Sorozat

EU helyett „Au!” – Európa a jövőben

Forrás: Netflix

Újabb tinédzserekkel operáló sci-fi sorozat érkezett a Netflixtől, ezúttal német köntösben. Az Európa a jövőben egy megosztott kontinenst vázol fel, ahol az erőszak elnyomására csak az összetartás adhat választ. Az üzenet szép, de felér-e hozzá a megvalósítás?

A Dark komoly sikere után nagy elvárásokkal indult útjára a német (és sokszor angol) ajkú sorozat, az Európa a jövőben.

A Philip Koch jegyezte sorozattól sokan az EU kortárs problémáinak lenyomatát várták, izgalmas, csavaros és eredeti tálalásban.

Három testvér már-már fantasy-be illő kalandjait járja körbe az alkotás, miközben a sci-fi elemekkel egy posztapokaliptikus jövőbe repíti a nézőt. A kritika az első három epizód alapján készült.

A Netflix – lassan minden műfajhoz hasonlóan – a sci-fi és a fantasy vonalán is sorra ontja magából a saját gyártású darabokat. Itt van rögtön a Stranger Things, amely máig a streaming egyik legsikeresebb darabja, vagy az olyan alkotások, mint a Snowpiercer, a 3%, vagy a Lost in Space – Elveszve az űrben. De az Európa a jövőben nagy részét képező erdős jelenetek is megelevenedtek már olyan tini-fantasy darabokban, mint a Cursed: Átkozott vagy a Levél a királynak.

Utóbbi két példa azért is nagyon ide való, mert egyik sem sikerült kifejezetten jól. Ahogy sajnos a legújabb etap sem; hiába a releváns tematika és hiába az egy-két egészen jó színészi alakítás. A sorozat túlságosan átlagos, néhány kifejezetten idegesítő karakterrel, dialógussal és történéssel.

Forrás: Netflix

A történet 2074-ben játszódik, évtizedekkel azután, hogy egy titokzatos elsötétülést (blackout) követően Európa társadalmai feloszlottak kisebb törzsekre. Mi éppen a volt Németország területén járunk, ahol egy az erdőben rejtőzködő törzs vezetőjének három gyermeke rátalál egy lezuhant űrhajóra. A pilóta haldoklik, a történet központi elemét képező fekete dobozt pedig rábízza a legfiatalabb testvérre. Amikor pedig az egész térséget rettegésben tartó Varjú törzs kegyetlen katonái felbukkannak a pilótát és a dobozt keresve, a három testvér elszakad egymástól.

A legidősebb fiú a Varjak fogságába kerül, a lány egy katonai bázison találja magát, a dobozt rejtő fiú pedig útitársra lel egy idősebb csaló mellett, aki segít neki eljuttatni a dobozt, ahova kell.

Noha maga a történet nem eget rengetően eredeti, jó alapot nyújthatott volna egy fordulatokkal és izgalmakkal teli sorozatnak.

Arról nem is beszélve, hogy a jelen kor politikai és társadalmi felállása számos ígéretes párhuzam és kritika táptalaja lehetett volna.

Sajnos a megvalósítás több helyen is elcsúszott.

Forrás: Netflix

Sok az egymásnak ellentmondó eleme az alkotásnak, ahogy a random rap számok meglepő és történetidegen felhasználása is sokszor kizökkenti a nézőt az átlagos, de többé-kevésbé korrektül felépített világ hangulatából. A karakterek sablonosak, a két fiútestvért leszámítva pedig az alakítások is felejthetőek. És noha három szálon futtatni az eseményeket sosem könnyű, ez a sorozat sem talált rá egy olyan egyensúlyra, amely egyenlő teret adna a testvéreknek. És nem is a jelenetek hosszáról vagy frekventáltságáról van itt szó. Sokkal inkább a cselekményszálak súlya tér el egymástól. Amíg egy-egy alkalommal egy rövidebb beszélgetés zajlik az egyik oldalon, addig a másikon eközben egy háromszor izgalmasabb és jelentőségteljesebb történés fut.

Az is jól érződik, hogy a Varjakkal a sorozat igazán ki akarja maxolni az erőszakot és a vért, csakhogy ezt teljesen önkényesen teszi.

Sokszor csak azért látunk vért, hogy huszadjára is belénk verje a produkció, hogy mennyire gonoszak is ezek az emberek. Máskor minden ok nélkül állnak meg az utolsó pillanatban, hogy a történet vonalához képest értelmetlenül életben hagyjanak bizonyos karaktereket. A kőkemény vonallal az sem fér hitelesen össze, hogy bár gyermeket, időset és nőt is egy szempillantás alatt lemészárolnak, ha valakinek a szavukat adják, azt sosem szegik meg. Ahogy soha nem is hazudhatnak az egészen bipoláris morális kódjuk szerint. A sorozat legkellemetlenebb tónusbeli ingadozásai egyértelműen hozzájuk köthetőek.

Ezek a hibák pedig bőven elegek ahhoz, hogy az ember félúton feladja a sorozatot. Éppen a sok már meglévő hasonló alkotás miatt mostanra egyszerűen magasabbra került a léc. Ha valaki ma fiatalokkal próbál sci-fi vagy fantasy darabot csinálni, annak valami nagyon újat kell mutatnia. Vagy kiemelkedően jól kell elkészítenie egy sorozatot. Az erős látványvilág, kiváló színészek, ötletes fordulatok vagy húsbavágóan merész társadalomkritika csak néhány azokból az elemekből, amelyek igazán jóvá tehetnek egy alkotást a mai mozgóképes óceánban. Ezekből azonban semmit nem hoz igazán az Európa a jövőben.

Noha a sorozat készítői egy reményteljes alkotást ígértek, ez az első évad feléig még sehol sincs jelen. Kiszámíthatósága révén nem nehéz elképzelni, hogy milyen irányba és hogyan is juthat el a második felvonás a pozitívabb tónusba, ezt azonban én már sosem fogom megnézni.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés