Sorozat

Fény az alagút végén – Crisis in Six Scenes

crisis_in_six_scenes_woody_allen_barberAz Amazon általában úgy működik, hogy a bizonyos időközönként piacra dobott első részek alapján azokból készítenek sorozatot, amelyeknek a legjobb a nézői visszajelzése. Tiszta sor, ehhez nem kell atomtudósnak  lenni, mint ahogy azt sem nehéz kitalálni, miért tettek kivételt Woody Allennel. A végeredmény tükrében viszont az a biztos tipp, hogy ebből nem fognak rendszert csinálni.

Annak ellenére, hogy ha valaki, akkor Woody Allen soha nem árult zsákbamacskát. Ötven évvel és négy tucat filmmel a háta mögött már mindenki megtanulhatta volna, hogy a New York-i mester életművében – pusztán a nagy számok törvénye alapján – minden fentre jut egy lent is, és ez a kissé lebutított ténymegállapítás a Crisis in Six Scenes után mindössze egy aprócska kiegészítéssel bővül: Woody Allen csak Woody Allen, és Woody Allennek köze nincs a tévésorozatokhoz.

Ott van mindjárt a pilot, a nagy bevezető epizód, amely normál esetben felcsigáz, beránt, megadja az alaphangot, megágyaz a sztorinak és bemutatja a szereplőket. Nos, erről most villámgyorsan tegyünk le, és miután még a címben jelzett krízisig sem jutunk el az első rész végéig, szoktassuk magunkat a gondolathoz, hogy a Crisis nem Allen első tévésorozata lesz, csupán egy Woody Allen-film, amelynek hat stáblistája van.

Ezzel persze az égvilágon semmi gond nem lenne, hiszen amelyik filmjét a nagy vásznon élveztük, azt ugyanúgy élveztük a kisebb képernyőn is. Az már sokkal problémásabb, hogy a szokásos másfél óra van kétszer olyan hosszúra duzzasztva, és ez rengeteg erőlködést szült mind az író, mind a színészek részéről. Már a pilot egyébként frappáns egysorosokkal tűzdelt dialógusain is érződik, hogy jóval terjengősebbek a kelleténél, de ez igazán bántó csak a sorozat közepén lesz a tényleges cselekményt beindító, abszolút kellemes második rész és a szintén fergetegesre sikerült finálé között.

WAAP_E1_S07_D16_0010.RAF

Persze ha közelebbről megnézzük, azt fogjuk látni, hogy az effajta „apróságok” úgysem tántoríthatják el a rendező igaz rajongóit, de miért is tántorítanák. Mint ahogy fentebb írtam, Woody Allen mindig is Woody Allen marad, a Crisis in Six Scenes pedig ennek csak egy újabb példája, amelyben Allen újra magára osztotta a neurotikus író szerepét, a köré szervezett cselekményt pedig visszahelyezte abba a korba, amikor a karrierje indult, azaz a hatvanas évek végére. Amerika fortyog, egymást érik a vietnámi háború elleni tüntetések, dúl a feketék szabadságjogi harca, a néhány regényt ugyan kiadott, de kiteljesedni csak a reklámszöveg-írásban tudott hősünk pedig úgy dönt, tévésorozatot fog írni, ám a kusza idillbe betoppan egy körözött szökevény aktivista, hogy fenekestül felforgasson mindent.

Ebből talán kiderült, hogy nem a nosztalgiáé a főszerep, viszont benne van az alleni hős archetípusa James Dean-fazonúra vágott hajkoronával, amiről azonban mindenkinek csak valami harmadrangú mellékszereplő ugrik be, és aki nem tud tüntetni, mert allergiás a könnygázra. Benne van az a jellegzetes görbe tükör is, amelyen keresztül Allen látja a világot, a nőket, a politikát, de van benne slapstick és van benne értelmiségi csacsogás, az utolsó perc pedig a megtestesült önirónia. Egy kis Banánköztársaság, egy kis Rejtélyes manhattani haláleset van itt megspékelve némi Hollywoodi történettel, szóval sok minden, csak az egysorosokról le kell hámozni azt a másik kettőt.

https://www.youtube.com/watch?v=N1cV2zsIOj4

Kicsit olyan ez az egész, mint a filmbéli Sidney J. Munsinger első regénye, az És lőn világosság: egy végbéldokiról szól, aki szokatlan helyeken lelte meg Istent. A rajongóknak is ezt kell tenni, s talán kevésbé szokatlan helyeken is meglelik majd Woody Allent.

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya