Nyolc évvel utolsó bevetése után ismét pisztolyt ragad Raylan Givens, a Justified – A törvény embere öntörvényű szövetségi rendőrbírója azonban merőben új terepen próbál igazságot szolgáltatni. A kérdés csupán az, hogy ennyi év távlatából is működőképes-e még Elmore Leonard története.
Alaposan felizgatta a hardcore Justified-rajongókat az a hír, hogy 8 év után a Detroit dzsungelében alcímre keresztelt folytatásban visszatér a képernyőkre Raylan Givens (Timothy Olyphant) rendőrbíró ikonikus Stetson kalapjában, mi több, a várakozást csak fokozták a pletykák, hogy rendezőként Quentin Tarantino is részt vállal majd a neo-western sorozat feltámasztásában. Mi imádtuk az Elmore Leonard karakterére épülő, stílusos atmoszférát teremtő és fordulatos történeteket megéneklő, összesen 6 évadot megélt szériát, így alig vártuk, hogy a nyugdíj felé közeledő Raylan utolsó megoldásra váró bűnügyét lássuk.
Igaz, a kezdeti Tarantino-pletykából végül semmi sem valósult meg, a sorozat pilotja mégis olyan elemi erővel rúgja ránk az ajtót, és remek stílusérzékkel kalauzol vissza Elmore Leonard világába, hogy azt gondolhatnánk, még mindig a világ egyik legjobb sorozatával van dolgunk. De…
Ez nagyon nincs így. Bár kezdetben jó ötletnek tűnhetett Detroitba kalauzolni Raylant, elvégre a helyi maffia már a korábbi évadokban is sok borsot tört a kényszerűségből a harlani bugrisok között tengődő rendőrbíró orra alá, azért Leonard ezt a sztorit látványosan nem erre a karakterre írta. A törvény embere: Detroit dzsungelében alapjául szolgáló City Primeval: High Noon in Detroit című történet ugyanis jó két évtizeddel Raylan Givens első sztorija előtt látott napvilágot, az alkotók pedig nemes egyszerűséggel csak lecserélték Raymond Cruz nyomozót az FX csatorna által világhírűvé tett rendőrbíróra.
Így talán nem is kell sokat csodálkozni azon, hogy Detroit dzsungelében a már megőszült Givens több karakteridegen döntést is hoz.
A korábban forrófejű, konfliktuskerüléssel nehezen vádolható főhős nemcsak amiatt lesz jóval jelentéktelenebb és háttérbe húzódóbb szereplő, mert gyökeres jellemfejlődésen ment keresztül, hanem azért is, mert egész egyszerűen nem róla szól a történet. A sztori szerint ugyanis egy korrupt bíró meggyilkolása után Clement Mansell, vagy más néven az Oklahomai Vadember kezébe kerül egy olyan napló, amellyel a város döntéshozóit sakkban tudja tartani. A meglehetősen ostoba, de hihetetlenül szerencsés Mansell ügyködése közben gyakorlatilag szó szerint is rátapos az albán maffia lábára, de agilis ügyvédje mindig kihúzza őt a csávából.
A probléma az egész detroiti szállal csupán az, hogy Mansell bántóan sablonos gonosztevőként minden korábbi évaddal összevetve a sorozat legkevésbé fenyegető alakja, hiába formálja őt meg egész ügyesen a többek között a Narcosban és a Sandmanben is hatalmasat alakító Boyd Holbrook. A szinopszisban beharangozott félelmetes védőügyvéd inkább egy ijedt, külvárosi anyuka benyomását kelti, ezért Raylan Givens egyfajta anakronisztikus igazságosztóként nagyjából annyira hiteles az amúgy is vérszegény detroiti kulisszák között, mintha melegítőalsóban jelennénk meg az operabálon.
Mit ér egy olyan Justified, amelyben Raylan gyakorlatilag elő sem húzza a pisztolyát?
A költői kérdést nem igazán kell megválaszolni, A törvény embere: Detroit dzsungelében ugyanis pont azt a karaktert teszi parkolópályára, aki miatt meg lehetett szeretni az eredeti sorozatot. Humornak és akciónak a cselekmény nagyon nagy részében nyoma sincs, az intellektuális játszma pedig kimerül annyian, hogy Clement Mansell mindig valami hihetetlen csoda okán megússza a leszámolást.
Ezen a tétnélküliségen az sem segít, hogy Michigan legnagyobb városa a magyar címmel szemben annyira nem dzsungelszerű, hogy 4-5 belső és ugyanennyi külső helyszín váltakozik az egész évad alatt, ráadásul Timothy Olyphant és Aunjanue Ellis között minden alkotói szándék ellenére sem működik a kémia. Az átírt és a valódi közegéből hajánál fogva kiragadott Raylan sem tűnik annyira működőképes figurának, mint a Kentucky hegyei közt élő, belterjes bűnözők között. Ilyen mennyiségű és mértékű probléma mellett nem csoda, hogy a 8 epizódos széria a tényleg nosztalgikus katarzist okozó nyitányt és a zseniális visszatérést felvillantó zárlatot leszámítva végül dögunalomba fullad.
You’ll never leave Harlan alive – szól a dal a Justified utolsó (értelmezhető) évadában. Talán az alkotóknak is illett volna ezt megfontolniuk.
A törvény embere: Detroit dzsungelében a Disney+ kínálatában elérhető.