Sorozat

A tükör nem görbe, csak furcsa – Weird City

weirdcity
Forrás: engadget.com

Jordan Peele a legmenőbb filmrendezők közé avanzsált 2017 nagy meglepetésével, a Tűnj el!-lel. Vérbeli szociothrillere után mégis visszatért a komédiázáshoz és Charlie Sanders segítségével tető alá hozta az év eddigi legfurcsább sorozatát, a Weird City-t. Évadkritika.

Azt hinné az ember, hogy könnyű paródiát készíteni, holott rengeteg “mű” juttathatná eszünkbe ennek ellenkezőjét. Will Ferrellék ámokfutása újév tájékán a Holmes és Watsonban a kínosság és a kínzás kálváriájának egyik legékesebb példája. Egy paródiával szemben nincsenek nagy nézői elvárások; legyen nagyon vicces, és ha még üzenete is van, az már csak hab a tortán. Így születtek meg az olyan zsáner-klasszikusok, mint a Monty Python-filmek, a ‘90-es évek akcióvígjátékai, vagy éppen Edgar Wright Cornetto-trilógiája. Ezt a magasra helyezett lécet sokan képtelenek megugorni. Bíztam benne, hogy a Weird City képes lesz rá.

weirdcity1

A YouTube Premiumon futó hatrészes antológia-sorozat egy fiktív város gazdasági-fejlettségi határvonala felett és alatt élő furcsa polgárainak hat, egymástól független(nek tűnő) történetét meséli el a távoli jövőben. Ez a város, bár teljesen idegennek tűnik, mégis mintha valós lenne; a technológiailag és

gazdaságilag elmaradott osztályokból valók a minél jobb életkörülményekért harcolnak, fürkészve a kitörés vagyis az elitbe kerülés lehetőségeit.

A Weird City két teljesen eltérő társadalmi berendezkedést jelenít meg a vonal alatti “Nincstelenek” reális, életszagú világával és az a feletti “Vagyonosok” már-már szürreálisba hajló letisztultságával, tökéletességével. Mi, a létező emberek rekedtünk meg a fejlődési folyamatban, a problémáinkat és a közvéleményt megosztó jelenségek sokszor kártékony hatásait mégis a felsőbb osztály éli meg, és tárja elénk.

weirdcity3

Minden epizód egy-egy ilyen temérdek kérdést felvető témát boncolgat. Többek közt terítékre kerül a világ felének gyűlöletét, a másik felének pedig megszállott imádatát élvező randi-applikációk és a predesztinált sors közti hatás-ellenhatás. Egy másik történet-szelet a kulturális beilleszkedés árnyoldalával foglalkozik, amint egy egyetemre s vele a vonal fölé bekerülő fiatal lány próbál érvényesülni egy végtelenül steril környezetben. De szó esik az elit presztízskérdéseiről is; a közösségi média felületein divattá vált a jótékonykodás, s az elesettek támogatása immáron nem empátiát mutat, hanem imázst épít és manipulál.

Fontos, megkerülhetetlen dilemmákat feszeget a Weird City, és közben nem felejti el mi is ő valójában; paródia.

Mind a modern korképnek, mind a műfajoknak, amelyeket megjelenít. A röpke 25-30 perces játékidők alatt találunk sarkaiból kifordított sportfilmet, ám a drámai sikertörténetét most egy mindenhonnan kitaszított, unszimpatikus félőrült teljesíti be, nem kevés erkölcsi szabályt hágva át. Ezután a thrillerek feszültségkeltő kliséi következnek, amelyben a suspense-t egy, sok esetben puszta felvágásnak, presztízs-szimbólumnak tartott, öntudattal rendelkező okosotthon szolgáltatja, méghozzá Mark Hamill hangján. Lezárásként a Weird City a kábeles műsorszolgáltatók agyonmarketingelt és kíméletlen világát illeti gunyoros kritikával, és önmaga paródiájába fordul át.

A Weird City minden pozitívuma ellenére mégsem képes gyökeret ereszteni a műfaj kultikussá érett darabjai között. És éppen azért, mert túl “weird”, azaz furcsa. A paródiák szándékosan túljátszottak, tele röhejes helyzetekkel és profán humorral. De a sorozat legnagyobb mellélövése, hogy elrontja az igazán működő vicceit, vagy érzelmi tölteteit egy sornyi fájdalmasan kínos jelenetsorral, amiket látva elszégyelltem magam, amiért az imént még nevettem.

A Weird Cityt minden logikátlansága és kínossága ellenére napjaink társadalmi problémáira jól reflektáló üzenetcsomagja mégsem engedi, hogy elinduljon a lejtőn. Ezzel pedig nem fajul olyan tragédiává, mint a Holmes és Watsonhoz hasonló filmek, és bár nem ér fel a zsáner krémjéhez, érdekes és egyben furcsa élményt nyújt.

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel a PPKE kommunikáció szakos, filmen és újságíráson specializált hallgatója. Ha egy filmben egyszerre jelenik meg a misztikum és a társadalomkritika, nála tuti befutó.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya