Sorozat

A terápia, amire rámegy az életed – Az agyturkász a szomszédból

Megtévesztésről, feltétel nélküli bizalomról, határok átlépéséről szól a Will Ferrell és Paul Rudd főszereplésével, igaz történet alapján készült minisorozat, Az agyturkász a szomszédból (The Shrink Next Door), mely egy súlyosan szorongó, élete minden területén bizonytalan férfi és terapeutája látszólag bromance-ba forduló, igazából végtelenül toxikus kapcsolatát tárja fel előttünk.

A forgatókönyvíró-producer Georgia Pritchett (Utódlás, Az alelnök) által kreátorként jegyzett, erős drámai élt kapott fekete komédia első három epizódja felveti a kérdést, hol vannak a határok egy pszichiáter és páciensének együttműködése során és mit érezhetett ebből egy érzelmileg labilis ember a nyolcvanas évek Amerikájában, amikor a terápiába járás „etikettje” még nem volt annyira a közös tudásunk része, mint manapság?

Nézőként meg is szólal a belső vészjelzőnk: itt valami nem stimmel.

A nyitójelenetben a készítők megelőlegezik a két férfi történetének baljós kimenetelét, mielőtt azonban nagyon elmerülnénk a 2010-es években, visszarepülünk a ’80-as évek Amerikájába, ahol a történet kezdődik. A negyvenhez közelítő Marty Markowitz (Will Ferrell) könnyen befolyásolható, visszahúzódó figura, akit a közelmúlt eseményei padlóra küldtek. Nemrég szakított barátnőjével, aki azóta is zaklatja. Apja elvesztése mellett a családi vállalkozás, egy textilipari vállalat irányítása is a nyakába szakad. Pánikrohamait látva, nővére, Phyllis (Kathryn Hahn) ráveszi, hogy kérje szakember segítségét. Így találkozik Isaac „Ike” Herschkopf doktorral (Paul Rudd).

A terapeuta karaktere igazi intrikus, aki megnyerő viselkedésével és közvetlenségével pillanatok alatt behálózza azokat, akik bizalmat szavaznak neki. Ilyen Marty is, aki kérdés nélkül veti alá magát a férfi tanácsainak, új barátra talál személyében és nem veszi észre, hogy doktora csak ki akarja használni. A sorozat erénye, hogy lépésről lépésre mutatja be a mechanikáját annak a folyamatnak, amikor valaki egy másik embert a hatalmába kerít. Ahogyan a doktor újabb határokat lép át, az egyre furcsább helyzetek, kérések úgy válnak a kliense számára természetessé. A bizalmat emellett megelőlegezi az is, hogy Marty és Ike is a new york-i zsidó közösség tagja.  

„Cringe”, amikor valamit annyira kellemetlen nézni, hogy inkább elfordítanánk a fejünket.

Bár a The Shrink Next Door bőven tele van kényelmetlen helyzetek lehetőségével, azok nincsenek igazán kijátszva, az első három epizód alapján pedig nehéz eldönteni, hogy mi a készítők szándéka: egy lélektani dráma vagy egy groteszk helyzetekkel teli sötét vígjáték megalkotása. Ugyanis a szituációk kevéssé bizarrok, drámaiak, vagy éppen viccesek ahhoz, hogy ez egyértelművé váljon.

A The Shrink Next Door igaz történetet dolgoz fel, Joe Nocera újságíró nagysikerű tényfeltáró podcastja alapján készült. A szerző, akinek a szomszédjában lakott a hírhedt pszichiáter, sorozatában tárja fel Marty Markowitz és Dr. Isaac Herschkopf történetét.

Paul Rudd jól játssza a megnyerő, manipulatív, nárcisztikus figurát, akiről nehéz eldönteni, hogy megtervezi minden lépését előre, vagy inkább az ösztöneire hallgat. Kifele élettel teli és pozitív ember, akinek álarca mögött titok lappang.

Will Ferrell nem először alakít visszafogott, zárkózott figurát.

A Felforgatókönyv Harold Crickjéhez hasonlóan Martyként is nehezen lép ki komfortzónájából. A karizmatikus doktor oldalán azonban úgy érzi, kezdi megtalálni saját hangját. A két színészt leginkább vígjátékokból ismerjük, mostani szerepükben ez az oldaluk azonban kevésbé kerül előtérbe. A két férfi ellenpontja a nagyszájú, testvéréért bármire képes Phyllis, aki a bromance-ot illetően a nézői szemszöget is képviseli a sorozatban. Kathryn Hahn hitelesen formálja meg az aggódó nő karakterét, akinek problémái és reakciói is életszerűek.

Bár az első három rész alapján nem szippantott be a sorozat, az utolsó jelenet mégis érdekfeszítő lezárással ér véget, megelőlegezve egy új szintjét a testvérek közti viszálynak és a két férfi összetartásának.

Izgalmas vállalás feldolgozni ennek az egészségtelen terapeuta-kliens viszonynak a történetét.

Egyrészt lehet rá kihívásként tekinteni, hogy el tudják-e mesélni az alkotók a sztorit úgy, hogy az hiteles legyen. Másrészt, szokatlan pozícióba helyezik a pszichiáter személyét. Ritka, hogy akár filmen, akár az életben negatív alakként jelenjen meg, az ellenkezőjét viszont számtalanszor láttuk már (például Terápia, Csak egy kis pánik, Maffiózók). A The Shrink Next Door általánosságban egy olyan bizalmi figura személyét bontja le előttünk, akihez legféltettebb titkainkkal és problémáinkkal fordulunk.

Az Apple TV+ saját gyártású sorozatának első három epizódja november 12-én debütált.

Kalmár Lalita

Kalmár Lalita az ELTE bölcsészkarán végzett filmszakon, majd később filmírást tanult a METU művészeti karának mesterszakán. Írt kisjátékfilmet, sorozatot, dolgozott színészekkel filmben és színházban egyaránt, a filmkészítés gyakorlatába is belelátott. Szakdolgozatában a bollywoodi film műfaji sokszínűségét vizsgálta, emellett nagy rajongója a szerzői filmnek, illetve a szerzői életutak feltérképezésének.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés