Sorozat

Csillagles – Stargirl

stargirl

Az HBO-nak köszönhetően végre a premierrel egy időben érkeznek a magyarokhoz az Arrowverzum legújabb sztárjának történetei: az idehaza kevésbé ismert képregénytini kalandjait, a Stargirlt maga a karakter megálmodója, Geoff Johns hozta el nekünk. Az önirónia és az infantilizmus határán egyensúlyozó végeredmény amolyan guilty pleasure: egyszerre ébreszt nosztalgiát az emberben, bosszantja fel együgyűségével és szórakoztatja kifejezetten szerethető humorával.

Miközben a mozivásznakat a Marvel Cinematic Universe uralja, addig a kisképernyő legfontosabb képregényes produktumává kétségkívül az Arrowverzum vált. Mire nyolcadik évadjával búcsút mondott az univerzumot megnyitó A zöld íjász, a verzum további hat sorozatot, két websorozatot és számos egyéb kapcsolódást mutatott fel a DC Univerzum egyéb filmjeivel és sorozataival. Ebbe a közegbe – egész pontosan a Végtelen világok krízise crossovert követő párhuzamos Földre – érkezett meg Johns szériája, melyet saját, 1999-ben debütált karakterének, Courtney Whitmore-nak szentelt.

Aki nem ismerné a DC egykori kreatív igazgatóját, Geoff Johnst, ő amolyan képregényatyaúristen – olyan darabokat köszönhetünk neki, mint A Kripton utolsó fia, a Sólyom: Végtelen repülés vagy a Zöld Lámpás: A kezdet titka / Titkos eredet, de a kisképernyőn is folyamatosan alkot, hiszen már a Smallville munkálataiban részt vett, majd olyan produkciókon is dolgozott, mint például A zöld íjász, a Titánok vagy a Flash – A Villám.

Courtney Whitmore alakját Johns repülőszerencsétlenségben meghalt testvére ihlette

– a kamaszlány a Stars and S.T.R.I.P.E.-ban debütált, és később vált csak Stargirllé, amikor hozzákerült Jack Knight, azaz Starman Kozmikus Botja. (Starman egyébként igazi klasszikus, aranykori karakter: 1941-ben született, és az Amerikai Igazság Szövetség tagjaként vált ismertté. Az idők során sokan magukra öltötték jelmezét, 1994-ben például az eredeti karakter, Ted Knight fia.)

Courtney Whitmore az átlagos kamaszlányok életét éli, amikor az újraházasodó édesanyja nyomására Blue Valley-be kénytelen költözni. Mostohaapja, Pat Dugan (Luke Wilson) cuccai között furcsa tárgyra akad, ami azonnal megszólítja. Hamarosan kiderül számára, hogy a család nem véletlenül kötött ki pont ebben a városkában, és hogy mostohaapja sem éppen az az unalmas autószerelő, akinek elsőnek hitte.

Stargirl idehaza talán kevésbé ismert, pedig nem ez az első megjelenése: számos animációs és élőszereplős szereplése volt már korábban: a Smallville-ben például Britt Irvin, A holnap legendáiban pedig Sarah Grey keltette életre. Jelenleg Brec Bassinger viseli – legalábbi 13 rész erejéig biztosan – a csillagos kosztümöt.

A karakter érdekessége, hogy DC felnőttek uralta szuperhős világához kamaszként – méghozzá lányként – csatlakozott, ráadásul egy felnőtt sidekickkel az oldalán.

Johns úgy döntött – eltérően a többi élőszereplős ábrázolásmódtól – visszanyúl oda, ahonnan elindította szereplőjét: nem próbálja meg idősebbnek, érettebbnek beállítani, ami – Courtney egy naiv, tettrekész fiatal, aki hibázik, néha bolondságokat csinál, de nagyon szerethető és könnyű vele azonosulni.

A macsók uralta képregényvilág úgy tűnik, már nemcsak a szélesvásznon ad egyre több teret a hölgyeknek. Wonder Woman emelte új szintre a női hősöket, majd az MCU is beleállt a nőket előnyösen megjelenítő, Bechdel-kompatibilis filmek gyártásába: a Marvel Kapitány, az utóbbi három Bosszúállók-film is átment a teszten. A DCU ennél is továbbment és a – társadalmi szerepvállalásán túl egyébként értékelhetetlen – Batwomannel már a filmbéli LMBTQ-szereplők előremutató ábrázolását jelző Russo-tesztet is megugrotta. A Stargirl nem vállal ilyen úttörő szerepet, de az tény, hogy egy erős és öntörvényű női hőssel állunk szemben, aki jó példa lehet a korabéli ifjú lányoknak.

A kérdés az, vajon a náluk idősebbeknek is tud-e adni valamit Johns sorozata? Az első három részt látva azt kell mondanom, jó eséllyel.

A szerző egyértelműen tiszteleg a képregények aranykori stílusa előtt:

a túlzó, néhol már-már öniróniába forduló humor, a rendkívül színes képek és az időnként igen egyszerűen – és bosszantóan – levezényelt jelenetek mind-mind felidézik a hőskort.  Szerencsére Johns érzi, hogy ez önmagában csak a geekeknek lenne csemege, ezért időről időre váratlan fordulatokkal, valóban súlyos következményekkel és egy igencsak komolyan vehető ellenfél felvonultatásával emeli a tétet. Ami azt illeti, engem megvett – lássuk, mi következik még ezután!

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya