Sorozat

Olajozottan működő család – Bizalom

J. Paul Getty történetét már láthattuk idén Ridley Scott tolmácsolásában a mozikban, ám egy kidolgozottabb sorozat keretei közt az FX is megkísérli ezt a műveletet. A Bizalom másra helyezi a hangsúlyokat, viszont az eredmény nem áll távol a mozifilmtől. Pilotkritika.

A világ összes pénze című film nagy hírverését nem témájának köszönhette, hanem azért, mert az intrikus alakot, J. Paul Gettyt játszó Kevin Spacey-t – zaklatási botrányának köszönhetően – kivágták az alkotásból. A helyette rapid módon beugró Christopher Plummer pedig az Oscar-jelölésig is eljutott alakításával, nem is méltatlanul. A ’70-es évek egyik leggazdagabb embere, az olajmágnás Getty ugyanis egy rendkívül hálás figura. A két szembeálló feldolgozás alapján pedig sok rétegét meg lehet ragadni a karakternek.

A Bizalomnak tehát van létjogosultsága, főleg ha az első epizódok rendezői székében az Oscar-díjas Danny Boyle ül, a sorozatot pedig Simon Beaufoy (127 óra, Gettómilliomos) írja. Ha nem számítjuk, hogy Gettyt a remek Donald Sutherland alakítja, valamit Hilary Swank és a hosszú időre eltűnt Brendan Fraser is megjelenik, engem maga a koncepció is kíváncsivá tett. Ridley Scott filmje az unoka, John Paul Getty III eltűnésével foglalkozott elsődlegesen, nem pedig az öreg mágnással. Az FX sorozatánál pedig úgy tűnt, Getty igazi főszereplője lesz az eseményeknek – a bevezető rész alapján pedig így is lett.

1973-ben járunk. Az öreg Getty egyik fia drogos állapotban öngyilkos lesz, így felmerül a kérdés, hogy ki léphetne helyére a családi vállalatban. Családról persze itt a szó eszmei értelmében nincs szó, ugyanis Getty az egytől egyig csalódást keltő gyerekeit ha tehetné, inkább pénzzé tenné. Számára a vagyon és azzal való pózolás az első: panteont akar felhúzni saját magának a végtelen pénzéből, amit az utolsó centig közel tart magához. Getty tinédzser unokája, Paul (Harris Dickinson) azonban hirtelen hazatér, és kiderül a nagypapa számára, hogy a fiatal nem olyan szerencsétlen, mint az apja. Nagy lehetőség van tehát Paulban, ám mielőtt bármi konkrétum történhetne ezzel kapcsolatban, a fiút Rómában elrabolják.

Ridley Scott filmje után azt éreztem, hogy több oldala a történetnek feltáratlan maradt. A Bizalom első része után pedig úgy vagyok, hogy nincs itt semmi feltárni való. Aki nem volt elégedett A világ összes pénzével, az valószínűleg ugyanúgy csalódni fog ebben a sorozatban is, hiszen minimális különbségekkel csupán, de hasonló alkotásokról beszélünk. Nem rossz a Bizalom, csak rettentően banális, és legfőképpen a rendezést hibáztatom ezért. Danny Boyle-tól nem láttam még ilyen sótlan, inspiráció nélkül összepakolt munkát. Ridley Scottnál még a dialógusjelenetek is sokkal érdekesebbek voltak, itt úgy érzem, nem ismertem meg senkit, és nem is akarom látni őket.

Donald Sutherland kétségkívül jól alakítja Gettyt. Az éhezők viadala irányításmániás, pszichopata Snow elnöke után nagyon vártam, mit hoz a szintén lelketlen Gettyként. Azonban hiába a testhez álló szerep, ha nem írtak neki jó szövegeket, jeleneteket. Míg Plummer alakításában egy kapzsi vén bolondot láthattunk, addig Sutherlandnél Getty egy szemforgató bunkó csupán. Ebben így nincs semmi rejtély vagy felfedezni való: az első rész alapján egydimenziós lett a karakter.

Sutherlanden kívül pedig senki másra nem érdemes figyelni. Brendan Fraser egy jelentben szerepel csupán, és Hilary Swankkel feltehetően csak később találkozunk majd. Aki maradt nekünk, az Getty érdektelen hölgykoszorúja, sztoikus inasa és Paul, akiről el kéne hinnünk, hogy férfimodell teste és huszonéves külleme ellenére csupán 15 éves. Charlie Plummer hitelesebb volt erre a szerepre, mint a 21 esztendős Dickinson.

Könnyen lehet, hogy egy tisztességes, vagy akár jó minőségű sorozat kerekedik a Bizalomból, de az első rész nem ezt támasztja alá.

Fontos szereplőket (Fletcher Chace, Gail Getty) nem ismerünk meg, és az alapkonfliktust is minden feszültség, vagy dramaturgiai mélység nélkül tálalják. A következő részek pedig feltehetően a túszdrámáról szólnak majd, ami még ismerősebb terep a nézők számára. Láttunk már ilyet, ha nem Scott filmjében, akkor bárhol máshol.

***

A 10 részes sorozat mától hetente érkezik magyar felirattal az HBO GO-ra, március 30-án, pénteken 21 órától pedig az HBO csatornáján is látható lesz.

Avatar

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel a Magazin és Moziban rovat szerkesztője. Kedvencei az életszagú, morális kérdéseket feszegető filmek, a kamaradarabok és az igényes blockbusterek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya