Sorozat

Ki voltam, kivagyok – Fleishman bajban van

Egy elvált férfi világa a feje tetejére áll, ő pedig keresi a fogódzókat benne. Ezt mutatja be okosan és szórakoztatóan a Fleishman bajban van (Fleishman is in Trouble) Jesse Eisenberg és Claire Danes főszereplésével.

A kritika az első két epizód alapján készült.

Hogy milyen egy válás, azt sok kimagasló filmben és sorozatban láthattuk már, legutóbb például a Házassági történetben vagy a briliáns Egy házasság helyzetében. De hogy milyen egy válás ma egy negyvenet súroló, középosztálybeli New York-i zsidó értelmiségi férfi számára, aki hirtelen ráébred, hogy a fél életét kalodában töltötte, így hirtelen rászabadul az online ismerkedésre, mellé előbányássza az ezer éve nem látott barátait, miközben a volt felesége felszívódik, ezért magára marad a két kisgyerekével – ennek bemutatására még nem sokan vállalkoztak a Fleishman bajban van előtt. Taffy Brodesser-Akner író-újságíró a saját regényét adaptálta a 8 részes dramedy-sorozatban, amely

fájóan hiteles képet fest az életközépi válságból eredő pánikreakciókról, a randiappok ellenállhatatlan húspiacáról és New York megunhatatlan értelmiségi buborékjáról.

Jesse Eisenberg végre ismét nagy szerepet kapott Toby Fleishmanként: bár a színészre egy széles réteg még mindig A közösségi hálóból emlékszik, Eisenberg lassan megférfiasodott, miközben nem vesztette el a félszeg báját sem. Toby Fleishman olyan ártalmatlan lúzer, aki közel 15 év házasság után kénytelen új életet kezdeni, első lépésként pedig minden nőt megdug, aki – a társkereső appoknak hála – karnyújtásnyi távolságba kerül tőle, noha korábban nem is álmodozott ekkora népszerűségről. Második lépésként felveszi a kapcsolatot azokkal a barátaival, akiket a házassága első éveiben leépített. Harmadik lépésként pedig próbálja megérteni, mi történt vele. Mindeközben küzd a gyerekneveléssel, a sivár albérletével, a munkahelyi előléptetéssel, az ismerős anyukák ostromával, számtalan megoldásra váró, kínos szituációval. Mozgalmas egy nyara lesz!

Az FX gyártásában készült Fleishman bajban van egyszerre nagyon otthonos és üdítően vicces. New York ezen arcát akkor is jól ismerjük Woody Allen filmjeiből, ha még soha nem jártunk a városban, miközben a sorozat szó szerint a feje tetejére állítja a megszokott képet, hűen tükrözve Toby Fleishman felfordult életét. A széria legegyedibb vonása pedig az, hogy a sodródó férfi életét egy nő narrálja – az egyik újrafelfedezett legjobb barátja, Libby (Lizzy Caplan). Libby egykor menő újságíró volt, ma háztartásbeli anyuka, aki a barátja útkeresése mellett saját ingerszegény életét is kommentálja. Taffy Brodesser-Akner még a regénye kapcsán azt nyilatkozta, hogy a célja ezzel az volt, hogy a férfi szexualitást egy külső (női) nézőpontból vizsgálja. A kísérlet szuper izgalmas, hiszen az éleslátó, szenvtelen narrációból nemcsak a Toby fejében uralkodó káoszt ismerjük meg, hanem

a baráti társaságuk, tágabban pedig az egész senyvedő New York-i középosztály önigazoló életfilozófiáját és kétségbeesett kitörési kísérleteit is.

A sok értelmetlen szex és a baráti világmegfejtés mellett a Fleishman bajban van legérdekesebb vonulatának Toby ön- és házasságelemzése látszik. A sorozat nem példátlan, de sajátos kapcsolati dinamikát mutat be Toby és exfelesége, Rachel (Claire Danes) között. Akárcsak a fentebb idézett válásról szóló kortárs alkotásokban, ebben a sorozatban is a feleség a sikeresebb, aktívabb, ambiciózusabb fél, aki nem mellesleg többet is keres, míg Toby kórházban dolgozik elhivatott hepatológusként, de senki nem érti, miért tart ki az orvosi pálya mellett. A flashback-ekben felidézett vitáikban érzékeny pont kettejük különbözősége, azonban Toby (illetve Libby) szemszöge miatt egyelőre talány, Rachel miért tartott ki ennyi ideig egy olyan férfi mellett, akivel folyton elégedetlen. Eltűnése (amely a Hová tűntél, Bernadette? megoldását idézi) apropót ad arra is, hogy Toby a nő korábbi hibáit is reálisabb fénytörésben lássa, közelebb kerülve a feldolgozáshoz, elengedéshez.

A Fleishman bajban van nagyon szórakoztató és pörgős sorozat amellett, hogy gondolati síkon könnyedén felülemelkedik a közhelyeken. Különlegessége, hogy az epizódok többségét házaspárok rendezik: Shari Springer Berman és Robert Pulcini, illetve A család kicsi kincséből ismert Valerie Faris és Jonathan Dayton. A megoldás nemcsak a sorozat hitelességét növeli, hanem az elfogulatlanságát is: Toby esendő figura, de Rachel sem szent, ahogyan a barátaik is színes, élő karakterek. A Fleishman bajban van olyan tükör, amelyben sokan magunkra vagy a barátainkra ismerhetünk, de a sorozat azt üzeni, hogy nincs ezzel semmi gond.

A Fleishman bajban van a Disney+ kínálatában látható.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu főszerkesztője.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com