Sorozat

Szomorúság messzeföldön – Máshon

Lulu Wang rendezésében egy Hongkongban játszódó minisorozat került a Amazon Prime-ra Nicole Kidman főszereplésével Máshon (Expats) címmel, amelyben nem csak az idegenben léttel, de a családját ért veszteséggel is meg kell küzdenie.

A kritika az első két epizód alapján készült.

A Máshon című hat részes minisorozat egy melodráma, amelyben Nicole Kidman szomorúságában merülhetünk el. A történet körítése, a szomorúság oka pedig egészen egzotikus és sok érdekes mélységnek adhatna lehetőséget a főszereplő személyes fájdalmán túl. Margaret (Nicole Kidman) ugyanis férje révén Hongkongban élő háromgyerekes anya, akinek nincs esélye saját karrierre Amerikát hátrahagyva, s aki kénytelen megküzdeni az őt körülvevő idegen kultúrával, az elszigeteltséggel és az „elvesztettség” érzésével. Hiszen aki külföldön él, mindenképp veszít, még ha sok mindent nyer is, és még akkor is, ha ez az érzés nem kerül a felszínre teljes egészében.

A nemrég mozikba került, Celine Song rendezte koreai Előző életek című film ezt az „elvesztettség” érzését járja körül egészen kifinomult és érzékeny módon. Ám amíg az Előző életekben az otthon elvesztését egy gyermekkori szerelem testesíti meg, a Máshon című sorozatban Margaret legfiatalabb gyermeke tűnik el egészen rejtélyes és érthetetlen módon. Így Hongkong számára nem csak az otthon hiányának színtere lesz, hanem a hely, ahol elvesztette gyermekét.

S bár a Máshon erre a tragédiára fűzi fel a történések láncolatát, sok más egzisztenciális és társadalmi problémát is érint.

A történet Janice Y. K. Lee második regénye, a The Expatriates adaptációja, amely lényegében a ’40-es években játszódó The Piano Teacher című első regényének folytatása. Janice Y. K. Lee maga koreai emigránsok gyermekként Hongkongban született a ’70-es években, de tinédzserként az Államokba költözött családjával. Nem véletlen, hogy regényeiben a külföldiként megélt tragédiákkal foglalkozik. Hongkong azonban az 2019-es erőszakba fulladt tüntetések óta másféle tragédiákat él át, amely kikerülhetetlen téma napjainkban. A Máshon ugyan aktívan használja Hongkongot, az impozáns épületeket, a zsúfolt utcákat, az éjszakai piacot, de a nézőket abban kevéssé segíti, hogy időben elhelyezze történetét.

Pedig a sorozat élettel teli Hongkongja már nem létezik, az erőszakos politikai átformálás árnyékában kissé érzéketlennek tűnik a szupergazdag amerikaiak partikkal és alkohollal teli mindennapjaival foglalkozni. A forgalmazás körüli botrányok azonban egyből felharsantak, amikor a sorozat Hongkongban, a kínai cenzúrának köszönhetően be lett tiltva.

Pedig a projekt a kezdetektől fogva ígéretesnek tűnt, főleg, hogy Lulu Wang ült a rendezői székbe, aki korábban rendkívül szórakoztató filmet rendezett a kínai-amerikaiak életéről.

A búcsú (The Farewell) pont amiatt zseniális, hogy humorosan és kedvesen mesél a generációs és kulturális szakadékokról azzal együtt, hogy a főszereplő önkeresése marad a középpontban. Persze a Máshon sorozatban is érinti a szereplőket az idegenség témája, kezdve azzal, hogy a főszereplők kapcsolathálója a lakóhelyük által determinált. Külföldön, egy merőben más kultúrával körülvéve nincs olyan sok esély a barátkozásra, azok lesznek a közeliek, akik éppen ott vannak és kellőképpen hasonlóak.

A helyiekkel való viszony leginkább Margaret családjával élő kisegítő asszony kapcsán rajzolódik ki. A családdal élő Essie (Ruby Ruiz) nyugati szemmel a modernkori rabszolgaság áldozata, a munkáltatóival él, az ő gyerekeiket gondozza, vagy a házat takarítja, a vacsorát főzi, vagyis lényegében nincs saját élete. Nem olyan kényszer alatt áll, mint az Egy nő fogságban főszereplője, de valószínűleg bevándorló munkásként a szegénységből menekülve nincs igazán más választása. Vele mégis olyan kontextusban foglalkozunk, hogy a rábízott gyermek hozzá való ragaszkodása Margaretből féltékenységet vált ki.

S ami az ütőkártyája lehetne a produkciónak, vagyis Nicole Kidman karaktere, Margaret,

az egyben a gyenge pontja is. Ugyanis Nicole Kidman teljes egészében dominálja a képernyőt, folyton őt látjuk, ahogy dívaként vonul, vagy éppen fájdalmas vonásokba rendezi arcát. Egyszerre tündöklő, és egyszerre mindentől idegen a jelenléte. A karakter megformálása is kettős. A regényhez képest a sorozatbeli Margaret olyan vonásokkal jellemezhető, melyek segíthetnék a könnyebb azonosulást. Például a regénybeli Margarettel ellentétben beszéli a helyi kantoni nyelvet, hangosan kiáll a kisegítőkkel való jó bánásmód mellett, sokszor elmondja, hogy Essie családtag. Ám mégis zavarja az asszony és a kisfia közötti érzelmi kötődés, pedig, csak példaként, a 2011-es hongkongi A Simple Life című film, amely egy kisegítő asszony életét mutatja be, bőven ráébresztette a nézőit arra, hogy egy dada tulajdonképpen második anyává válhat, akit a film esetében a felnőtt fiúgyermek a halálos ágyán is támogat.

Így végül Margaret sem lesz sokkal szimpatikusabb e téren, mint a például a barátnője férje, David, aki a magánsofőrjét használja pszichológusnak.

Az Amazon Prime-on jelenleg az első két rész tekinthető még, és ez a sorozat még tartogathat kellemes meglepetéseket, hiszen rendkívüli potenciállal bír! A Hongkong sűrű utcái és hatalmas felhőkarcolói között szárnyaló kamera kellemes vizualitása erős atmoszférát teremt, és afféle városfilm jelleggel ruházza fel az amúgy drámai alaptónust megütő produkciót Anna Franquesa-Solano operatőrnek köszönhetően. Illetve fontos szálak jelen pillanatban még teljesen kibontatlanok. A harmadik női karakter, Mercy (Ji-young Yoo), aki a sorozat nyitányát narrálja, eddig alig került fókuszba. Ráadásul a nyitány a tragédiák akaratlan okozóinak érzelmei hullámvasútját ígéri. Remélhetőleg ezt az ígéretét beváltva sokkal többet megtudhatunk a koreai lányról, aki aznap a kisfiú kezét fogta, s megérthetjük az ő történetét is jobban.

A Máshon az Amazon Prime kínálatában nézhető.

Keleti Léda

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com