Sorozat

Az eddigi legjobb – Aranyélet (3. évad)

Az Aranyélet ma az egyik legnépszerűbb és legminőségibb sorozat, mellyel az HBO elhozta Magyarországra is a műfaj aranykorát. Harmadik évadával a végéhez ért, vasárnap pedig kiderül, méltó befejezés lett-e az utolsó szezon.

Az HBO sorozata, az Aranyélet elért a harmadik, egyben befejező évadához. Ami eredetileg egy finn sorozat remake-jeként indult, az hamarabb változott kultsorozattá, mint Miklósi Attila piti bűnözőből gazdag oligarchává – pedig ennek is eljött az ideje. Hollós Endre halála után ugyanis Atti vette át a stafétabotot, így mikor újra találkozunk vele, már dörzsölt üzletember, akiből ugyanakkor elő-előbújik régi énje. A család az előző évad eseményei után vidékre, a Dunakanyarban költözött – és nem csak a megrázkódtatások kipihenése végett.

A Miklósi família legbecsvágyóbb tagja, Janka ugyanis indul a kisváros, Szentvázsony polgármester választásán. Ha pedig sikerrel jár, a család felér a hatalom legmagasabb lépcsőfokára. A politika ugyanis a leglegálisabb fegyver a gengszterek kezében, melynek segítségével majdnem minden vágyukat elérhetik. Hogy mindenképpen az ő kezükben legyen a terület irányítása, Atti és cimborája, egyben üzlettársa, Gáll Feri – aki továbbra is pszichopata, csak most a buddhizmus álarca mögött – a földek felvásárlásával biztosítják be magukat. Látszólag Mira is kiveszi mindebből a részét, valójában viszont folytatja, amit a második évadban elkezdett: a viszonyt Zebegényi Gézával, és családja lehallgatását. Márk is a maga módján igyekszik eltávolodni szüleitől, így barátnőjével – Gáll Feri lányával –, Biankával kisebb seftelésekből élnek, miközben megpróbálják apáik bizniszét megfúrni.

A harmadik évad eleje ezt az alaphelyzetet vázolja fel.

Lassan építkezve indul a végkifejlet felé, ami egyértelműen jelzi: ez még csak a csend az egyre erősödő vihar előtt.

Ezek a viharfelhők két, az előző évadból közvetlenül folytatódó szállal is megjelennek. Az egyik ilyen a korrupt Jakab Erika főhadnagyhoz és a kegyetlenül meggyilkolt Oszihoz kapcsolódik, és a lánykereskedelem témáját pedzegeti. A másik, jóval hatásosabb cselekményfonál Márk második évadbeli sokkoló élményeinek utóhatását bontja ki.

Hogy felidézzük: Márk és Örs kétes ügyletekbe bonyolódtak egy cigány bandával; a dolgok hamar elszabadultak, és a fiúkat közelharcra kényszerítették egy ringben. A Márk által félholtra vert Örst megölték, a gyilkoson bosszút állva pedig a mélységesen traumatizált Márk kirobbantotta azt a bizonyos belvárosi lövöldözést. Ennek következményeképpen tanúi lehetünk Mátyás Pisti – Örs gyilkosának testvére – tárgyalásának; a meggyilkolt fiú édesanyja is a sorozat szervesebb részévé válik: Jankát próbálja irányítani a háttérből; Márk pedig továbbra is küzd a démonaival.

Az Aranyélet az évadok során egyre direktebben reflektál Magyarország jelen társadalmi helyzetére, ebben a szezonban azonban csúcsra járatják a társadalomkritikát. Már az is, hogy a sorozatot Budapestről a Dunakanyarba költöztették jelzi, hogy az Aranyélet ez alakalommal nem elégszik meg egy várossal: a vidék bevonásával Magyarország egészére vetíti ki a kritikát. Nem kíméli a roma és magyar ellentéteket, a migráns-jelenséget, és legfőképpen a politikát.

A gengszterfilm műfaji sajátosságait és alműfajait az elmúlt két évad alatt ügyesen kibontotta a bandaháborútól a lúzer gengszterekig, most azonban minden eddiginél jobban koncentrál a szindikátusfilm szubzsánerére.

Az eddig csak néha-néha felsejlő, a társadalom legfelsőbb szintjein található romlottságot Magyarországra nézve Janka politikai ambícióin kívül az oligarchák befolyásának és fehérgalléros bűnözői tevékenységük bemutatásával reprezentálja. Így még mélyebben belelátunk az országunk minden területét átszövő korrupcióba – legyen szó orvosról, egy utcai büfésről, vagy akár magáról az egyházról. Olyan sokkolóan hihetetlen, mégis valószerű eseményeket mutat be az Aranyélet befejező évada, amelyre joggal mondhatjuk, hogy egyik legjellemzőbb vonása – a társadalomkritika – esetében feltette az i-re a pontot.

Miután az Aranyélet egy gengszterfilmbe oltott családdráma, az alkotók ez utóbbira helyezték az utolsó évadban a hangsúlyt. A szereplők közti interakció, a karakterfejlődés, korábbi tetteik következményei folyamatosan fenntartják a feszültséget, melyet remek érzékkel oldanak fel a humoros jelenetek, beszólások. Ahhoz, hogy a suspense életben tartását a karakterekre lehessen bízni, elengedhetetlen a kiemelkedő színészi játék, és – ahogy ezt már megszokhattuk – Ónodi Esztertől Thuróczy Szabolcsig, Olasz Renátótól Döbrösi Lauráig mindenki a maximumnál is többet nyújt. A Német Laurát váltó Staub Viktória Gáll Bianka szerepében azonban hatalmas meglepetés, ugyanis természetes, erőlködés nélküli frissességgel játssza a karaktert.

A színészek mellett mindenki más is az eddig megszokott magas minőséget hozza.

Dyga Zsombor és Mátyássy Áron rendezése hibátlan, Marosi Gábor operatőr képei gyönyörűek – tökéletesen kihasználja a Dunakanyarban rejlő szépségeket, amit valamiért hanyagolnak a magyar filmesek –, és az íróknak, azaz Tasnádi Istvánnak, Vancsik Péternek és Vanicsek Olivérnek köszönhetően hajmeresztő fordulatokban sincs hiány. És hogy mi lesz Endre bával? Ezt a közel egy éve égető kérdést az utolsó évad már az első perceiben megválaszolja…Vagy mégsem?

2018. október 14-től az egész évad elérhető az HBO GO műsorán!

Rakita Vivien

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya