Sorozat

Az ember farkasa – Curon

Az első szabály, amit a Curon kapcsán be kell tartanod: ne hallgass a marketingesekre! Ha nem teszed, kapsz egy elég jó misztikus thrillert.

Igazából nincs új a nap alatt, a Netflix megvetette a lábát az egész világon, így teljesen nyilvánvaló hogy helyi tartalmakat is kell produkálnia, ha életképes konstrukció akar maradni az egyes területeken. És a Netflix pontosan ezt csinálja már egy ideje, melynek eredményeképpen mára már egy egész sor nem angol nyelvű produktum halmozódott fel a streaming-szolgáltató kínálatában – filmek és sorozatok egyaránt. Némelyek ezek közül aztán nemzetközi hírnévre tesznek szert, mint például a németek csavarosan okos Darkja.

Ezek után végül is nem csoda, hogy az új üdvöskét, az Olaszországban játszódó és teljes egészében olasz nyelven készült Curont úgy reklámozza a cég, mint az új Darkot.

Szó se róla, tényleg van hasonlóság a két sorozat között, ugyanakkor rettenetes ötlet a nézőt olyan elvárásokkal leültetni a Curon elé, amelyeknek egy pillanatig sem tud megfelelni. Nem azért mert rossz, mert nem tényleg nem az, pusztán néhány külsőséget leszámítva nem olyan mint a Dark. Misztikum, csavarok, erdők és hegyek, nagyjából ennyiben ki is merül a közös nevező.

Szóval kezdjük tiszta lappal, mert azon túl, hogy egy szórakoztató misztikus történet, a Curonnak megvannak a maga erényei. Mint mondtam, a sorozat Olaszországban játszódik, ezen belül is az észak-olasz Alpok egyik hegyi kisvárosában. A felvezető jelenetsor akár a Ragyogás szállodájában is játszódhatna: egy kislány lesz szemtanúja, ahogy egy másik lány megöli az édesanyját. Egy kislány, aki megszólalásig hasonlít rá, akár ikrek is lehetnének.

Az anyja halála után majd két évtizeddel, Anna – aki immár önmaga is édesanya – ide tér vissza Milánóból,

hogy biztonságban tudja magukat elhagyott férje miatt. A hatalmas szállodában már csak az apja él egyedül, de a múlt az egész városon otthagyta lenyomatát, amelyre örök mementóként emlékeztet a Curon melletti tóból előmeredő templomtorony. A régi város tornya, amelyet Anna családja árasztott el, s a régi Curon azóta is Atlantiszként porlad a tó fenekén. Ezért a múltbéli bűnért a város lakóinak egy része máig közellenségként tekint a nő családjára, így a gyerekek, Mauro és Daria beilleszkedése sem zökkenőmentes.

Ám a nagyobb léptékű, történelmi sérelmek mellett először a személyes tragédiáké lesz a főszerep,

amikor Mauro a szálloda egy zárt szobájában rátalál egy megkötözött nőre, aki pont úgy néz ki, mint az anyja. Másnapra a nő és az anyjuk is eltűnik. Ezzel kezdetét veszi egy olyan „utazás”, melynek során összeforr egyén és történelem, a valóság és a legendák világa.

Rögtön az első epizódban, a fiatalok egyik tanóráján kerül elő a történet, amelyben farkasok vívnak az ember lelkében, hogy a győztes határozza meg, milyen ember válik valakiből. Ezzel a metaforával játszik a sorozat. Egyrészt ez történik minden szereplővel: valamilyenek akarnak lenni, de nem tudnak olyanok lenni. Ki félelemből, ki gyengeségből, a lényeg, hogy mindenkiben ott viaskodnak ezek a farkasok. És ott viaskodnak a városka közösségének egészében is. Az egykor Ausztriához tartozó, majd Olaszországhoz csatolt vidék nemzetiségei ugyanúgy generációról generációra örökítik tovább a sérelmeiket, mint ahogyan a családokat is emberöltőkön keresztül kísérti a múlt.

Igazából ez a Curon nagy erénye, hogy ezt a kettőt hatásosan ötvözi egy történetbe, sok-sok csavaron át vezetve a nézőt a végső megoldásig – de nem a feloldásig!

Mert feloldás nincs, és ezt az európai nemzetek egy része pontosan tudja, így mi, magyarok is.

Most valószínűleg úgy hangzik, mintha a Curon politizálni akarna, de valójában szó sincs erről. A második világháború máig érezteti hatását, ami jó lehetőség arra, hogy hátteret adjon sorozatban bemutatott személyes tragédiáknak. A személyiségfejlődés káoszának, az elvárásokból fakadó frusztrációknak, a generációs ellentéteknek és annak, hogy miről mit gondoljunk. Ez néhány gyerek felnőtté válásának története, amit befolyásol a szüleik története, akiket azonban a saját szüleik története befolyásolt. Innen a vívódás, amit a sorozat egy, még ha nem is félelmetes, de mindenképpen hatásos misztikus vonulattal emel be a valóságba. Spoilerek nélkül nehéz lenne többet mondani, de a lényeg, hogy néhány bukkanó ellenére a Curon működik, és a rejtélyes thrillerek kedvelői valószínűleg jól szórakoznak majd rajta.

 

A sorozat a Netflixen látható.

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya