Sorozat

Bakelit-hét: Rossz döntések – Bakelit pilot kritika

vinyl_series_concertMartin Scorsese, Mick Jagger, Terence Winter – olyan nevek, akikre külön-külön is megéri figyelmet fordítani, együtt azonban egyenesen garanciát jelentenek a minőségre. A Bakelit első része maximálisan beváltotta a hozzá fűzött reményeket – 108 percnyi hetvenes évek, Sex & Drugs & Rock & Roll.

Scorsese és Jagger évek óta dédelgették a hetvenes évek lemeziparáról szóló film elkészítését – a témában végül annyi volt, hogy a Maffiózokat, a Gengszterkorzót és A Wall Street farkasát is jegyző Terence Winter javaslatára végül sorozatot készítettek belőle. Az első rész után úgy sejtjük, nagyon is jogosan. Már a pilot – amit aztán kilenc további rész követ majd az első évadban – rendkívül gazdag, nem érheti az a vád, hogy lassan csordogáló alapozás lenne. Az alkotók rögtön beledobják a nézőt a mélyvízbe, az első pillanatban megmerítik a hetvenes évek drogoktól és zenétől ködös világában. Féltem, hogy a már nem éppen csitri művészeket elfogja a nosztalgia, és egy piedesztálra emelt emlékképet kapunk majd – valójában, miközben a hangulatkeltés elsőrangú, nagyon is tapintható, ítélkezéstől mentes képet festenek, ami meghagyja a nézőnek a véleményformálás jogát. Ha valakinek bejön ez a korszak, biztosan imádni fogja a Bakelitet, ha nem – akkor is találhat magának izgalmakat ebben a korleletnél messze többet adó filmben. Persze kérdés, hogy meddig képes fenntartani érdeklődésünket egy ennyire speciális közegben játszódó történet – a nyitány kimaxolja a fílinget, a folytatásban csak a csavaros sztori tarthatja a képernyő előtt azokat is, akiknek ez a korszak nem jelent annyit.

hbovinyl2
Filmként hivatkozok az első részre, és nem véletlenül: a pilot önálló egészként is maximálisan megállja a helyét. Nemcsak a kiváló operatőri munka vagy Scorsese tetten érhető kézjegye emelik a mozi szintjére ezt az alkotást, a cselekményszövés és az összetett karakterek is filmmé nemesítik. Az alkotók gyönyörű keretes szerkezetbe foglalják Richie Finestra (Bobby Cannavale) kálváriáját, melyet időről időre fülbemászó zenei betétek és visszaemlékezések szakítanak meg. A történet a férfi lemezcégének eladása körül forog: az American Century egykor sikeresen menő üzlet volt, ma már csak futottak még zenészek köré épülő pénzmosoda. A tárgyalások közepette Finestrának végig kell járnia a piacot meghatározó valamennyi szereplőt, így engedve a nézőt belátni a kulisszák mögé. Egyetlen rossz döntéssel indul minden – a dominók szépen sorban eldőlnek, végül Finestrát lavinaként sodorják el a következmények.

vinyl-hbo-series-premiere
Bár a Bakelit sok szereplőt mozgat (többek között feltűnik Mick Jagger fia, James Jagger is, az esztétikumnak meg Olivia Wild szerepeltetésével adnak a készítők), Bobby Cannavale egyszerűen elhomályosítja játszótársait. Ő az, aki miatt biztosan nem lehet kérdés, hogy tovább nézi-e az ember a sorozatot – egyszerűen kíváncsiak vagyunk erre a figurára, erre az összetett alakra, Richie Finestrára, aki egy kicsit zenész is, egy kicsit maffiózó is, egy kicsit családapa és egy kicsit junkie is. Szeretnénk tudni, hogyan mászik ki a maga teremtette slamasztikából – drukkolunk neki, mégis átérezzük tragédiáját, s reménykedünk, hogy tévedünk, amikor azt gondoljuk, a happy end ezúttal is elmarad. Ha végignézünk Winter hősein – legyen szó az egyébként David Chase fejéből kipattant Tony Sopranóról, Nucky Thompsonról vagy Jordan Belfortról –, romlottságuk ellenére is egytől egyig szerethetők, hol a humor, hol a szánalom, hol a valódi együttérzés teszi őket olyan karakterekké, akiket önként engedünk be otthonunkba. Finestra – bár jóval kisebb hal a többinél – is jól illeszkedik a sorba, esendősége, botlásai teszik hús-vér emberré, akivel – annak ellenére, hogy valószínűleg kevesen vetemednénk olyan bűnökre, mint amire ő – könnyű azonosulnunk. Hozzon bármennyi rossz döntést is, követni kalandjait, biztosan nem lesz az.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya