Sorozat

A „nagy talán” – Alaska nyomában

A John Green, idehaza is népszerű bestselleréből készült Alaska nyomában olyan sorozatok nyomdokaiban jár, mint az Eufória vagy a 13 okom volt.

John Green számára a Csillagainkban a hiba hozta meg az igazi világhírt – amiből aztán az azonos című film készült –, de már az első regénye nagy port kavart. Az Alaska nyomában történetéhez a szerző a saját ifjúkorából merített elemeket, abból az időszakból, amikor maga is egy bentlakásos iskolában töltötte kamaszéveit.

A tizenévesekről szóló tragikus történetet azonban sokan túl szókimondónak, túl durvának találták.

Természetesen a kötet így is megtalálta a maga célközönségét a világ minden pontján. Nem utolsósorban itt, Magyarországon is több kiadást megélt már. Az sem véletlen, hogy a Hulu most látta elérkezettnek az időt, hogy minisorozatot készítsen a „botránykönyvből”. Az olyan sikersorozatok, mint a 13 okom volt, az Eufória, a Riverdale vagy az olyan filmek, mint az Eighth Grade vagy a Lady Bird alaposan kitaposták az utat az Alaska nyomában előtt.

Végre megtörtént, hogy a filmvilág nem csak elvétve, hanem koncentráltan foglalkozik a tizenévesek problémáival.

Olyan súlyos kérdésekkel, mint a depresszió, a drogproblémák, a lelki terror, az önmegvalósítás, a bullying, az öngyilkosság vagy a gyász. Ezek az alkotások tinédzserekről szólnak, a tinédzserekhez szólnak, de felnőtt módon teszik azt. Támogatnak és párbeszédet generálnak, ami különösen fontos egy olyan generációnak, amely úgy véli, magára maradt.

Ugyanígy van ezzel az Alaska nyomában főszereplője, Miles (Charlie Plummer – Megosztás), aki úgy érzi, elege van a „senki állapotból” és inkább hátrahagyva mindent, egy bentlakásos iskolába iratkozik be. Az elhatározásban nagy szerepet játszik különös hobbija, hogy híres emberek utolsó mondatait gyűjti. Írókét, akiktől semmit nem olvasott, történelmi alakokét, akiknek nem ismeri a munkásságát. Csak az életrajzukat olvassa, hogy eljusson életük utolsó mondatáig.

„Megkeresem a nagy talánt!” – ezek voltak a francia költő, Francois Rabelais utolsó szavai, s ez lesz Miles életcélja is.

Az új helyen furcsa barátságot köt új szobatársával, az Ezredessel (Denny Love) és megismerkedik, majd villámgyorsan beleszeret Alaskába (Kristine Froseth – The Society). Hamarosan kiderül, hogy az átlagos tinibajokon – az iskolai szívatások, a tomboló hormonok, a klikkesedés és az általános szarkeverésen – túl sokkal súlyosabb problémákkal kell ezeknek a gyerekeknek szembenézniük.

Alaskával úgy ismerkedünk meg, hogy hamis igazolvánnyal vásárol nagyon sok alkoholt. De egyébként is, az egész kompánia több időt tölt a híd alatt cigizéssel, mint a tanteremben.

Azonban ez itt nem csak a szokásos kamaszlázadás, nem arról van szó, hogy játszani akarnák a nagyot.

Menekülnek, elsősorban maguk elől. Egyedül vannak, mert ugyan van kommunikáció, de ez nem az a kommunikáció. A felnőttek pedig jelen vannak, de ebbe a térbe ők végképp nem tudnak behatolni. Talán nem is akarnak.

A sorozat vezetője írója, Josh Schwartz nem először próbálkozik, hogy kicsit mélyebbre ásson ennek a korosztálynak a lelki világába. Ott volt a Gossip Girl – A pletykafészek elegáns magániskolájának intrikákkal teli világa, de ami az Alaska nyomábanhoz igazán közel áll, az a legendás Narancsvidék. És nem csak azért, mert Alaska, Miles és az Ezredes története akkor játszódik, amikor a Narancsvidék futott. Még csak nem is azért, mert Schwartz nagyon sokszor él az ott használt vizuális megoldásokkal és zenehasználattal, hanem Marissa és Ryan miatt, akik akár Alaska és Miles előképei is lehetnének az önpusztító tinik világában.

Az Alaska nyomában első jelenetében egy autóbalesetet látunk. Tudjuk, hogy meg fog történni, tudjuk, hogy mikor fog megtörténni. Sőt, talán azt is sejtjük, hogy kivel fog megtörténni. A kérdés a miérteken van. És nem azon, hogy miért történik majd meg, hanem hogy miért kellett megtörténnie. Hogy miért nem vette valaki észre ezeket a miérteket.

A sorozat idehaza az HBO GO-n látható október 19-től.

Avatar

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg néhány könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében olvas és sorozatokkal foglalkozik, díjszezon idején pedig a díjszezonnal.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A sorozatok lényege, hogy nincs meghatározott végük… Ezzel vitatkoznánk!

A 2010-es évektől folyamatosan nő a televíziós és streaming sorozatok száma, köztük pedig az előre meghatározott véggel rendelkező egyévados szériák, vagyis a minisorozatok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Nem tudod mi a különbség antológia-, mini- és limitált széria között? Akkor ez a te videód!

A VLOGtekercs stábja ebben a hónapban a minisorozatok formai jegyeit és történelmét járja körbe. Számos ismert és kevésbé ismert sorozatpéldával azokra a kérdésekre kerestük a választ, hogy miért éri meg a nézőnek minisorozatot nézni és milyen előnyei származhatnak az alkotónak a minisorozat formátumból.

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor

Vágó: Énekes Gábor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya