Sorozat

Fater Crocs papucsban – Apatigris

Scherer Péter egy kissé korosodó szingli apát játszik az RTL Klub legújabb – idei második saját fejlesztésű – heti sorozatában. Az Apatigris kellemes, már-már minőségi szórakozást nyújt, némi sajátosan hazai mellékízzel és néhány bántó momentummal.

A Mellékhatás című, drámai tónusú saját szériája mellé most egy vígjátékot is bedobott a köztudatba a kereskedelmi csatorna. Igaz ez még akkor is, ha a nyitóepizód hangütése arra enged következtetni, hogy az Apatigris dramedybe fog hajlani helyenként. Erre predesztinálja többek között történetének kiindulópontja és a címszereplőt alakító színész alkata is.

Scherer Péter ugyanis – hogy mást ne mondjak – a szomorú bohóc prototípusa kis hazánkban hosszú évtizedek óta.

Színházban a klasszikus figurákat is sokszor egyfajta posztmodern, keserédes, reflektív szűrőn ereszti át. A Nézőművészeti Kft. társulatának tagjaként folyamatosan meghökkent és kizökkent a hétköznapiból, filmművészetünkben pedig két és fél évtizede vegyesen szállítja a maradandó, zavarba ejtő szerepeket és a gyorsan feledésbe merülő haknikat.

Az Apatigris lendületességére, tempójára nem lehet panasz. Saját és hősei alaphelyzetét a film egy pergő ritmusú szekvenciában, alig másfél perc alatt felvázolja a főhős narrálásától kísérve. Itt aztán minden fontos információt megkapunk Labanc Péterről (Scherer Péter), három „hálátlan” leányzó ötvenes atyjáról és az ő díszes famíliájáról. Vivien (Rujder Vivien), a legidősebb lány pultos egy kávézóban, és a videójáték-függő, léhűtő pasijával, Tomival (Szalay Bence) tengeti életét. A legkisebb, a vadóc Szandra (Michl Júlia) Brüsszelben él édesanyjával (Für Anikó), tudniillik a szülők elváltak. Laura (Schmidt Sára), a középső a legproblémásabb. Jogra jár, bár inkább mellé, és szinte minden éjszaka tajtrészegen tántorog haza, mindig más hímnemű társaságában. Szórakoztató, de sokszor látott panelek sorjáznak a szemünk előtt.

Ilyen például az Így jártam anyátokkal című sorozatot idéző nyitány. Péter ugyanis a képünkbe mondja, hogy ez a sztori bizony egy hosszú flashback lesz, ugyanis esküvővel, lagzival és egy vízbefojtással (nyilván csak a kísérletével) fog végződni. A kérdés csak az, kinek a menyegzőjével, és kit merít majd víz alá a bősz apatigris. Az energikus felütés után egy jópofa, bár nem túl eredeti animált főcímből rögtön az is kiderül, hogy címszereplőnk úszómester, és egy módfelett mozgalmas és fordulatos történet lesz az övé.

 

Mondjuk Péter foglalkozására nézve pontosabb meghatározás lenne az, hogy egy Duna-parti lakópark sportkomplexuma úszómedencéjének mindenese. Minderről egy pazar gyorsmontázsból értesülünk. Labanc úr munkahelyi napi rutinjának fontos része a folyamatos takarítás, a vízhőfok ellenőrzése, akkurátus adminisztrálása, és persze a medence mellett az ebédre hozott pörkölt műanyag dobozkából való elfogyasztása.

Joviális, jelenével megbékélt átlagmagyar, hiszen porontyai – egy kivétellel mind révbe értek. Egyvalami hiányzik csak az életéből.

Sajnos el is magyarázza a gyengébbek kedvéért: „Az elmúlt húsz évben a lányaimnak éltem. Most jövök én!” Egy elegáns felvezetés után egy szájbarágós megoldás. (Ez a fajta „váltakozás” sajnos többször megesik a műsoridő alatt.)

A kezdetben idealista, naiv, még mindig az igazit kereső Péter számára kéne tehát egy társ. A lehetőségre sokáig nem is kell várnia. Besétál az üres uszodába a végzet asszonya. Kurucz Dorka (Gryllus Dorka, és, igen, tényleg így hívják a filmben!) egy cseppet rámenős, és az első randira is sor kerül másnap. Közben azért a fiatalok is szállítják a problémákat, de igazán egyiket sem érezzük súlyosnak. Péter élete, viszonyulásai, reakciói viszont kedélyességükben is magukon viselnek egyfajta nehezen meghatározható, mélyen cipelt keserűséget. (Innen a dramedy érzet.) Az, hogy ezt a szálat ennyiben hagyják-e, vagy kifejtik az alkotók, a jövő zenéje.

Szerfelett szórakoztató, ahogy a főhős figurája amellett, hogy folyamatosan magyarázza, elemzi a történteket, ironikus-szarkasztikus stílusban önmagával is vitatkozik, alkudozik, a történtek hatására elveiből, ideáiból folyamatosan engedve.

Valószínűleg a karakter íve az lesz, hogy egyre inkább képes lesz kívülről szemlélni élete eseményeit. Ez lehetne az üdvös út Labanc Péter történetében.

Sajnos van egy fájóan nagy gond is a filmmel. Gryllus Dorkával véleményem szerint csúnyán elbántak. Nem azzal van a baj, hogy egy vonzó, negyvenes, ám kissé elhasznált, alkoholista nőt kell játszania. Még az se lenne probléma, hogy több, erősen előnytelen beállítását is benne hagyták a filmben. Egy ilyen volumenű produkció esetében azt viszont már roppant cikinek tartom, hogy olybá tűnik: az összes jelenetében annyi rendezői instrukciót kapott csak, hogy vihogjon vég nélkül. Még józanul is. Amikor meg már berúgott, akkor is. Hogy lehet erre egy főszereplő alakját alapozni?

Ezzel szemben szívmelengető látni a hazai színjátszás egyik legendája, Haumann Péter laza ujjgyakorlatát a jóságos, de huncut professzor szerepében, mint ahogy az is örömteli, hogy

nem elhasznált celebarcok vigyorognak ránk, hanem ifjú tehetségek (a főbb szereplőkön túl Medveczky Balázs) és érett művészek hozzák a nem egyformán életszerű figurákat.

Gryllus mellett Simon Kornél is felvillan, később következnek: Eke Angéla, Kamarás Iván, Balla Eszter és Für Anikó.

A negyvenöt percnyi nyitórész telis-tele van aprócska formai truvájokkal (egy konyhai jelenet például új értelmezést ad a Godard Kifulladásig-ja által elterjesztett ugróvágásnak), amelyek az arra érzékeny szemeket gazdagon gyönyörködtetik. A ritmus végig feszes, igaz, néha túlságosan is.

A zenei betétek változatosak, és kellemes hangkulisszát adnak a történteknek. Ezen a téren az Apatigris szerencsére bőven meghaladja a honi közönségfilm nagy átlagát.

Összességében hullámzó minőségű, de kellemesen szórakoztató Herczeg Attila (Megdönteni Hajnal Tímeát, Válótársak) rendezése. Sok még a kérdőjel is, hiszen láthatóan több fontos történetszálat még el sem indítottak. Néhány elkent megoldása ellenére biztató az összkép, hisz már a bevezető részben is számos üdítő pillanatot produkál a széria. Nincsenek túl nagy ambíciói, de azt eddig maradéktalanul teljesíti. Egyelőre bizonytalan, hogy hány részes lesz a teljes sorozat, vélhetően az első néhány epizód fogadtatása fog ítéletet hozni felette.

A sorozat az RTL Klubon látható vasárnaponként, április 12-től. Minden rész egy héttel az adásba kerülés előtt megtekinthető az RTL Most online felületén.

Avatar

Szabó Zsolt Szilveszter

Szabó Zsolt Szilveszter a szombathelyi BDF-en végzett mozgókép- és médiakultúra szakon. 25 éve foglalkozik filmekkel. Specializációja a sci-fi, a szerzői filmek, a zsánermozik szerzői változatai és a bizarr műfajkevercsek. Szívesen bíbelődik rebellis, besorolhatatlan alkotók műveivel. Cinematográfus istensége Tarkovszkij és nagyra tartja Enyedi Ildikó művészetét.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya