Sorozat

Báránybőrbe bújt unikornis – Black Space

Black-Space

Fegyverropogás szakítja meg a függetlenség napi megemlékezést egy iskolában, a rendőrség pedig a diákokra gyanakszik. Ebből a helyzetből indul ki a Black Space című, izraeli sorozat, ami a tinidrámát ötvözi a thrillerrel.

Már-már klisészerű a megállapítás: a legjobb sorozatlicenszek Izraelből jönnek. A közel-keleti ország televíziós műsorkészítése sokszor kiemelkedő alapanyagokat biztosítanak a világ más táján készült sorozatoknak. Izraeli a Homeland: A belső ellenség alapjául szolgáló Prisoners of War, de a Terápia, és a Your Honor című tárgyalótermi dráma eredetije, a Kvodo is innen származik. A konfliktusok országának sorozatírói valamire mindig rátapintanak, ami a földrajzi helyeket és a neveket kicserélve az egész világ számára érvényes történet lesz.

Másrészt azok a sorozatok sem vesznek el az ország határain belül, amik kevésbé tehetők univerzálissá. A Netflixen elérhető Fauda most újra aktuálissá vált, mint a zsidó-palesztin konfliktus egyik legnépszerűbb feldolgozása. Tavaly pedig az AppleTV+ vette meg a bravúrosan induló, de hamar leülő Teherán közvetítési jogait. A sorozat az iráni-izraeli konfliktusból kanyarít egy kémkedéssel átszőtt szerelmi történetet. Az utóbbi időszakban az izraeli sorozatok széles műfaji skálát fednek le, a minőségi – vallási közegben játszódó – szappanoperától (Shtisel) a háborús tematikáig (Könnyek völgye). Az esetleg rosszabbul sikerült sorozatoknál is el kell ismernünk, hogy mindig van bennük valami, ami vissza-visszacsalogatja a nézőt a tévéképernyő elé.

Black-Space-Guri-Alfi

Így van ez a Netflixen május 27-étől elérhető Black Space című sorozattal is. A nyolcrészes sorozat első epizódjában egy iskolai függetlenség napi megemlékezést tesz horrorrá néhány fegyveres támadó. Az unikornismaszkot viselő merénylők négy diákkal végeznek és többeket megsebesítenek. A sorozat első pár perce máris megmutatja, miben jó az izraeli kisképernyős filmkészítés.

A Black Space nyugalmát hihetetlen feszült akciójelenet szakítja meg, hogy egy érzelmileg és szellemileg is kiélezett nyomozásnarratíva induljon.

A helyszínre érkező rendőrök először a tetőn rejtőző, három, palesztin munkást gyanúsítják, hiszen bűnbakként éppen kapóra jönnek. Az ügyet azonban túl egyszerűnek találja Rami Davidi (Guri Alfi), aki a képbe nem illő elemeket összepárosítva jut arra a következtetésre, hogy a merénylők szintén diákok lehettek. A Black Space párhuzamosan mutatja be a nyomozás folyamatát és a diákok lövöldözés utáni életét.

A sorozat úgy dobja fel a már többször ismételt thriller-formulát, hogy az elkövetők kilétét homályban tartja, ugyanakkor a „gyilkos köztünk van” hangulatot a felnövés- és tinédzsertörténetek viszontagságaival keveri. Így a sorozat nemzedéki és politikai színezetet is magára tud ölteni. A bátor aktuálpolitikai felhang pedig azért lesz a Black Space igazi erénye, mert egy olyan országban készült, ahol tényleg mindennapos a terrorizmus. És a tét sokkal nagyobb, ha minden bűncselekmény mögött ott áll a terrorizmus lehetősége, és annak veszélye, hogy aki fegyvert ragadott, az lehet mellettem ült matekórán.

 

Black-Space-Guri-Alfi-2

A sorozatban és a nyomozásban előre haladva az is kiderül, hogy a merénylet a kiberterrorizmus jelenségével is kapcsolatban állhat, mert a támadók a neten keresztül üzenik meg társaiknak: még nincs vége. A fiatalok pedig épp azt a teret játsszák ki a világ ellen, ahol a kezdetektől fogva minden látható. A sorozat címét is adó Black Space appot használva teljes anonimitásban beszélgethetnek egymással, szülői, de valójában bármilyen felügyelet nélkül.

A szabadságnak viszont ára van és a gyilkosok éppen a bujkáló hozzáállást aknázzák ki.

A Black Space minden részét Ofir Lobel rendezte, aki számos izraeli sorozaton dolgozott már. A sorozat írói, Sahar Shavit és Anat Gafni viszont kevesebb tapasztalattal rendelkeznek. A széria hiányosságai pedig éppen az írói kvalitásokból fakadnak. A történet bár kellőképpen fordulatos, az eget rengető cliffhangerek elmaradnak, de nagyobb probléma, hogy a bonyodalom sokszor egy helyben toporog. A dialógusok sokszor feleslegesen elnyújtottak és a fennálló ellentétek pedig nem a megfelelő ütemben bontakoznak ki. A sorozat emiatt lendületét veszti, eltékozolva ezzel az első epizód nagyszerű felütését. A szériában azonban benne van az a különös izraeli íz, ami az ország sorozatait különlegessé teszi. Az amerikai szintű, technikai kiválóság a helyi konfliktusok sorával (nem beszélve a kemény héber nyelvről) izgalmas elegyet alkot a Black Space-ben is.

Nagy Tibor

Nagy Tibor jelenleg az ELTE-n tanul Filmtudomány mesterszakon. Kedvenc műfajai a klasszikus hollywoodi gengszter- és westernfilm. Különös figyelmet fordít az izraeli filmekre és a vallási témákra.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés