Sorozat

Vétkesek közt barát, aki néma – Halott vagy (2. évad)

Egy közel sem eseménytelen első évadot követően a Netflix fekete komédiája, a Halott vagy (Dead to Me) tovább emelte a tétet: még több izgalom, még több fordulat, még több dráma. Kérdés csak az, hogy átfordul-e a több túl sokba?

Liz Feldman tavaly elhozta a kisképernyős felhozatal egyik legszórakoztatóbb, egyben legmélyebb sorozatát. Két gyászoló, középkorú nőről, akik életük legnehezebb időszakában találtak egymásra, hogy hol sírással, hol nevetéssel, hol pedig egyszerűen egy pár üveg borral próbálják feledtetni egymással, milyen szar is tud lenni az élet. Christina Applegate alakítja Jent, a szókimondó, gazdag és sikeres kétgyerekes ingatlanügynököt, akinek férje cserbenhagyásos gázolásban vesztette életét. Linda Cardellini pedig Judy-t, a bájos, végtelenül kedves és melegszívű művészeti oktatót, aki azt a kocsit vezette, amely Jen férjét elütötte. Ha pedig az alaphelyzet nem lenne eléggé cifra, Judy ráadásul beköltözik Jenhez: a két nő legjobb baráttá válik a titkok, sérelmek, a napi szintű fájdalom, lelki nyomor és düh közepette.

Innentől csak az olvasson tovább, aki végig látta az első évadot!

A Halott vagy első évadát az tette különlegessé, hogy a nézői tudástöbblet eredményezte suspense egyre fokozódott, ráadásul sorra derültek ki részletek mind a balesetről, mind Jen és férje házasságáról is, amelyek szépen és alaposan árnyalni kezdték a nyitó felállást. Míg az évad egyértelműen arra hegyezte ki a központi kérdést, hogy valóban jóban lehet-e ilyen helyzetben két ember, addig a záró sorok szépen csavartak egyet a felálláson és Jent Judy mellé állították.

Ezzel pedig nem csak újabb réteget kapott a közel sem konvencionális a „legjobb-barátnőm-megölte-a-szerelmem” helyzet, de a két szereplő morálisan nagyjából egy szintre emelése, jobban mondva egy szintre alacsonyítása új irányt is adott a sorozatnak. Bár továbbra is átjárja a két nő közti dinamikát a harag, a lelkiismeretfurdalás, valamint a megbocsátásért való küzdelem, azzal, hogy kétoldalúvá vált a dolog, most mindkét oldalról felerősödtek a pozitív lépések is. Legyen bármennyire is elrugaszkodott, abszurd vagy felfoghatatlan ennek a két nőnek a kapcsolata azok után amit egymással tettek, a sorozat lépten-nyomon bebizonyítja, miért is reális és hihető, hogy mindennel a hátuk mögött egymásra támaszkodnak a bajban. Jen az egyik rész során ki is mondja, amiről talán az egész Halott vagy igazán szól:

Néha az embernek nagyobb szüksége van egy barátra, mint az igazságra.

De az új fordulat számtalan továbbit is szül, míg a történet továbbra is komplex, okos és javarészt kifürkészhetetlen marad. Az első évadban megismert két gyerekszínészt még mindig nagy élvezet nézni, a Judy exét megformáló James Marsden visszahozása pedig szintén egy szépen felépített gondolatsor része, amely nem csak a nyomozós krimi szálnak, de a romantikus vonalnak is jót tesz. Arról nem is beszélve, hogy a színész látványosan lubickol a rá osztott szerepben. Melléjük érkezett újoncként Natalie Morales, aki szintén egy üdítő foltja a szereplőgárdának, és külön piros pont az alkotóknak, hogy úgy szőttek bele egy leszbikus kapcsolatot a fősodorba, hogy az végtelenül természetesnek hasson, minden meghökkent kommentálás vagy értetlenkedés nélkül.

Hiába azonban az erős színészi játék, a szomorúbb, sírósabb és könnyedebb jelenetek precíz váltakozása, és a gyász különböző formájának bemutatása, a kevesebb most talán egy hajszálnyit több lett volna. Maguk a szereplők is több ízben kifejtik, mennyire elegük is van már az állandó lelki teherből, a nyomasztó titkokból, a szorongásból és abból, mennyire eszméletlenül nyomorultul is érzik néha magukat. És bár mindez teljesen hitelesen megfér a helyzetükkel, tíz részen keresztül egyszerűen fárasztó az állandó drámázás. Ha egy kicsit visszavettek volna a fordulatokból, a nagy lebukásokból és az érzelmi kitörésekből a készítők, a megmaradt ilyen jelenetek nagyobb erővel ütöttek volna.

Így azonban egy-két csattanó kiszámítható, míg mások erőltetettek.

Az állandó érzelmi felfokozottság, a pörgés, és az új információk áradata révén egyeseknek túl teátrális, túl sok lesz a Halott vagy. Másoknak esetleg morális oldalról lesz igen csak megkérdőjelezhető a cselekmény alakulása. Azok viszont, akik nem bánják ezeket, továbbra is jó kezekben lesznek. Hiszen ki ne akarna nézni egy sorozatot két szimpatikus főszereplővel, titkokkal, fordulatokkal, humorral és egy jó nagy adag alkohollal?

A második évad pedig – az előzőhöz hasonlóan – megint csak egy elég nagy csavarral zárul, ráadásul a cselekmény több szála is fordulóponthoz ér, úgyhogy szinte kizárt, hogy ne folytatódna Jen és Judy története legalább még egy évad erejéig.

A sorozat a Netflixen látható.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya