Sorozat

A szex csak szex – Egy házasság helyzete (2. évad)

Stephen Frears és Nick Hornby újra a házasélet természetéről elmélkedik. Az Egy házasság helyzete második évadát bölcsesség és idealizmus járja át: nemcsak egy váláson gondolkozó, 60 év feletti párt kísér el a megbékélés útján, hanem napjaink rákfenéjében, a konzervatív-liberális értékrend ütközésében is megtalálja a kompromisszumot.

Három éve bukkant fel először az angolok egyszerűen nagyszerű sorozata, az Egy házasság helyzete, Rosamund Pike és Chris O’Dowd elhidegüléssel birkózó házaspárja pedig meghódította a világot. Az Emmy-díjat érő recept a második évadra látszólag nem sokat változott: újra tíz darab körülbelül tízperces epizódban nyerhetünk bepillantást egy válságba jutott pár kapcsolatába, és újra csak azoknak a bemelegítő beszélgetéseknek lehetünk szemtanúi, amelyek a heti rendszerességű párterápiás alkalmakat megelőzik.

A második évad mégis jelentősen eltér elődjétől. A különbség azonban nem egyszerűen a szembetűnő változásokból fakad – tudniillik, az orvosnő és az állástalan zenekritikus, középkorú párosát egy új párra, az angol kocsmát pedig egy amerikai, hipszter kávézóra cserélik –, hanem abból az alkotói szándékból, hogy a forgatókönyvet jegyző Nick Hornby és rendezői székben ülő Stephen Frears tulajdonképpen emelni akarják a tétet. E hozzáállás három tényen is tetten érhető: egyrészt ezúttal egy élete utolsó szakaszába lépő, 60 év feletti párban merül fel házasságuk felbontásának gondolata; másrészt kapunk egy harmadik, állandó szereplőt, a kávézó amolyan rezonőrként funkcionáló tulaját; harmadrészt a házastársak beszélgetéseiben lényegében két értékrend, a konzervatív és a liberális gondolkodásmód ütközik. E nagyobb vállalás azonban nem dönti be a produkciót, sőt, a második évadból árad a bölcsesség, ezzel együtt a türelemre és a toleranciára nevelés jószándéka.

„Én is szeretlek Téged. Nem hiszem, hogy ez az érzés valaha elmúlik. Csak nem tudom, házas akarok-e lenni.”

Ezt az őszinte vallomást intézi Ellen (Patricia Clarkson) férjéhez, Scotthoz (Brendan Gleeson) az évad első részében. Két, merőben eltérő személyiség kerül krízishelyzetbe. A férfi a golfklub és a horgászat szerelmese. Kőszikla, aki több évtizednyi házasság alatt semmit sem változott, beszűkült tudatállapotában el sem tudja képzelni, hogy a felesége elhagyja. Szögletes gondolkodása miatt zavarja a hipszter kávézó széles választéka – valószínűsíthetően azonban csak retteg az újtól, a változástól. A nő nyitott, folyamatosan változó, így fejlődő személyiség. Jógázik, rendszeresen jár elvonulásokra. Krízishelyzetének azonban szerves része, hogy életkor tekintetében is határhelyzetbe került. Ellen felismerte, hogy a gyerekek és az unokák már kirepültek, és úgy érzi, még várna rá egy fordulónyi élet, de zárkózott férje e szabadság megélésében akadályozhatja.

„Mondd, mik a terveid az egyetlen vad és értékes életeddel?”

A feminista költőnő, Mary Oliver gondolata kulcs a pár válsághelyzetének megértéséhez, de az évad egyik üzenetének felfejtéséhez is tökéletes sorvezető. Scott és Ellen másként tekint a nyugdíjas korra. Az egykori vállalkozó nagypapa letenné a lantot, és háborús csatatereket látogatva várná a halált, a szabadosabb szemléletű, fiatalos nagymama viszont új élményeket keresne. Az Egy házasság helyzete beáll az olyan gerontofilmek (Amit még mindig tudni akarsz a szexről, Keleti nyugalom – Marigold Hotel) sorába, amelyek kedélyes higgadtsággal teszik fel a kérdést, hogy 60 felett van-e egyáltalán esély a tartalmas életre. Stephen Frears és a színészek életigenlő válaszát pedig a korukból eredő élettapasztalat is hitelesíti.

Mindez az Egy házasság helyzete esetében azért igazán értékes, mert a kávézóbeli beszélgetések során olyan izgalmas témák merülnek fel, amiket életkortól függetlenül minden párnak meg kellene vitatnia. Kinek mit jelent az intimitás? Létezik-e egyáltalán problémamegoldó szex? Annyira motiváló, hogy hatvanas emberek egészséges szexuális élettel hol éretten, hol gyermekdeden társalognak a szexről. A széria kérdésfeltevései felérnek egy háztáji párterápiával, ezért – bármennyire is adja magát a tízperces részek gyors ledarálása – kifejezetten javaslom az egyes epizódok önálló emésztgetését.

„Amikor az utolsó, amerikai kávézó sem árul majd tejet, akkor bevihetnek az egyik oregoni klinikára, hogy megöljenek.”

Scott konzervatív értékrendje, Ellen liberális szemlélete, valamint a kávétulaj, Jay (Esco Jouley) bizonytalan nemi identitása/szexuális orientációja a pár válságát egyetemes gondolatisággal is felruházza. Menekültválság, eutanázia, környezetszennyezés kontra munkahelyteremtés – hármójuk szóváltásai napjaink világnézeti vitáit egyszerűsítik le. Ám Stephen Frears ahogy a magánélet, úgy az értékrend kérdésében sem tör pálcát a szereplők felett. Itt jön képbe az évad egyetlen – valójában kérdéses – hibája, az Egy házasság helyzete által képviselt idealizmus. A válás gondolatával birkózó férj és feleség között olyan figyelmes és megingathatatlanul szeretetteljes kommunikáció zajlik, hogy kapcsolatuk alakulása már-már vágyálomnak tűnik. Mintahogy vágyálom az is, hogy napjaink kétpólusú társadalmában a keresztény-konzervatív és a liberális oldal képes lesz-e valaha valódi együttműködésre. Holott Frears nem állít kevesebbet, minthogy a konzervatívok és a liberálisok valójában nem is tudnának létezni a másik oldal nélkül: a hagyományos értékek kiélvezését a liberálisok világmegváltó tettei teszik lehetővé, ugyanakkor a változást akarók megnyugvását épp a hagyományteremtés garantálhatja. Ahogy Ellen mondja:

„Te szagolgatod a kávét, hallgatod a jazzt, én lecsukatom magam.”

Az Egy házasság helyzete második évada Nick Hornby írói leleménye nélkül közel sem lenne olyan szórakoztató. Fájdalmas párkapcsolati drámát látunk, mégis végig lehet mosolyogni a sorozatot, de egy-egy jól eltalált poénon akár hangosan fel is lehet nevetni. Hornby remek szó- („A kvékerek kvékerkednek.”), és nyelvi játékokkal dolgozik, Jay kapcsán gyönyörűen játszik a nemsemleges névmás („They”) használattal. (Pop)kulturális utalásai (pl. Dunkirköt erőltető férfi, The Wife-re vágyó nő) úgy szórakoztatóak, hogy közben a krízishelyzetre is képesek új nézőpontot nyitni. A konzervatív/liberális tengely mentén érkező riposztok pedig a screwball komédiák temperamentumára emlékeztetnek.

„Inkább érzem magam jól melletted, mint kényelmetlenül más mellett.”

Hornby sorai korántsem ütnének akkorát a három nagyszerű színészi alakítás nélkül. Esco Jouley sugárzóan pozitív rezonőr, aki térítő erejű szócsatákat vív a férjjel, ugyanakkor a túlkapásokra képes feleséget is képes a helyére tenni. Patricia Clarkson a fájdalom csendes megélésének pillanataiban erőteljes, ugyanakkor nagyszerűen adja a lovat férje zsörtölődései alá. A leghálásabb szerep azonban Brendan Gleesonnak jutott. Scott morgó medveként imádnivaló humorforrás, ugyanakkor ő esik át a legkomolyabb jellemfejlődésen is. Viszonylag sokáig, hat részig kell várni, hogy a válás kérdésében az azonosulási mérleg a férj oldalára billenjen át, de onnantól az újdonság felé tett, óvatos vagy éppen bátor lépései szívderítőek. A folyamat pedig, ahogy megtanulja meghallani élete párját, megkésett, de katartikus felismeréseket eredményez.

Stephen Frears és Nick Hornby gondolkodásmódja távol áll Noah Baumbachétól. Míg a Házassági történet groteszk szemlélettel, öniróniával és egy csipetnyi életbölcsességgel fordult a válás gyötrelmes témája felé, addig az Egy házasság helyzete megértéssel, emberszeretettel és leheletnyi józansággal közelítette meg ugyanazt. Éppen ezért azt kívánom minden váláson gondolkozó, azzal küzdő, vagy azt gyászoló nőnek és férfinak, hogy a megbékélés jegyében használják tanulásra ezt a sorozatot. Úgy tegyenek pontot a rengeteg energiát felemésztő, viszontagságos folyamat végére, ahogy a második évad zárópillanata teszi a sorozattal. Ennél értékesebb emberi teljesítményt jelen pillanatban el sem tudok képzelni.

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Filmtekercs szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com