Fókuszban Sorozat

Randevú a Halállal – Dickinson

A napokban elrajtolt Apple TV+ legmeglepőbb darabja lett a Dickinson, ami a 21. század szülötteinek mesél a legendás költőnőről.

Szó se róla, az Apple TV+ már a rajnál egy kiadós hullámvasutazásra invitálta a nagyérdeműt. Másképp nem nagyon lehet ugyanis jellemezni a cégóriás új streaming platformjának kezdő kínálatát. A bizarr és furcsa dolgai ellenére is üres See és a határozottan és okosan szórakoztató The Morning Show mellett a Dickinson csak egy kis kiegészítőnek tűnt a sztárokkal megpakolt két nagy húzócím árnyékában. Aztán kiderült, hogy nem így van. Kiderült, hogy épp a Dickinson lett az a show, aminek abszolút az iPhone vagy az iPad az ideális otthona.

Persze ki gondolta volna, hogy épp a tizenkilencedik századi amerikai irodalom egy csodájáról készül majd egy ízig-vérig huszonegyedik századi alkotás.

Azt pedig pláne ki gondolta volna, hogy ez az alkotás egy sorozat lehet. Sok-sok óra egy olyan nőről, akinek egy cseppet sem volt eseménydús az élete. A korábban A viszony egyik írójaként tevékenykedő Alena Smith azonban egy cseppet rendhagyó ötlettel állt elő. És ehhez az ötlethez nem csak a tökéletes platformot, de a tökéletes szövetségeseket is megtalálta a sorozaton rendezőként dolgozó David Gordon Green (Az erényes Gemstone-ék) és Lynn Shelton (Későnérők), no meg a címszereplő Emily Dickinsont parádésan megformáló Hailee Steinfeld (The Edge of Seventeen) személyében.

A Dickinson ugyanis egy különleges hibrid lett. Egy, a tizenkilencedik század közepe táján, az amerikai polgárháború előtti időkben kezdődő történet. Korabeli díszletek között vonulnak fel a korabeli ruhákba bújtatott figurák, de a kosztümös film látszata csak ideig-óráig tart. Kísérőzeneként felcsendül egy kis elektronikus dallam, esetleg egy hiphop szám, megszólalnak a szereplők és öt perc elteltével már anakronizmusok tucatjai sorjáznak az abroncsos szoknyák és lovaskocsik között.

Alena Smith ugyanis úgy akart életrajzi filmet csinálni, hogy az ne csak egy életrajzi film legyen. A Dickinsonban ugyan ott van a költőnő élettörténete, de mellette ott van az, ami miatt ma is ismerjük a nevét. És ott van az, ami miatt a következő generációknak is meg kell ismerniük őt. Szóval a Dickinson nem portré, hanem értelmezés, aminek bőven van oktató célja is.

Hogy jobban érthető legyen, a Dickinson valami olyasmi Emily Dickinsonnak, mint az I’m Not There volt Bob Dylannek.

Kétségtelen, hogy a nézők egy részének ez így túl sok lesz, mint ahogy az is, hogy néhányan ki fognak borulni az írónő ábrázolásán. De az is biztos, hogy az ezredforduló után születettekhez így lehet legjobban közelebb vinni Emily Dickinsont. Smith fogta a karaktert, gyúrt belőle egy mai figurát – ha úgy tetszik, egy „ilyen lenne ő ma” karaktert –, majd visszapottyantotta a saját korába. Ha Hailee Steinfeld farmerre cserélné a fodros szoknyáját, és toll helyett egy laptopot kapna elő, simán lehetne belőle egy mai tizenéves. Egész pontosan egy kamasz goth lány, aki költő akar lenni, de a szüleinek egész más terve van vele.

Ki akarják házasítani, amit a lány végképp nem akar. Egyrészt azért nem, mert valami másnak szentelné az életét, másrészt azért, mert bátyja menyasszonyába szerelmes – aki csak azért a bátyja menyasszonya, mert különben éhen halna. „Balszerencsémre, nő vagyok.” – hangzik el az első epizód egyik fontos mondata, de Emily valójában nem a nőiséget bánja, hanem az elvárásokat. Szóval van a sorozatnak egy feminista vonulata is, ami ebben a kifacsart történetben különösen érdekesen bontja ki, hogy mit jelent nőnek lenni.

És persze azt is, mit jelent kívülállónak lenni.

Mit jelent olyannak lenni, aki legszívesebben a Halállal (Wiz Khalifa) randevúzik. És persze mit jelent fiatalnak lenni, aki alig várja, hogy a szülei elmenjenek otthonról. Két világ ütközik itt, de az őket elválasztó majdnem két évszázad között van híd. A sorozat nagyon szépen dolgozza ezt ki, és aki rá tud szokni, annak hamar helyre kerül a Dickinson minden különcsége.

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..