Sorozat

Lányok. Együtt. Erősek. – Elégtétel

A BBC elkészítette, most pedig a Netflixen láthatjuk a 13 Reasons Why és a Mr. Robot különös keverékét, amelyben négy brit elit gimnazista lány oszt igazságot, egészen addig, amíg valakit meggyilkolnak az ő nevükben. De tényleg semmi közük a bűntényhez az önkéntes bosszúállóknak? Elégtétel (Get Even) évadkritika.

Évek óta bukkannak fel az iskolai környezetben játszódó krimik és thrillerek. Ezek váltakozó minőségben szervezik a tinik problémáit taglaló cselekményüket egy-egy haláleset köré. A legkézenfekvőbb példa a 13 Reasons Why, illetve a mindkettőre kilométereket verő spanyol Élite, de bizonyos értelemben ide sorolhatjuk az Eufóriát és a Dare Me-t is. Most a britektől érkezett egy hasonló vonalon mozgó alkotás, amelyben egy elit iskola négy diákja veszi fel a harcot az iskolát belengő igazságtalanságok ellen. Kérdés persze, hogy meddig mennek el a cél érdekében?

Vajon a mottójuk – “We don’t get mad. We get even.” – kiterjed a gyilkosságra is?

Kitty (Kim Adis), Margot (Bethany Antonia), Olivia (Jessica Alexander) és Bree (Mia McKenna-Bruce) ugyanabba az elit gimnáziumba járnak, de sosem voltak igazán jóban, sosem mozogtak ugyanazokban a körökben. A sorozat mégis azzal indít, hogy egy különös egyezség révén amolyan titkos bosszúállókként próbálják védeni a gyengéket és leleplezni az erőseket, akik népszerűségüket, fizikai (vonz)erejüket, anyagi hátterüket vagy szülői befolyásukat latba vetve tipornak át mindenkin, akin csak kedvük tartja. A D.G.M. (Don’t get mad rövidítése) monogrammal ellátott szervezet hol lesi fotókkal és videókkal nyitja fel az iskola szemét, hol ártatlanabb megleckéztetéssel próbálja büntetni az iskolai mikrokozmosz gőgös és bully krémjét. Ám amikor a célkeresztjükbe került fiút meggyilkolják és az ő cédulájukat találják meg a helyszínen, a négy lány élete egyik pillanatról a másikra változik kisebb pokollá.

 

Miközben továbbra is megpróbálják védeni az arra rászorulókat, nem csak a titkos csapat nevét kell tisztára mosniuk, de a valódi gyilkost is meg kell találniuk. Nem beszélve az olyan átlagos tinédzser kori nehézségekről, mint a szülői nyomás, az első szerelmek és az igazi barátságok útvesztője, valamint az iskolai kasztrendszerben való kiigazodás. Négy teljesen eltérő lányt látunk – akiknek a jól kidolgozott személyes története talán az egész bűnügy nélkül is jogosan került volna képernyőre, akár más műfajban is -, akik egyetlen egy dologban értenek egyet. Több pozitívuma mellett is ez a Get Even legerősebb vonala.

Noha a D.G.M. individuumokat büntet, a valós probléma gyökere az egész iskolában, az egész rendszerben keresendő. Bully-k akkor születnek, ha megvan ehhez a megfelelő közeg: félrenéző tanárokkal, ignoráns szülőkkel, gyáva diákokkal és egy olyan közösséggel, amely mindenre jó, csak éppen arra nem, hogy védje a közösség egyedeit.

Éppen ezért, ha alapvetően morálisan megkérdőjelezhetőek is a lányok tettei, hiszen személyiségi jogokat sértenek a metódusaik, ráadásul olykor személyeskedésbe csap át a bosszú, alapvetően felmenti őket a sorozat, hiszen egy reménytelen háborúban próbálnak legalább egy-két csatát megnyerni.

Az alaphelyzet és a főbb karakterek kidolgozása miatt mindenképpen érdemes az alkotás a figyelemre, hiszen a maga tízszer fél órájával jó ütemben, okosan, átgondoltan és izgalmasan göngyölíti fel a szálat. Kellemes egyensúlyban marad a bűntény kapcsán vezetett nyomozás, a lányok magánakciói, illetve a magánéletükben lezajló további drámák is. Brit produkció lévén pedig életszagúbbak és kevésbé manírosak a problémák, na persze csak amennyire azok lehetnek egy top elit gimnáziumban.

Amennyire azonban jól indul a Get Even, annyival nehezebben tartja fent a színvonalat az utolsó részekre.

Nem mélyrepülésről beszélünk, de az egyébként korrektül megírt forgatókönyv nem tartalmazza magában az igazán nagy csattanót, amiben az első fél évad után okkal reménykedhettünk. Érthető, hogy kellett egy tettes, de elnagyolt a végső magyarázat, ráadásul relatíve túl hamar derül ki, ki is a hunyó. És nem is feltétlen azért, mert nyíltan kiderülnek a szálak, hanem mert az alternatív tettesek lehetséges motivációi harmatgyengék.

Végezetül a hollywoodi alkotások eszméletlen magas számára jellemző hiba, miszerint hiteltelenül felszínesen rohannak át egy-egy haláleseten. Ezt ez a sorozatot sem kerülte el. Míg az valamennyire működik, hogy egy antipatikus fiú meggyilkolása kevésbé rázza meg a főszereplőket – kivéve persze, hogy ők a fő gyanúsítottak -, addig egy hozzájuk sokkal közelebb álló személy elvesztése már komolyabb árnyékot kéne, hogy vessen a mindennapjaikra. Itt megint csak az Élite-et hoznám fel, amely húsba vágóan repetitív, és éppen ezért hiteles módon járja körbe, mennyire is teszi tönkre egy tinédzser életét egy családtag vagy barát elvesztése.

 

Ettől persze ugyanúgy megállja a helyét a sorozat, hiszen jól működik az alaptörténet, a karakterek és a köztük lévő kémia és dinamika gördülékeny, az eltérő társadalmi elvárások bemutatása pedig mindig üdvözítő, főleg amikor ennyire befolyásolható korú fiatalokról szól egy-egy alkotás. A történet fő szálát pedig ugyan lezárták, több mellékszál belengetése is afelé mutat, hogy várhatjuk a folytatást. Én biztos, hogy a hibáival együtt is leülök legközelebb is a Get Even elé.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com