Sorozat

A soul királynője lelkének nyomában – Géniusz: Aretha

A National Geographic Géniusz sorozatának harmadik évada Aretha Franklin életét és munkásságát veszi górcső alá, Cynthia Erivo-val a főszerepben. Hogyan lehet megeleveníteni magát a soul királynőjét, aki köztudottan foggal-körömmel védte magánéletét? 

A National Geographic egy új oldalról közelíti meg a zsenialitást: ezúttal egy énekes-zeneszerző géniuszát mutatja be nyolc epizódban. A Géniusz című sorozatukban eddig egy fizikus, Albert Einstein és egy festő, Pablo Picasso életének és munkásságának szenteltek egy-egy évadot. A legújabb, sorban harmadik évad fókuszában Aretha Franklin amerikai énekesnő áll, akit a soul királynőjeként is ismerünk. A 2018-ban elhunyt Franklin olyan slágerekről ismert, mint a Respect (1967), a (You Make Me Feel Like) A Natural Woman (1968) és Chain of Fools (1967).

A Géniusz minden egyes epizódja egy legendás Aretha dalról van elnevezve.

A részek a sorozattól megszokott módon kerülik a lineáris történetmesélést és idősíkok között ugrálva rakják össze a puzzle-t, ami Aretha élete volt. A jelenetek egymásra asszociálva követik egymást, összekötve az énekesnő múltját és jelenjét, párhuzamot vonva magánélete és zenei pályafutása között. Olyan zökkenőmentesen fonódnak össze az események, hogy az idősíkok váltogatása sosem válik zavaróvá. Ezen kritika az első 2 epizód alapján íródott.

Aretha (Cynthia Erivo) egy detroit-i prédikátor lányaként született. Apja (Courtney B. Vance) egyházi munkája révén kezdett el énekelni először a templomi kórusban, majd egy utazó gospel show-ban. A fiatalon turnézó lány korán belekóstolt a felnőtt életbe és a showbizniszbe, de sokáig kereste saját zenei hangzását. Házassága férjével és egyben menedzserével (Malcolm Barrett) a férfi erőszakossága miatt rövidnek bizonyul. Aretha 1967-ben találkozik Jerry Wexler producerrel (David Cross), aki végre beindítja az énekesnő karrierjét. A sztorinak azonban még koránt sincs vége…

Aretha Franklin élete, mint sok más nőé, egy “annak ellenére” történet. Karriert tudott építeni, annak ellenére, hogy 14 évesen már két gyermeke volt, feltehetően nemi erőszakból. Sikereket ért el, annak ellenére, hogy férje abuzív volt. Pionír volt, annak ellenére, hogy egy fekete nő volt a fehérek által dominált zeneiparban. A sorozat készítői felismerték ezt és a valóságot úgy, ahogy megtörtént, nem kiszínezve tálalják elénk. Az énekesnő sokáig két komplikált férfi, apja és férje közt vergődik, akik mindketten a saját kis sztárjuknak tekintik Arethát. Ő viszont tehetsége tudatában halad előre, hogy megmutassa a világnak, ki is ő és mit tud.

Mint minden életrajzi alkotásban, itt is sok múlt a főszereplőt alakító színészen. A brit Cynthia Erivo (Harriet, A kívülálló) Arethája egy visszafogott, halk szavú, de ambiciózus teremtés. Az énekesnő a való életben ugyanis nem a megszokott excentrikus zseni típusa volt, inkább  kedves, de félénk embernek ismerték. Ez a sorozat egyik fő kihívása: hogyan mutassuk be olyasvalaki géniuszát, aki ezt nem kürtölte világgá? Természetesen így főleg Aretha dalai maradtak, amiken keresztül igazán érződik az énekesnő ereje.

Nem meglepő módon a Géniusz: Aretha egyik erőssége a zene.

Erivo már a Húzós éjszaka az El Royale-ban megcsillogtatta énekesi tehetségét. Ezúttal nem kis feladat várt rá: az utánozhatatlan soul királynőjének megelevenítése. Erivo bravúrosan vette a kihívást, minden egyes éneklős jelenetben könnyedén átadja Aretha szenvedélyét a zene iránt. Megközelíti, de nem majmolja a legendás énekesnőt, ő maga is felszabadul éneklés közben. Feltűnnek még olyan neves figurák, mint Dinah Washington és Clara Ward, akik megkapó előadásaikkal színesítik a történetet. Külön kiemelendő a fiatal Arethát alakító Shaian Jordan is, akit szintén öröm hallgatni.

Amit viszont a sorozat szemére lehet vetni, az leginkább az, hogy nem derül ki, kicsoda is volt Aretha Franklin valójában, és miért is tartjuk zseninek. A Géniusz túl sok időt tölt el az énekesnő gyerekkori traumáin és férjével való viharos házasságán és nem ás eléggé mélyre Aretha szívében. Ez nem is meglepő, ha azt nézzük, hogy az a Suzan-Lori Parks írta a forgatókönyvet, aki a The United States vs. Billie Holiday szkriptjét is jegyzi. Mindkét alkotás erősen fókuszál egy afro-amerikai női zenészlegenda tragikus, komplikált magánéletére, olyannyira, hogy az események viharában hánykolódó főhős a körülmények rabjaként jelenik meg.

Míg Andra Day Billie Holiday-ként “kemény, karakteres, hangos és bátor”, addig Cynthia Erivo, hűen Aretha személyiségéhez csendes és visszafogott. Az őt körülvevő erős, színes karakterek, mint az apja, férje és nővérei mind izgalmasabb figurák, mint ő (a színészi alakítások is egytől-egyig kiválóak). Aretha zárkózottságát ellensúlyozni lehetett volna egy bizalmasabb, személyesebb ábrázolással, de nem igazán sikerült betekinteni a soul királynőjének lelkébe. Látjuk, ahogy előadás után drámaian letörli sminkjét, felfedve férjétől kapott fekete monokliját szeme alatt, s lassan legördül egy könnycsepp. De hogy mi mehetett végbe igazából Aretha lelkében, ki is lehetett legbelül, nem fedi fel a sorozat. Alkotói látásmódjáról vagy művészi ambícióiról is csak annyi derül ki, hogy mindenképp be akar futni.

A sorozatban is szerepet kapó legendás producer, Jerry Wexler mondta azt, hogy csak három zsenivel dolgozott az életében. Ez a három Ray Charles, Bob Dylan és Aretha Franklin volt. Most már tudjuk, hogy se Aretha, se az őt megformáló Erivo zenei tehetségéhez sem férhet kétség. A Géniusz őszintén, a valósághoz ragaszkodva mesél az ikonikus énekesnő életéről, a sötét részleteket sem kihagyva. Olyannyira őszintén, hogy valószínűleg a magánéletét foggal-körömmel védő Aretha is tiltakozna bizonyos dolgok miatt. Emiatt is volt nehéz dolga a sorozat alkotóinak, hisz egy olyan nőről volt szó, aki még a saját önéletrajzában sem nyílt meg.

Az biztos, hogy ezután érdeklődve várom az augusztusra ígért Respect című Aretha Franklin filmet, amiben Jennifer Hudson fogja játszani a soul királynőjét. Hogy egy újabb zenei csemegében lesz részünk, abban nem kételkedem. De fel tudja-e majd venni a versenyt a Géniusz részletekbe menő nyers őszinteségével és kreatív történetvezetésével? Csak remélni tudom. S hogy ki is volt Aretha Franklin igazából, talán nem is tudjuk meg soha. Elég, ha zenéje beszél helyette.

Takács Janka

Takács Janka

Janka jelenleg elsőéves hallgató a párizsi Sciences Po egyetem média és kommunikáció szakán. Mozifüggő, legfőképp a régi hollywood-i filmeket és az indie filmeket kedveli, de egy ütős filmzenével bármikor le lehet venni a lábáról.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés