Sorozat

Adós, fizess! – Talpig férfi

Talpig-férfi-Jeff Daniels

David E. Kelley, a Hatalmas kis hazugságok és a Tudhattad volna alkotója ismét egy minisorozattal állt elő, ezúttal Tom Wolfe regényének adaptációjával, a Talpig férfi (A Man in Full) című munkájával került be a Netflix kínálatába impozáns szereplőgárdával. Elég ajánlólevél ez egy feszes tempójú minisorozathoz?

Tom Wolfe szatirikus regénye 1998-ban jelent meg, és hamar nagy érdeklődésre tett szert. A felső tízezer taktikai csatáit ügyesen elegyítette a rasszizmus kritikájával. David E. Kelley a szatirikus élt drámaiságra és némi szarkazmusra cserélte, s bár sok sok ziccert kihagyott a sorozatból, összességében fogyasztható hat epizódot rakott össze.

A minisorozat, mint forma alapvetően kedvez a filmes írásnak. Van lehetőség kibontani a karaktereket és a történeteket, de mégis tartható a filmekre jellemző tempó és feszesség. Könnyen fogyaszthatóvá, egy este alatt ledarálhatóvá teszi az epizódokat, annak veszélye nélkül, hogy egy szerteágazó történetet kellene száz-százhúsz percben elmesélni. Kelley kellőképpen tapasztalt sorozatíró, kiváltképp járatos a tárgyalótermi műfajokban (Ally McBeal, Ügyvédek, Az igazság ára), de – a Hatalmas kis hazugságok első évada alapján főleg – biztos kézzel nyúl a társadalmi osztályok elé tartott görbetükörhöz is.Nem csoda hát,  hogy e két kedvenc témájának elegyéből kialakított regény felkeltette az érdeklődését.

Talpig férfi

A Talpig férfi eseményei szerint George Croker ingatlanmogul egy nap, a hatvanadik születésnapja után arra ébred, hogy bár ő még a hatalom mámorában úszik, hitelezői megelégelik a játszmáit, és hirtelen mindent be akarnak rajta vasalni. Crokert természetesen nem olyan fából faragták, hogy meghunyászkodva fizessen a bankároknak,

helyette különböző válogatott módszerekkel igyekszik felvenni a kesztyűt és kicsusszanni behajtói markából.

Mindeközben színes bőrű titkárnőjének férje összetűzésbe kerül a rendőrséggel, így hatóság ellen elkövetett testi sértés vádjával letartóztatják. A titkárnő Crokertől kér segítséget, aki rá is állítja az ügyre kedvenc jogtanácsosát, a szintén színes bőrű Roger White-ot, aki a hírhedten rasszista Georgiában nem meglepő módon igazán sajátjának érzi az ügyet, és mindent megtesz a férj kiszabadítása érdekében. Ez a két fő szál adja a cselekmény gerincét, de a hat részbe bele van zsúfolva még egy oldaltáskára való mellékszál. Némelyik jobban, némelyik kevésbé válik érdekfeszítővé, de egyik sem kap kellő súlyt ahhoz, hogy ne érezzük úgy, Kelleynek nem volt szíve kihagyni, ha már a regényben benne van. Van itt ugyanis, elhanyagolt apa-fia kapcsolat, vagyonilag érdekelt, de nem túl intrikus volt feleség (Diane Lane), és annak vélhetően zaklatott múltú barátnője (Lucy Liu), megértő új nej, de cselszövő behajtóval és nem kevésbé intrikus polgármesterrel is találkozhatunk.

Ezek a karakterek, és az egymáshoz kötődő viszonyrendszerük, már a két fő szál nélkül is izgalmas alapanyagot szolgáltatnának egy társadalomkritikus minisorozatnak, itt azonban kihagyott ziccernek érezzük őket,

mert nem igazán stimmelnek az arányok. Cserébe viszont várna valamit a néző Croker oldalán, itt azonban Jeff Daniels remek játékán túl, szintén nem túl bőkezű a sorozat. Bár ő kifejezetten ellenszenves Croker szerepében, és nagyon jól hozza a minden hájjal megkentnek beállított ingatlanmogult, aki a legdurvább eszközöktől sem riad vissza.  Charlie Croker karakteréről nem sokat tudunk meg. Azt – főleg Daniels miatt – érezzük, hogy nem fekete vagy fehér minden vele kapcsolatban, és bújhatnak meg izgalmasabb motivációk a háttérben, de ezek nem derülnek ki számunkra. A csendes, sziszegő fenyegetéseken, és abszurd próbálkozásokon keresztül, azt sem igazán értjük, miért is olyan minden hájjal megkent ez az ember. Ez a szemöldökfelhúzús attitűd azonban – miután az első pár jeleneten túljutunk – kifejezetten jól áll a sorozatnak.

Croker sokkolónak szánt, de valójában szánalmas tettein keresztül villannak meg a Talpig férfi szatirikus pillanatai.

Daniels – már már a Dallast idéző – kalapja és megnyilvánulásai, vetélytársai megalázására tett próbálkozásai (lásd lovak fedeztetésének bemutatása), és újgazdag létének túlkapásai (alias robotika alapú térdprotézis) önmaga karikatúrájává teszik a figurát, miközben a sorozat fő állításait megfogalmazó tételmondatok is az ő száját hagyják el. E kettősség teszi Croker alakját kétdimenzióssága ellenére is izgalmas figurává.

Talpig-férfi-Jeff-Daniels-Sarah-Jones

A sorozat hullámzó teljesítményét jól mutatja, hogy Croker jelenetei és White igazságért folytatott harca közötti események annyira kifejtetlenek, hogy gyakorta tölteléknek érződnek a két fő vonal között. Pedig érintőlegesen olyan fontos témáknak is nekimennek az alkotók, mint az erőszak (és annak pszichológiai vonulata, azaz újrakeretezése a trauma elviselhetősége miatt), a politikai csatározások mögötti motivációk, vagy a már említett apa-fia kapcsolat. Ezek sajnos kifejtetlenek és jelzésértékűek maradnak. A regény nyilván adott volna elegendő alapot egy minisorozatnál bővebb évadra is, és ez esetben talán jót is tett volna a hosszabb megoldás választása.

Az azonban jól látszik, hogy Kelley otthonosan mozog a tárgyalóterem és az igazságügy berkeiben, és a rasszizmus ellen folytatott harc is jobban érdekeli, mint a felső tízezer körében folytatott taktikai játszadozások. Roger White és védencének szála annyira erős, dinamikus, és karakter szinten is körbejárt, hogy azt az érzést kelti, hogy az egész sorozat ennek bemutatása miatt készült el. Ha így is van, akkor viszont ezért a szálért érdemes is megnézni. A rendőri túlkapás ellen erővel védekező Conrad Hensley esete szépen rímel a közelmúlt black lives matter eseményeire, így a sorozat valódi állításokat képes tenni a színesbőrűek helyzetével kapcsolatban az amerikai börtönökben és az igazságszolgáltatásban. A Hensley-vel való könnyű azonosulás miatt a Talpig férfi legerősebb és legfeszültebb jelenetei a hatvan napos börtön alatti események bemutatása.

Képileg és zeneileg is erősek a Talpig férfi epizódjai, jó tempóban haladunk előre, és nincsenek kihasználatlan elnyújtott percek, de talán éppen ez a hátránya is.

Ami a Hatalmas kis hazugságokban nagyon jól működött, az éppen az volt, hogy ott lehettünk abban a közegben, fel tudtuk térképezni a szereplők (erő)viszonyait, és ennek ellenére mégsem tudtuk megtippelni a fordulatokat. Itt nincs idő ilyen feltérképezésre, de míg a közelmúlt másik Kelley sorozatában a Tudhattad volna epizódjaiban nem is volt ez annyira fontos, hiszen éppen ezzel tudott fordulati szinten megvezetni, addig itt kicsit két szék közül a pad alatt érezzük magunkat. Nem tudunk ebben a nagyon lendületes és elnagyolt vonalakkal felskiccelt társadalomban elég ideig elmerülni, hogy kiélvezzük a szatíra vonalait, a történetben pedig nincs elég váratlan fordulat, hogy igazán nagyot ciccenthessünk.

Mindent összevetve a recept azonban valahogy mégis működni tud a felszínen, így a Talpig férfi egy hétvégi darálásra kellemes élményt nyújthat. Az pedig, hogy egy-egy mélyebb témát mégis érint, talán jó alapja lehet majd érdekes beszélgetéseknek a sorozat megtekintése után.

A Talpig férfi a Netlfixen látható.

Kéri-Keller Szilvia

Kéri-Keller Szilvia magyar-angol szakos bölcsészként végzett az SZTE-n, később pedig vizuális kultúratudományból szerzett diplomát. Cikkei korábban az Apertúrában és Apertúra Magazinban jelentek meg, filmek terén mindenevő, 2023-tól a Filmtekercs tagja.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
1 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com