Sorozat

Függőség receptre – Az évszázad bűnténye

Az Oscar-díjas dokumentumfilmes, Alex Gibney ezúttal az opioid-válság mélyére néz Az évszázad bűnténye című kétrészes minisorozatában.

Az utóbbi időben egyre több olyan tényfeltáró dokumentumfilm készül, mely az egészségünket érintő korrupciós ügyekre világít rá. Ilyen volt például az idén két Oscarra jelölt Kollektíva a romániai ellátórendszer tragikus állapotáról, vagy a megosztó, nagy port kavart A fenntartható halászat valódi arca (Seaspiracy), ami egy globális válsághelyzet képét vázolta fel a tengervizek élővilága és ezen keresztül az emberiség szempontjából. Ahogy ezek a filmek, úgy Alex Gibney legújabb munkája is tudatosságra tanít. A termékeny amerikai producer-rendező ezúttal az Egyesült Államok opioid-válságáról és a mögötte álló gyógyszerlobbiról rántja le a leplet.

A hatásvadász cím mögött egy összetett, sok szálon futó anyag áll, ami az én értelmezésemben arra keresi a választ, mi történik akkor, amikor az embereket a legérzékenyebb pontjukon,

az egészségükkel kapcsolatosan zsákmányolják ki.

A válsághelyzet az ópiát alapú fájdalomcsillapítók széleskörű használatával kezdődött a kilencvenes években, melyeket a súlyos eseteken túl mindennapos problémák kezelésére is felírták az orvosok a gyártócégek erőteljes ajánlására. A heroinhoz hasonló függőséget kialakító készítmények hamar elterjedtek, ami túladagoláshoz, tömeges halálesetekhez és a szerekkel való visszaélésekhez vezetett.

A jelenségnek mára nagy nyilvánossága van Amerikában (erről szól a friss Crisis című játékfilm is), de ez nem volt mindig így: ahogyan nemzetközi szinten viszonylag keveset tudunk a krízisről, úgy az Egyesült Államokban is sokáig próbálták takargatni a problémát, aminek oka a mindent behálózó korrupcióban rejlett. Ezt a rendszert térképezi fel kétrészes munkájában Alex Gibney, aki többek között a The Washington Post újságírói és Patrick Radden Keefe, az Empire of the Pain című könyv szerzője közreműködésével vázolja fel az eseményeket a kezdetektől egészen 2020-ig.

A négyórás anyag első és második része két jól elkülöníthető narratívára bontható,

miközben kronológiailag haladunk előre az időben. Az egyik a gyógyszerlobbi térnyerésére koncentrál, míg a másik a megteremtett táptalajon növekedő, a függőkön nyerészkedő különböző cégek munkásságát tárja fel. Szövevényes, a krimiket meghazudtoló sztori rajzolódik ki a beszélőfejes interjúk, az archív anyagok, adatok, az eseményeket lekövető felvételek és személyes történetek mixéből.

Az évszázad bűnténye nagy időszakot fed le, ebből fakadóan rengeteg információ hangzik el, miközben igyekszik a nézőhöz „közel” maradni. Nyilván egy ekkora ívű sztori esetében képtelenség az oknyomozó folyamat aktív részesének lenni, a rendező mégsem mond le a feszültséggel teli jelenetek bemutatásáról sem. Követjük például a DEA (Drug Enforcement Administration) és a rendőrség munkáját egy dealer után nyomozva, de ott vagyunk egy túladagolásos esethez érkező egységgel is az éjszakában. Ezek a felvételek ugyan rámutatnak a probléma aktualitására és közel hozzák azt, mégis, nagyon véletlenszerűen bukkannak fel a történet szövetében, így inkább azt az érzetet erősítik, hogy azért vannak benne,

hogy az anyag minél sokszínűbb legyen.

Gibney fontos témát dolgoz fel, de a mellékszálakból, apró darabokból összerakott sztori többször kizökkent. A Szcientológia, avagy a hit börtönéhez hasonlóan a rendező most is a témában érintett megszólalók beszámolóit felhasználva mutatja be a rendszer működését, az egyéni történetek azonban sokszor terjengőssé válnak és elviszik a fókuszt. Kifejezetten soknak és hatásvadásznak éreztem például a második részben az egyik cég alkalmazottjának megszólalásait, aki minden gesztusával saját áldozat szerepét akarta bizonyítani.

Az Oscar- és Primetime Emmy-díjas rendező-producer témaválasztásainak középpontjában gyakran a korrupció áll, mostani kétrészes dokumentumfilmje is rémisztő tükör a valóságra. Az évszázad bűnténye műfaján belül hiánypótló, de terjengőssége miatt sokszor elveszik a részletekben. Azonban tárgyát tekintve különösen érdekes időkben kerül bemutatásra, amikor a koronavírus pandémia kapcsán sok, az egészségügyi kérdésekkel kapcsolatos szélsőséges hang erősödött fel. Ugyan amerikai eseményekre koncentrál, mondanivalóját tekintve mégis túlmutat azokon.

 

Alex Gibney kétrészes dokumentumfilmje az HBO GO műsorán érhető el.

Kalmár Lalita

Kalmár Lalita az ELTE bölcsészkarán végzett filmszakon, majd később filmírást tanult a METU művészeti karának mesterszakán. Írt kisjátékfilmet, sorozatot, dolgozott színészekkel filmben és színházban egyaránt, a filmkészítés gyakorlatába is belelátott. Szakdolgozatában a bollywoodi film műfaji sokszínűségét vizsgálta, emellett nagy rajongója a szerzői filmnek, illetve a szerzői életutak feltérképezésének.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com