Sorozat

Sírtál már stand-up comedyn? – Aziz Ansari: Right Now

Sosem látta ennyire intim, ennyire őszinte és ennyire keserédes stand-up comedyt. Aziz Ansari szinte új emberként tér vissza a képernyőre, Spike Jonze pedig közelebb hozza őt hozzánk, mint valaha. Hagyomáyos értelemben vett stand-up comedy a Right Now? Nem. Jobb annál? Talán.

Újabb stand-up comedy speciallel jött ki Aziz Ansari, aki az elmúlt hónapokat a Road To Nowhere című turnéjával töltötte. A mindig könnyed, vidám, a pc világ hajszálvékony határán táncoló alkotó most azonban valami olyan horderejű és sok tekintetben olyan pozitívan lehangoló darabbal állt elő, ami arcon vágja az egész 2019-es évet és annak közönségét – minket is beleértve.

Kezdjük mi is az elefánttal a szobában, mert Aziz is ezzel kezdte. Őt is utolérte a #MeeToo hullám,

az év elején egy korábbi randevúpartnere meggyanúsította, hogy Ansari nyomást gyakorolt rá az együttlétük alatt. Akkoriban bár mint minden hasonló esetben a média hihetetlenül felkapta a dolgot, maga az alkotó nem reagált nyilvánosan a történetre. Akkor azt mondta, hogy privátban megkereste az illetőt és elnézést kért a történtekért. Na már most egy kicsit gondoljunk ebbe bele: itt egy ünnepelt stand-up comedys színész-rendező, aki abból él, hogy tömegek előtt mesél vicces storykat fellépéseken és turnékon. Erre ez az ember fogja magát, és nemhogy messziről elkerüli a témát, nemhogy fél mondattal letudja vagy nemhogy – a mai világ trendjeit követve – legyintene az egészre egy kétsoros Twitter bejegyzéssel, hanem egyenesen ezzel indít.

Minden egyes turné-estet ezzel vezet be, hogy megint és megint előveszi a témát, elidőzik rajta és elmondja a közönségnek, hogy benne mit változtatott meg az eset.

Számomra Azizban mindig is a kendőzetlen sebezhetősége és a hihetetlen bátorsága volt a legnagyobb vonzerő, a legerősebb alkotói érték. Ez a közel sem könnyű és távolról sem vicces felütés pedig tökéletesen megalapozza az elkövetkező bő 50 percet.

A Right Now egyáltalán nem a hagyományos értelemben vett stand-up comedy,

sőt azt is mondhatnám, hogy sokkal inkább érződik a fellépés egy színházi dráma elnyújtott, olykor fájdalmasan őszinte monológjához. És van, akinek pont emiatt nem fog bejönni a Netflix-special és van, aki csak még jobban tisztelni fogja ezt az alacsony, vékonyka, Metallica pólós indiai srácot, aki a szemünk láttára változott meg és változtatta meg a művészetét is. Sőt talán az egész stand-up comedyt, legalább egy-egy este erejéig.

Félreértés ne essék, Aziz továbbra is vicces, bájos, közvetlen, jól kezeli a közönséget és sokszor felnevet a néző egy-egy mondata után. Mégis olyan, mintha ezzel a turnéval és ezzel a filmmel üzenne a világnak: üzenné, hogy 2019 egy teljesen új szabályrendszert hozott el a közszereplők életébe. Hogy a rohanó mindennapok között elhomályosuló mobilképrenyők teljesen tönkreteszik az emberi kapcsolatokat. Hogy a család és a barátok fogalma megváltozott és hogy sosem azt értékeljük, amit kéne, hanem amit éppen menő.

Az olyan súlyosabb témák taglalása közben, mint Jacko vagy R. Kelly Ansari több ízben is hülyét csinál a nézőkből.

Hogy ez mennyire elegáns vagy ízléses, az számomra kérdéses. Ugyanakkor arra mindenképpen nyíltan rávilágít, hogy a mai világban a társasági és a közösségi (média) nyomása alatt többen mutatnak teljesen hazug képet magukról. A szóban forgó részletet nem lőném le, mert egyszerre vicces és elgondolkodtató, de az biztos, hogy új nézőpontba helyezi a nézőket is. A humorista túllép azon, hogy önmagát változtatja meg: azt is célnak tűzi ki, hogy kicsit mindenki szemét felnyissa és ha tetszik, ha nem, ha fizettek érte, ha nem, pár percig igen is brutálisan kényelmetlen helyzetbe hozza őket. Ha ez kell ahhoz, hogy valami igazat, valami őszintét préseljünk ki magunkból, hát legyen.

Az egész show személyes hangvételét erősíti fel az is, hogy Aziz Ansari egyrészt mintha fizikailag is közelebb ülne a nézőkhöz, másrészt a szokásosnál is több saját történetből merít. Mindehhez képileg persze nagyon fontos Spike Jonze rendező, aki amúgy is intim és érzéki alkotásairól ismert. Realista és minimalista, mégis érzelmes rendezésével nyomatékosítja Aziz minden lélegzetvételét. Aki egyébként a szavai hozta csöndek felett is többet időzik, mint korábban.

Az egész színház, ahogy az összes otthon Netflixező néző is érzi, hogy itt most valami teljesen új dolog született.

Kiállt egy stand-up comedys, kritizálta a világot, számot vetett a saját életével is és mellette azért nevettetni sem felejtett el. És hogy mindez jó-e a műfajra nézve? Nem tudom. Ahogy azt sem, hogy mostantól csak ilyen komolyabb és szomorúbb hangvételű esteket várhatunk-e Aziztól. Ha tippelnem kéne, itt sokkal inkább az történt, hogy a januári eset révén tényleg önértékelést tartott az előadó és ebből a realizációból próbált meg most valamit továbbadni.

Hoz valami igazat, valami emberibbet az egész műfajba, amely mindig is középpontjában tartotta a világra való reflektálást, a társadalomkritikát és az öniróniát, de sohasem így.

Mintha új szerepkörrel ruházta volna fel magát mint előadóművész. Már nem elég nevettetni, nem elég vicces kommentáráradattal elintézni a rohanó és sok szempontból romló világot és a hanyatló emberi kapcsolatokat. Aziz Ansari új kihívást talált magának, miközben üvölt a képernyőről, mennyire hálás azért, hogy minden botrány ellenére ott ülhet egy színpadon nap-nap után és megfürödhet azoknak a tapsviharában, akik esélyt adtak nekik, akik nem írták le őt. Tényleg nem egy könnyű darab a Right Now, és tényleg sokakat talán el fog tántorítani Aziz későbbi munkásságától, engem azonban jobban megnyert, mint valaha.

És bár pont azt hangsúlyozza a befejezéssel, hogy nem rohan a jövőbe és nem halmozza a projekteket, egy ilyen Aziz Ansarival egy újabb Master of None évad az évtized egyik legfontosabb és legőszintébb mozgóképes alkotása lehet majd. Addig pedig itt a Right Now, ami után egy biztos: nem a nevetéstől csordul majd ki a könnyünk.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..