Sorozat

Az ember farkasa – Curon

Az első szabály, amit a Curon kapcsán be kell tartanod: ne hallgass a marketingesekre! Ha nem teszed, kapsz egy elég jó misztikus thrillert.

Igazából nincs új a nap alatt, a Netflix megvetette a lábát az egész világon, így teljesen nyilvánvaló hogy helyi tartalmakat is kell produkálnia, ha életképes konstrukció akar maradni az egyes területeken. És a Netflix pontosan ezt csinálja már egy ideje, melynek eredményeképpen mára már egy egész sor nem angol nyelvű produktum halmozódott fel a streaming-szolgáltató kínálatában – filmek és sorozatok egyaránt. Némelyek ezek közül aztán nemzetközi hírnévre tesznek szert, mint például a németek csavarosan okos Darkja.

Ezek után végül is nem csoda, hogy az új üdvöskét, az Olaszországban játszódó és teljes egészében olasz nyelven készült Curont úgy reklámozza a cég, mint az új Darkot.

Szó se róla, tényleg van hasonlóság a két sorozat között, ugyanakkor rettenetes ötlet a nézőt olyan elvárásokkal leültetni a Curon elé, amelyeknek egy pillanatig sem tud megfelelni. Nem azért mert rossz, mert nem tényleg nem az, pusztán néhány külsőséget leszámítva nem olyan mint a Dark. Misztikum, csavarok, erdők és hegyek, nagyjából ennyiben ki is merül a közös nevező.

Szóval kezdjük tiszta lappal, mert azon túl, hogy egy szórakoztató misztikus történet, a Curonnak megvannak a maga erényei. Mint mondtam, a sorozat Olaszországban játszódik, ezen belül is az észak-olasz Alpok egyik hegyi kisvárosában. A felvezető jelenetsor akár a Ragyogás szállodájában is játszódhatna: egy kislány lesz szemtanúja, ahogy egy másik lány megöli az édesanyját. Egy kislány, aki megszólalásig hasonlít rá, akár ikrek is lehetnének.

Az anyja halála után majd két évtizeddel, Anna – aki immár önmaga is édesanya – ide tér vissza Milánóból,

hogy biztonságban tudja magukat elhagyott férje miatt. A hatalmas szállodában már csak az apja él egyedül, de a múlt az egész városon otthagyta lenyomatát, amelyre örök mementóként emlékeztet a Curon melletti tóból előmeredő templomtorony. A régi város tornya, amelyet Anna családja árasztott el, s a régi Curon azóta is Atlantiszként porlad a tó fenekén. Ezért a múltbéli bűnért a város lakóinak egy része máig közellenségként tekint a nő családjára, így a gyerekek, Mauro és Daria beilleszkedése sem zökkenőmentes.

Ám a nagyobb léptékű, történelmi sérelmek mellett először a személyes tragédiáké lesz a főszerep,

amikor Mauro a szálloda egy zárt szobájában rátalál egy megkötözött nőre, aki pont úgy néz ki, mint az anyja. Másnapra a nő és az anyjuk is eltűnik. Ezzel kezdetét veszi egy olyan „utazás”, melynek során összeforr egyén és történelem, a valóság és a legendák világa.

Rögtön az első epizódban, a fiatalok egyik tanóráján kerül elő a történet, amelyben farkasok vívnak az ember lelkében, hogy a győztes határozza meg, milyen ember válik valakiből. Ezzel a metaforával játszik a sorozat. Egyrészt ez történik minden szereplővel: valamilyenek akarnak lenni, de nem tudnak olyanok lenni. Ki félelemből, ki gyengeségből, a lényeg, hogy mindenkiben ott viaskodnak ezek a farkasok. És ott viaskodnak a városka közösségének egészében is. Az egykor Ausztriához tartozó, majd Olaszországhoz csatolt vidék nemzetiségei ugyanúgy generációról generációra örökítik tovább a sérelmeiket, mint ahogyan a családokat is emberöltőkön keresztül kísérti a múlt.

Igazából ez a Curon nagy erénye, hogy ezt a kettőt hatásosan ötvözi egy történetbe, sok-sok csavaron át vezetve a nézőt a végső megoldásig – de nem a feloldásig!

Mert feloldás nincs, és ezt az európai nemzetek egy része pontosan tudja, így mi, magyarok is.

Most valószínűleg úgy hangzik, mintha a Curon politizálni akarna, de valójában szó sincs erről. A második világháború máig érezteti hatását, ami jó lehetőség arra, hogy hátteret adjon sorozatban bemutatott személyes tragédiáknak. A személyiségfejlődés káoszának, az elvárásokból fakadó frusztrációknak, a generációs ellentéteknek és annak, hogy miről mit gondoljunk. Ez néhány gyerek felnőtté válásának története, amit befolyásol a szüleik története, akiket azonban a saját szüleik története befolyásolt. Innen a vívódás, amit a sorozat egy, még ha nem is félelmetes, de mindenképpen hatásos misztikus vonulattal emel be a valóságba. Spoilerek nélkül nehéz lenne többet mondani, de a lényeg, hogy néhány bukkanó ellenére a Curon működik, és a rejtélyes thrillerek kedvelői valószínűleg jól szórakoznak majd rajta.

 

A sorozat a Netflixen látható.

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg néhány könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében olvas és sorozatokkal foglalkozik, díjszezon idején pedig a díjszezonnal.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com