Fűrész-sorozat brutális kínzásait idézik meg, miközben a gyilkosokat gyilkoló öntörvényű antihősről a Dexter-széria címszereplője ugorhat be (Michael C. Hall egyébként Max főnökét, az USA alkonzulját játsza).

Talán ennél is érdekesebb viszont a Nakam nevű, valóban létezett zsidó terrorszervezet bemutatása. A csoport tagjai ugyanis bosszút esküdtek a németek ellen és Tarantino brigantyjaitól eltérően nem csak egyenruhás nácikat gyilkoltak. Arra törekedtek, hogy a holokauszt 6 millió zsidó áldozatáért ugyanennyi németet irtsanak ki, így állva bosszút a legyilkoltakért. Erre utal a terrorszervezet neve is, mely héber nyelven bosszút, megtorlást jelent. A sorozat tehát nem elégszik meg azzal, hogy sajnálatra méltó áldozati szerepbe helyezze a népirtások túlélőit, hanem őket is ugyanolyan módon árnyalja, mint mindenki mást. Sajnos a Nakam bemutatása A legyőzöttben meglehetősen felületes, de Plan A címmel egész estés játékfilm készült mozgalmukról.

The Defeated | Netflix Official Site

A legyőzött szövevényesen mutatja be azt a bürokratikus berendezkedést is, mely valójában egyáltalán nem törekszik az egykori náci háborús bűnösök elfogására. Helyette inkább titkaikat és kincseiket akarják megkaparintani, melyek között fontos elemként bukkan fel Bach Árnyjáték című, elveszettnek hitt darabja.

A szereplőgárda tagjai egytől egyig pazar alakítást nyújtanak, a hitelességhez pedig sokat tesz, hogy a német ajkú szereplőket valóban németek keltik életre, akik saját nyelvükön szólalnak meg, de az orosz megszállók beszédéből sem lehet hiányunk. A rendezés kifejezetten feszes, ugyanakkor a szerteágazó történet sajnos sokat markol és keveset fog. Valószínűleg jobban jártak volna az alkotók, ha szűkítik a cselekmény fókuszát, lenyesve ezzel a fölösleges, időhúzó sallangokat.

A legyőzött legnagyobb gyenge pontja viszont sajnos főszereplő Maxet alakító Taylor Kitsch.

Bár látszik, hogy személyében egy tehetséges színészt tisztelhetünk, mégis mintha karaktere, arca és hanghordozása nem igazán illene ahhoz, amit a sorozat megkíván. Egy noirosabb, Humphrey Bogartot idéző figura sokkal jobban illeszkedett volna a produkció atmoszférájával, annál is inkább mert A legyőzött noirként is értelmezhető.

No, de mit állít a széria a német történelem eme nem túl derűs napjairól? Talán leginkább azt, hogy „jaj a legyőzöttnek”. Az ősi római mondás 1946-ban sem veszített erejéből, és rávilágít arra, hogy a hitleri Harmadik Birodalom rémtetteit és következményeit éppen Németország szenvedte meg legjobban. Az üldöző és üldözött szerepe nem is oly egyértelmű ebben a már-már poszt-apokaliptikus világban, ahogyan az sem, ki mozgatja a szálakat a hidegháború hajnalán.

A #metoo mozgalom nyomán az alkotók könnyen ingoványos talajra léphettek volna a korabeli német nők helyzetének bemutatásában, azonban ezt az aknamezőt ügyesen játssza ki a széria.

Férfiak és nők között egyaránt hús-vér embereket láthatunk és nyoma sincsen a nemek közti szakadék öncélú ábrázolásának.

A legyőzött tehát hatásos és kegyetlen széria, melynek további évadai is megérdemlik figyelmünket és remélhetőleg a folytatásban a készítők a kevesebből próbálják kihozni a legtöbbet. Aki egy történelmi közegben játszódó, izgalmas thrillerre kíváncsi, annak az igényeit, ha nem is maradéktalanul, de ki fogja elégíteni Max és Moritz véres kalandja. Gyenge gyomrúaknak és érzékeny lelkűeknek viszont semmiképpen sem ajánlom, annak ellenére, hogy ezekkel még viszonylag ízlésesen élnek a készítők.

A sorozat a Netflixen megtekinthető.

Gueth Ádám

Gueth Ádám 2017-ben csatlakozott a Filmtekercshez. Mióta 5-6 évesen először látta a Jurassic Parkot, vonzza a filmek világa. 2016-ban a Károli Gáspár Református Egyetem történelem szakán szerzett mesterdiplomát. Később, 2020-ban az ELTE BTK Szabadbölcsészetének filmtudomány szakirányán szerzett BA oklevelet. Főállásban dolgozik egy helyi lapnál, mellette pedig több filmes portál és blog állandó és vendégszerzője. Elsősorban a történelmi, a háborús és a science-fiction műfaj érdekli, szívesen elemzi történelmi filmek valós hátterét és igazságtartalmát. Kedvenc rendezői között találhatjuk Steven Spielberget, Ridley Scottot, Quentin Tarantinot és Stanley Kubrickot.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés