Fókuszban Sorozat

Bimbózó vad fiatalság – Briliáns barátnőm

Hétfőtől nézhető az HBO-n és az HBO GO-n a Briliáns barátnőm, Elena Ferrante azonos című sikerregényének adaptációja. Az egy életen át tartó barátság kalandjait megelevenítő mű a nagy elvárásoknak megfelelően nem is okozott csalódást. Pilotkritika.

Ferrante még a vasárnapi napon jelentetett meg egy rövid cikket a Guardian lapjain arról, mekkora kihívás volt számára saját regényének képernyőre adaptálása. Először frusztrációt, majd csalódást élt meg, mivel lehetetlennek tűnt a kihívás, majd lassan megbékélt a sok kihagyásra ítélt részlettel, és megértette, regényének lényege a tévénézők előtt is hitelesen megjelenhet. Amikor maga az eredeti mű szerzője is részt vesz egy adaptációban, a nézők megnyugodhatnak – legalábbis az ideális esetben. Hiszen értelemszerűen azt gondolhatjuk, a saját művével óvatosabban bánik egy forgatókönyvíró. És hiába tapasztalatlan Ferrante e mesterségben, az első rész alapján jó munkát végeztek munkatársaival.

A szinte teljesen olasz produkciós gárda egy nagyon eredeti adaptációt ígér, külön biztató, hogy a producerek között Paolo Sorrentino neve is szerepel.

Személy szerint még nem ismerem a regényt, de az első epizód mindenképp sokat sejtet. Az első jelenet, úgy tűnik, a jelenben indít, a mesélő Elena már idősödő hölgy, telefonhívást kap, hogy örök barátnője, Lila nyomtalanul eltűnt. Ez a rövid, de sokatmondó képsor indítja el a mesét az ő szemszögéből. A megismerkedésükkel indít, első osztályos korukban találkoznak egy poros, kissé klausztrofób lakóközösségben élő családi csoport tagjaiként. A szűkös környezetben, úgy tűnik, mindenki tud mindent, de még így is helye van sötét pletykáknak és fantáziáknak a gyerekek tudatában, akiket nyilván nem avatnak be mindenbe a felnőttek. Bár kirekeszteni is nehéz őket. A nagyok néhol brutális, néhol banális vitáiknak, egyes esetben még a halottaknak is szemtanúi lesznek a kis hatévesek. A nyers erőszak, a családi perpatvarok, a hisztériarohamok elől nincs is nagyon hova menekülni, mivel nagyrészt a folyosón vagy az utcákon történnek.

Már elég korán kiderül, hogy a mű címe helytálló, hiszen Lila nehéz sorsától függetlenül az osztály legokosabb diákja, így Elena vetélytársa is, aki viszont szorgalmas, de nem briliáns. A korai ellenségeskedésből gyorsan kíváncsi, majd barátságos viszony alakul ki közöttük. A két kis színésznő gyönyörűen játszik, sőt még a mellékszereplő gyerekek is adják ugyanazt a szintet, amit a felnőtt szereplők.

A szürkés, sötét-pasztell színek pedig megfelelően nyomasztó alaphangulatot adnak, az így sem egészen vidám alaptörténetnek.

Ami igazán kíváncsivá tesz a további részek iránt, az részben az a tény, hogy végre nem sztereotip olaszokat látunk. Kiabálnak a teraszokon át egymásnak igen, veszekednek hangosan, sőt verekednek, persze. De mindez nem komikus, hanem véresen komoly konfliktusokat takar, amelyeknek vészjósló következményei is lesznek. A kameramozgások is tökéletesen tudatunkra adják a narráció mellet, hogy valóban Elena szemszögéből látjuk a történetet. A Max Richter által komponált zene pedig gyönyörű érzelmi aláfestésként színezi ki a látványt.

Másrészt az tesz szintén kíváncsivá, hogy Lila és Elena barátságának kezdete sok titkot sejtet. Bár sok minden történik ebben az egy órában, mégsem tudunk meg sokat. Felsorakoztatják a szereplőket és a helyzeteket, elindul a történet, de nem tudni, merre halad ezek után. Az olasz nyelv pörgősségének köszönhetően néhány dolog össze is zavarodott bennem, de a lényeg mégis átjött.

Márki Zsófia

Márki Zsófia

Márki Zsófia a PPKE irodalomtudományi doktori iskola hallgatója, kutatási területe az adaptáció-elmélet, ami kiterjed irodalomra, filmekre és mítoszokra is. Kedveli az animációs filmeket, a sci-fi és fantasy zsáner is közel áll hozzá, valamint az obskúrus, kísérleti művek mind a vizuális művészetekben, mind a zene területén.

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..