Sorozat

Ha túléled, ötös! – Orgyilkos osztály

Mi az, ha a két Bosszúállók-epizódot is levezénylő Russo testvérek beköltöztetik Ha/Vert a Roxfortba és megspékelik egy kis Éhezők viadalával, no meg a nyolcvanas évekkel? Hát az Orgyilkos osztály (Deadly Class). Pilotkritika.

Rick Remender, Wesley Craig és Lee Loughridge azonos című, független képregénysorozata 2014 óta gyűjti a rajongóit – nyilvánvalóan meglovagolva azt a trendet, hogy mostanában elég népszerűek a kicsit keményebb tartalommal operáló young adult történetek. És itt persze nemcsak erőszakosabb vagy szókimondóbb alkotásokról van szó, hanem jóval nyersebb, társadalomkritikus művekről. Visszamehetünk olyan klasszikusokig, mint A legyek ura vagy nézhetjük a zsáner újabban divatos képviselőit, nagyjából mindegyik ugyanazzal a hatásmechanizmussal él a maga módján. Problémákat mutatnak be kendőzetlenül, időnként sokkolóan, hogy arra mindenki felkapja a fejét.

Gyerekek gyilkolnak, néha gyerekeket.

Ahhoz már túl sokan használták fel a motívumot, hogy tabuként tekintsünk rá, de tény, hogy a kényelmetlenségi faktor még mindig nagyon magas, ha ilyesmit kell látnunk – és a Deadly Class pontosan ezt kínálja. Egy iskolát, ahol generációk óta képzik az elit halálosztókat. Egy iskola pedig nincs klikkek nélkül, és ez az a pont, ahol a történet leginkább reflektál napjaink valóságára. Egy fedél alatt tanulnak a latin kartellekből érkező nebulók, az ázsiai jakuzák porontyai, az elit, FBI-hoz és CIA-hez közeli szülők gyermekei, feketék és a fehér felsőbbrendűséget hirdető tinédzserek.

Pont mint a valóságban, ahol generációkról generációkra száll a „tudás” arról, hogy kit kell utálni, kit kell megvetni, kit kell kiiktatni és mi ellen kell harcolni. Hatás-ellenhatás, az egyik szüli a másikat, az erőszakos szemléletmódok kiegyenlítik egymást. És akinél a fegyver, annál a hatalom. De itt jön a csavar, mert a főszereplő Marcus egyik csoporthoz sem tartozik, ő csak az árva átlagember, akit az elnök egészségügyi politikája juttatott nevelőintézetbe, ahol gyilkos vált belőle (vagy nem?). Ő reprezentálja a szürke milliárdokat, akik eltartják a világ felső tízezrét. És ő jelképezi azt, amikor ez a sok milliárd ember azt mondja, elég volt.

Ezek a kérdések motoszkálnak a Deadly Class felszíne alatt, de természetesen a pilot még csak felvillantja ezeket,

a hangsúly egyelőre a karakterek bemutatásán van. Nem volt könnyű dolga az alkotóknak, hisz negatív karakterekkel mindig nehezebb azonosulni. Bár az írók igyekeztek közel hozni ezeket a figurákat, a személyes tragédiáik közérthetők, és a főbb szereplőkkel sincs különösebb baj, az eredmény felemás. Itt most nem volt elég egy epizód, de a sorozat mindenképpen jó úton jár, főleg hogy a kivitelezése is bőven a csatornaátlag felett van.

Mert habár idehaza az HBO forgalmazza a szériát (heti rendszerességgel lehet majd követni!), ez mégiscsak egy SyFy-produkció, amivel mindig óvatosan kell bánni. A félelem egyelőre alaptalan, a pilot jól nézett ki, tempós volt és markánsan megmutatkozott benne a háttérben tevékenykedő Russo-testvérek stílusa. Remélhetőleg később sem lesz majd baj, és születik egy új sorozat, amiről érdemes lesz beszélni.

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya