Sorozat

Kipából nem lesz szunnita – A mi fiaink

A mi fiaink (Our boys)

Az arab-zsidó viszonyrendszer közepébe csap bele az HBO A mi fiaink (Our Boys) című új sorozatával, ami egyszerre teszi felelőssé és védi be a két oldalt abban a folyamatban, ami a 2014-es izraeli-palesztin háborúhoz vezetett.

A palesztin-izraeli konfliktus lassan egy évszázados küzdelmének egyik legfrissebb epizódja volt 2014-ben az az eset, amikor elraboltak három zsidó tinédzsert Ciszjordániában. A hatóságok csaknem két hosszú héten át megszállottan keresték az eltűnt tizenéveseket, a média folyamatosan napirenden tartotta az ügyet, miközben a társadalom józan ítélőképessége folyamatosan erodálódott. Tömegek imádkoztak közösen: „Bring back our boys”, vagyis „hozzátok vissza a mi fiainkat”. A rendőrségre és a titkosszolgálatra óriási nyomás nehezedett. Végül az eltűnést követő 17. napon előkerült a három fiú holtteste.

Semmit nem spoilereztem el az imént – A mi fiaink ugyanis nem az eltűnt izraeli fiúkról szól. Hanem egy palesztinról. Az eseményekbe a 16. napon csatlakozik be a néző egy gyorstalpaló után, és az első epizód már azzal ér véget, hogy a tizennyolcadikon elrabolják a tizenéves Mohammed Abu Khdeirt. Az ő eltűnése, majd később a felgyújtott holttestének előkerülése közvetlenül vezetett el a 2014-es palesztin-izraeli háborúhoz, amelyben csaknem 2300-an haltak meg. Összességében erről a folyamatról szól a sorozat.

Az egyszerű, mégis lehengerlő nézőpontváltás az, ami igazán különlegessé teszi A mi fiainkat.

Pláne annak tükrében, hogy a széria szinte teljes egészében izraeli gyártásban készült. A producere az a Hagai Levi volt, aki előbb világszerte felfuttatta a Terápiát (ebből ugye volt izraeli, amerikai és még vagy egy tucat verzió), majd több díjat is begyűjtött A viszony (The Affair) című sorozattal. Ilyen háttérrel és az HBO támogatásával Levi bármibe belekezdhetett, és ez a bármi A mi fiaink lett. „Legyünk őszinték: ezt a sorozatot támadni fogják jobbról, balról, arabok és zsidók egyaránt. Senkinek nem lesz könnyű megemésztenie”nyilatkozta a napokban a producer, vagyis pontosan tudta, mire vállalkozik.

A mi fiaink (Our boys)

Levi nézőpontja ugyanis bevallottan kritikai, az oknyomozó újságírás az, ami a leginkább leírja a széria műfaját. A képernyőn ez leginkább a dokumentarista drámának feleltethető meg, ennél azonban valamivel többről van szó, de erről később. A stílusjegyek  könnyen beazonosíthatók: a dramatizált eseményeket folyamatosan megszakítják az archív felvételek az események eszkalációjáról, a tüntetésekről és a zavargásokról. A valóság ilyen szintű beemelése még közelebb hozza a nézőt, ezáltal pedig lehetőséget teremt az események más szemléletű értelmezésére.

Ez egyértelműen A mi fiaink legnagyobb erénye, ennek részletezése előtt azonban ki kell térni a negatívumokra is.

Az események részletes bemutatása miatt ugyanis az egész sorozat lassabban halad az ideálisnál, és ezt még a rendkívül feszült légkör sem tudja ellensúlyozni. Néhol pedig egészen átcsap a széria egy lineáris dokumentumfilmbe, csak épp hiányzik belőle a műfajra jellemző narratíva.

A mi fiaink (Our boys)

A hátrányok ellenére persze kétség sem fér hozzá, hogy A mi fiaink egy fontos és különleges alkotás, a hangsúly azonban inkább az előző jelzőn nyugszik. A sorozat célja sokkal inkább az árkok besimítása, mint az, hogy forradalmasítsa a sorozatok világát. Narratívája megegyezik az összes fontos filmével, amely a zsidó-arab vagy a palesztin-izraeli konfliktust ábrázolja, legyen szó akár az izraeli A libanoni keringőről, az Ajamiról vagy a palesztin Love, Theft and Other Entanglementsről. Ez pedig nevezetesen az önkritikus nézőpont. A mi fiainkban ezt elsősorban a főszereplő képviseli. A terrorelhárító nyomozó, Simon (Shlomi Elkabetz) rendre megkérdőjelezi felettesei és kollégái álláspontját, hogy az elkövetők arabok voltak. Miközben ugyanis a hatóságok emberei mások szemében a szálkát is kiszúrják, a sajátjukban a gerendát sem veszik észre.

Hagai Levi a kettős mércét olyan apró jelenetekkel érzékelteti, amelyekben a karakterek arról beszélnek, hogy az illetőről látszódott a származása.

„Mégis honnan lehet valakiről látni, hogy ő zsidó/arab!?” – ez az a költői kérdés, amely többször visszatér, és ironikus módon mindig úgy kérdezik, hogy a saját igazukat bizonyítsák. Egy arabról látszik, hogy rosszban sántikál, egy szemtanú viszont nyilvánvalóan nem képes a józan gondolkodásra, amikor egy gyanúsítottról feltételezi, hogy zsidó.

Éppen ez az a játék, ami miatt különösen fontos, hogy a szériát eredeti nyelven nézzük (az HBO a tévében is felirattal adja héber és arab nyelven). A nyelv fontos többlettartalommal telik meg. A két nép ugyanis annyira hasonló, hogy sokszor ez az egyetlen, amellyel biztosan beazonosítható valakinek az identitása. És ugyanilyen könnyű csalni is vele: elég levenni vagy feltenni a kipát, megszólalni a másik nyelvén, és máris megtörtént az átállás. Innen pedig már csak egy lépés A mi fiaink legfontosabb üzenete: a két nép összességében csak ennyiben különbözik egymástól. Ennyin pedig talán már túl lehetne lépni lassan.

A tízrészes minisorozat augusztus 13-án, kedden debütál az HBO GO-n. A sorozat tévépremierje szeptember 5-én lesz az HBO3-on.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya