Mihez kezdhet a feltaláló, aki tűz segítségével képes percek alatt jeget csinálni? Az AppleTv+ új sorozata, A Moszkító-part nem csupán akciószéria, vagy utópista elmélkedés, hanem kemény kritikája is a fogyasztói társadalomnak.
A Moszkító-part Paul Theroux azonos című regényének adaptációja, melyet ez alkalommal a szerző unokaöccsének, Justin Theroux-nak (A hátrahagyottak) főszereplésével gondolt tovább Neil Cross, akinek a Luther című szériát is köszönhetjük. A műből 1986-ban Peter Weir forgatott egészestés mozifilmet Paul Schrader forgatókönyvíróval, Harrison Ford és Helen Mirren főszereplésével. Bár a főszereplők, elsősorban Ford játéka meggyőző volt, a néző joggal érezhette azt, hogy az alapötletben sokkal több rejtőzik, amit a film anyagi bukása igazolt.
A sorozat pedig valóban igyekszik teljesen új hangulattal és markánsabb mondanivalóval megtölteni a meglehetősen bizarrnak ható alapötletet.
Allie Fox, feltaláló egy vidéki farmon él családjával, teljesen önellátó és környezettudatos módon. Életüket azonban a kormány embereitől való félelem árnyékolja be. Egy napon pedig a hatalom kopói üldözőbe veszik hősünket és családját, akik Mexikó irányába menekülnek. A férfi egy különleges gép segítségével egy kis közösségben épít utópisztikus társadalmat, de vajon meddig tartható fenn a világtól elzárt „paradicsomi” állapot?
Az eddig megjelent két epizód alapján így foglalhatjuk össze az újragondolt ötlet koncepcióját. A Justin Theroux által megformált feltaláló lényegesen szimpatikusabb és emberközelibb, mint Harrison Ford őrült tudósa. Többé nem egy atomháborútól rettegő, fanatikus férfit láthatunk, hanem egy megfontolt és meggyőződéses környezetvédőt, aki mindenben igyekszik kivonni magát a fogyasztói társadalom komformizmusa alól és ezt a látásmódot adja tovább családjának is. Ebben természetesen annak is szerepe van, hogy a ’80-as éveket még a hidegháborús hangulat, a nukleáris holokauszttól való félelem hatotta át, a 2020-as években viszont már inkább az öko-katasztrófától, a klímaváltozástól és az önmagát szép lassan felemésztő emberiségtől tartunk jobban.
Ily módon az új A Moszkító-part protagonistája egy zöld-mozgalmárrá változott, akit a paranoia helyett a tudatos fenntartható fejlődésbe vetett hit mozgat.
Ezzel együtt a feltaláló családja is sokkalta harmonikusabb ábrázolást kapott. Ha kapcsolatuk nem is mindig a legfelhőtlenebb Allie-vel, jól láthatóan azonosulnak a családfő nézeteivel. Itt érdemes kiemelni a feleséget és a lánygyermeket alakító Melissa George-ot és Logan Polish-t, akiktől ugyan eddig nem láthattunk állejtős színészi alakítást, de karakterükben minden potenciál benne van a kibontakozásra.
Az első két epizódban a tűzből jeget gyártó gép ugyan már felbukkant, de Allie környezete inkább hasznavehetetlen ócskavasként tekint rá. A sorozatot eddig egyértelműen a menekülés és a kormány elől való rejtőzködés határozza meg, ami az akcióthrillerek elemeivel tölti meg a produkciót, azok minden előnyével és hibájával együtt. Bár a környezet kizsákmányolására tett kapitalizmuskritika erőteljes, de ezt az alkotók olykor a logika oltárán áldozzák fel, kisebb nagyobb bukfenceket hagyva maguk után. A sorozat érzékletesen ábrázolja a fogyasztói társadalom bűneit: a szeméttelepen hegyekben állnak az újrahasznosítás és szervizelés nélkül kihajított portékák, a szegénynegyedben pedig azok, akikről a társadalom mondott le hasonló módon.
A Moszkító-part nem demokrata, nem republikánus, hanem mindenkit elküld melegebb éghajlatra, aki még hisz egy boldogabb amerikai álomban.
A nyitórészeket látva még nehéz megmondani, milyen irányt vesz majd az összesen hét epizódból álló évad, az azonban bizonyos, hogy eddig az írógárda sokkal jobban és aktualizálva ragadta meg az anyagot, mint a ’86-os mozifilm alkotói. Véleményem szerint a sorozat sokkal nagyobb katarzist tartogat majd, mivel ebben az esetben egy szimpatikus és nagyreményű főhős meghasonulását követhetjük majd, akit megrészegít a jégcsinálógép jelentette isteni hatalom.
Az eddigi két résszel ugyan nem ír sorozattörténelmet A Moszkító-part, de ott rejlik benne a lehetőség, hogy egy fordulatos, izgalmas és mondanivalóban gazdag produkcióvá nője ki magát.