Sorozat

A vikomt, aki megpróbálta – A Bridgerton család (2. évad)

Bridgerton. (L to R) Simone Ashley as Kate Sharma, Jonathan Bailey as Anthony Bridgerton in episode 204 of Bridgerton. Cr. Liam Daniel/Netflix © 2022

Két évvel ezelőtt A Bridgerton család példátlan sebességgel katapultált a Netflix minden idők legnézettebb sorozatai közé. A kérdés már csak az: sikerült a második évadnak felérnie az óriási elvárásokhoz?

Anthony Bridgertonnak meglehetősen nehéz feladat jutott az idei társasági szezon során: nem elég, hogy nősülni készül, még a – hogy Lady Whistledown szavaival éljünk – „nagybetűs Kujon” megüresedett pozícióját is be kell töltenie Simon Basset, azaz a herceg távozásával. Előbbi meglehetősen nagy kihívást jelent a Bridgerton család legidősebb tagjának, ugyanis nagyon konkrét listája van arról, milyen feleséget szeretne maga mellé, utóbbi azonban könnyűszerrel teljesíthetőnek látszik, hiszen az egyik legfontosabb kitétele, hogy nem lehet szó szerelmi házasságról. A gondosan kitalált terveit azonban keresztülhúzza a londoni társaságba újonnan érkező Sharma család és a férjet kereső Edwina, illetve a választást szigorúan felügyelő nővére, Kate.

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!

Alapjaiban pontosan ugyanezt a történetet meséli el a Netflix sorozatának forrásaként szolgáló regényfolyam második, A vikomt, aki engem szeretett című részében Julia Quinn.

A Bridgerton család második évada azonban ezúttal csupán támpontokért tekintett az eredeti műre, ez pedig meg is látszódik a folytatáson. Míg Daphne és Simon románca egy komplett ívet járt be – megmutatva mi vár rájuk a tradicionális happy enden túl, bepillantást engedve a mindennapjaikba –, miután meglehetősen kevés alkotói szabadságot engedett meg magának a showrunner, Chris Van Dussen, addig a második szezon központi párja, Kate és Anthony története félbehagyottnak érződik. Pedig a regények, ahogy a sorozat is egyfajta antológiaként kíván működni, melynek minden felvonása másik Bridgerton-testvér szerelmi életével foglalkozik – ennek szellemében nem hívták vissza egyetlen cameo erejéig sem a Simont alakító Regé-Jean Page-et sem –, miközben a műfaj populáris toposzait tematizálja. S ugyan Page helyét mint ügyeletes szívtipró az Anthonyt megformáló Jonathan Bailey vitathatatlanul át tudta venni, a folytatásból valami mégiscsak hiányzik.

Nem, nem a hasonló történelmi románcoknál szokatlan, ám A Bridgerton családnak szinte védjegyévé vált mindent elsöprő szexuális feszültség, az egymás iránti vágyakozás és a sóvárgó tekintetek. Sőt, ha lehet, mindezt még az előző évadnál is inkább csúcsra járatták: Kate szerepében Simone Ashley és Bailey között legalább annyira működik a kémia, mint elődeiknél, a kettejük közt elcsattanó majdnem-csókok és a haragtól/vágytól fűtött pillantások talán még Simon és Daphne szexjeleneteinek montázsánál is szenvedélyesebbek.

A második szezonban helyet kapó ellenségekből lett szerelmesek toposza kiválóan működik, a szándék pedig az volt, hogy a slow burn (azaz a lassan építkező) történetmesélést is abszolválják.

Van Dussen ezt azonban hosszú prológusként értelmezte, hogy végül olyan kevés időt töltsünk a központi párral, hogy végül csak néhány elkapkodott jelentre fussa Kate és Anthony fejezetének lezárásakor. Ennek következében nem az első évadhoz hasonló tűzvész szántott fel a képernyőket, hanem csak egy mérsékelt lánggal égő gyertyát kaptunk, amit csak nagy nehezen sikerült meggyújtani. Bár tény, hogy a rengeteg építkezés következtében a néző legalább annyira frusztrált, mint a nem kívánt érzelmeikkel küszködő szerelmesek, mi viszont nem kapjuk meg a türelmünkért járó jutalmat.

Ez pedig valószínűleg A Bridgerton család példátlan sikerének köszönhető. A Netflix legnézettebb produkciójaként a sorozatot több, mint 80 millió háztartásban nézték meg, mely népszerűségen felbuzdulva a streaming szolgáltató rögtön három további évadot és egy spin-off sorozatot is berendelt. Anthony és Kate románcát pedig az elkövetkezendő projektek oltárán áldozták fel. A folytatás ugyanis indokolatlanul sok időt tölt olyan mellékszereplőkre fókuszálva, mint a királyné vagy Colin Bridgerton, akiknek cselekményszála nem feltétlenül érdekes, a jövőre nézve fontos. A spin-off sorozat ugyanis Sarolta királynéról fog szólni, Colinnak és Penelope Featheringtonnak pedig évek kellettek az egymásra találáshoz, ezért a széria kénytelen foglalkozni a legkevésbé izgalmas Bridgerton-testvérrel.

Az ő történetük megalapozásáért pedig olyan alkotói döntéseket hoztak a második szezon során, aminek következtében Kate és Anthony szerelme teljesen máshogy alakul, mint a könyvben. Vagyis: morálisan kényelmetlen helyzetbe kerül a néző, ha a boldogságukért szurkolna, miután egy komplett szerelmi háromszöget is az egyenlet részévé tettek azáltal, hogy Edwina veszélyesen közel kerül ahhoz, hogy Anthony felesége legyen. És még csak potenciális alternatívát sem biztosítottak a számára.

Az első évadra jellemző eszképizmus és fantáziavilág-érzet is elveszett valahol a jövőben várt nyereség utáni hajszában:

a sorozat ezúttal sokkal komolyabban vette magát, kevesebb humort és kikacsintást engedett meg magának, így például a korábban önreflexív popzenék klasszikus feldolgozásai már inkább kötelező elemévé váltak A Bridgerton családnak. (Aminek egyébként még a marketingkampányban is fontos szerepet szántak…) Ahogy a diverz szereposztás – bár a Sharma-család indiai, a rasszizmus kérdése most már fel sem merül a sorozatban –, a karaktereket színkódoló élénk árnyalatú ruhák, extravagáns díszletek és a Jane Austen-utalások – ezúttal leginkább a Büszkeség és balítélet 1995-ös feldolgozását idézték meg Anthony vizespólós jelenetével – is eggyé vált a szériával. Ezek azonban, bár továbbra is A Bridgerton család fő erősségei már nem újdonságok, hanem maga a norma. Egy folytatás viszont egyúttal fejlődést is kíván, amit a második évad csak félig-meddig tudott teljesíteni. Talán, ha nem Anthony és Kate kárára eszközöltek volna változtatásokat, nem csúszott volna el A Bridgerton család fején a popkulturális korona.

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
1 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!

Podcast

Hirdetés

Hirdetés