Sorozat

A nagy találkozás – Star Trek: Discovery

Az első rész után, még nem voltam benne biztos, hogy két kedvencem, Bryan Fuller és a Star Trek-univerzum találkozásából szép frigy lesz-e – sok tekintetben még mindig nem vagyok biztos a válaszban, de az biztos, várom a Star Trek: Discovery második évadját.

A pilotkritikában bíráltam az új szériát, azt mondtam, sokkal jobban illeszkedik a 2009-ben rebootolt mozisorozathoz, mint Gene Roddenberry vagy akár Bryan Fuller világához. Azt is állítottam, hogy a Netflix saját gyártású sorozata tartogathat még meglepetéseket – hát ebben is igazam lett, mert lassú gyorsulás után a sorozat fénysebességre kapcsolt, és az egyik legérdekesebb Star Trek-szériává nőtte ki magát az évad végére.

A dupla epizóddal indító Discoveryben a címadó hajó nem tűnik fel, az első két rész csupán megágyaz a következő tucatnak. Valóban nem lehetett levonni a pilot alapján hosszútávú következtetéseket, az egyetlen dolog, ami nem igazán változott az évad során, a három mozifilmben megszokott, sok-sok szembefénnyel, hideg tech felületekkel, sötét tónusokkal operáló látványvilág és a Star Trek korábbi sorozataitól eddig merőben idegen humortalanság. Tény, hogy a Discovery még nyomokban sem tartalmaz humort, de az igazság az, hogy az a drámai cselekmény, ami kibontakozik a szemünk előtt, nehezen is viselné a poénokat.

Az eredeti Star Trek sorozat előtt egy évtizeddel játszódó történet középpontjában a USS Discovery áll. A kutatóhajó váratlanul a föderáció és a klingonok között kirobbant háború zászlóshajójává válik. A szokatlan módszereiről híres Gabriel Lorca (Jason Isaacs) egy elítélt lázadót, Michael Burnhamet (Sonequa Martin-Green) tesz meg elsőtisztjévé, miközben Paul Stamets (Anthony Rapp) tudományos tiszt kísérleti hajtóműtechnológiát tanulmányoz, mely nemcsak a háború kimenetelén változtathat.

Amiben bíztam, bekövetkezett: Fuller nem hazudtolta meg önmagát, és komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy felépítse karaktereit.

A főhősnő, Michael Burnham személyiségét szépen lassan bontja ki: megismerjük vulkáni neveltetését – mostohaapja Spock apja, Sarek (James Frain) –, lázadó karakterét, érzelmi életét. A klingonoktól menekülő Ash Tylerrel (Shazad Latif) kibontakozó románca a sorozat egyik legizgalmasabb szála. Az alkotók – Fuller mellett Alex Kurtzmant dicséri még az új világ – párhuzamosan több szálon is bonyolítják a cselekményt, és időről időre olyan fordulatokkal álltak elő, amire őszintén nem számítottam.

A legnagyobb kérdés az egész szériával kapcsolatban mégis az, Star Trek-e ez a Star Trek.

Az biztos, a hangsúlyok csúnyán eltolódtak. Az akció helyén van, látványos is, a rebootolt mozis univerzumban megszokott pörgés itt sem hagy alább. Az értékek, a gondolatok azonban nem ismerősek. A Star Trek világa kétségtelenül naiv, talán túlontúl optimista is, nem feltétlenül áll jól neki ez a realisztikus ábrázolásmód. Ami azonban itt is megjelenik, az az egész univerzumra jellemző filozofálás, moralizálás. Az évad fő kérdése egyértelműen a ki vagyok én és mi tesz engem azzá, ami vagyok. Ezt a kérdést teszi fel magának Burnham, ezt kérdezi a klingonok vonatkozásában L’Rell (Mary Chieffo), ez gyötri Tylert, ez az emberi lét határát feszegető Stamets hadnagyot, de még a flottában első kelpienként belépő Sarut (Doug Jones) is. Ez és még egy csomó apróság – ezek egyike a nagyon szép, új főcímzene, ami egyszerre ismerős és friss – végül mégiscsak erős szálakkal köti Roddenberry világához a látottakat. Bízom benne, hogy a második évad még jobban elmélyíti ezeket a kapcsolódásokat. 

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..