Sorozat

Forradalmak kora – Franklin

Franklin-Michael Douglas

Csendben debütált az AppleTV+ vadiúj sorozata. A Franklin egy már milliószor elbeszélt forradalom kevésbé bemutatott időszakába kalauzolja el nézőjét, az alapítóatya, Benjamin Franklin mitikus alakját pedig egy igazi színészlegenda, Michael Douglas alakítja. Kell ennél több? A cikk a sorozat első két része alapján készült.

1776-ban járunk, a függetlenségért harcoló 13 angol gyarmat több vesztes csatát tudhat magáénak Nagy-Britanniával szemben. Az akkora már nemzetközi elismerést szerző amerikai államférfi és polihisztor Benjamin Franklin (Michael Douglas) unokájával, Temple-vel (Noah Jupe) karöltve épségben partot érnek Bretagne-ba egy nem hivatalos, de annál fontosabb diplomáciai jelentőségű ügy érdekében.

Franklin befolyását és hírnevét felhasználva próbálja megnyerni a francia felsőbb körök morális, de legfőképpen anyagi támogatását az amerikai függetlenség győzelmének érdekében,

miközben tinédzser korú unokája betekintést nyerhet a politikai egyezkedések, megalkuvások és érdekkapcsolatok világába.

A Franklin alapját a Pulitzer-díjas, életrajzi műveiről elhíresült Stacy Schiff 2005-ös megjelenésű könyve, az A Great Improvisation: Franklin, France and the Birth of America adta. Schiff Benjamin Franklin franciaországi kalandját boncolgató művének 8 részből álló minisorozatbeli feldolgozására a témában már mondhatni „veterán” forgatókönyvíró vállalkozott. Kirk Ellis nevéhez köthető a mai napig nagy népszerűségnek örvendő, az HBO gyártásában készült 2008-as John Adams című minisorozat, amelyben az Egyesült Államok másik fontos alapító atyjának, első alelnökének és második elnökének, John Adams-nek munkássága, valamint az újszülött állam első 50 évének eseményei kerültek nagyító alá. A Franklin esetében Ellis mellé olyan alkotók társultak, akik kellően tapasztaltnak bizonyultak a kosztümös történelmi drámák, krimik terén. Mind társírója, Howard Korder, mind a rendezői székbe kerülő Timothy Van Patten ugyanilyen alkotói minőségben vállaltak szerepet a ’20-as és ’30-as évek Amerikájában játszódó Gengszterkorzó és Perry Mason című sorozatokért.

Franklin-Michael Douglas

A hagyományos értelemben vett kosztümös történelmi filmek és sorozatok revíziója mára általános tendenciává vált: a készítők, alkotók a világtörténelem ikonikus alakjait és eseményeit sokfajta megoldás útján próbálják életben tartani, relevánssá és azonosulhatóvá tenni a nézők számára. Az akár „forradalomnak” is nevezhető innovációk és újszerű nézőpontok a történelmet feldolgozó mozgóképes alkotások szövetébe számos úton és módon ágyazódnak be, válhatnak az adott életmű, meghatározó esemény vagy történelmi éra mozgatórugójává.

A felfokozott szexualitás, fekete humor, disszonáns modernitás vagy túlzott erőszak csak egyike azoknak az eszközöknek, amik fellelhetők a kortárs kosztümös filmek és sorozatok világában hol kisebb, hol teljes mértékben.

Az olyan sorozatok, mint a Nagy Katalin – A kezdetek, a Tudorok, A Bridgerton család, vagy – egészen friss példával élve – az idén megjelent Mary & George a történelemhamisítás eshetőségét is megkockáztatva tették magukévá ezt az újfajta és eltúlzott világképet. Ezekkel ellentétben azon szériák, mint A korona, a Viktória, vagy akár a John Adams alapvetően a hagyományos és bevett történelemábrázolás mellett döntöttek, és csupán elszórtan vagy szinte egyáltalán nem alkalmazták társaik újító perspektíváját.

A Franklin igazán grandiózus és nagy kihívást jelentő vállalkozásra szánta el magát, a világtörténelem egyik legmeghatározóbb eseményéhez és államférfijához nyúlt hozzá:

az igazi kérdés, hogy tud-e a sorozat újat mondani nézője számára.

Az egyik legkiemelkedőbb alapító atya alakjának és az amerikai függetlenségi háború eseményeinek tankönyvi szárazságát – köszönhetően a felhasznált alapműnek is persze – egy olyan eseménysorozat feltárásával oldotta fel a sorozat, ami eddig a forradalom árnyékában húzódott meg.

Benjamin Franklin franciaországi látogatását tökéletes érzékenységgel ábrázoltak az alkotók:

első pillanattól kezdve a néző teljes súllyal érzi a francia küldetés sikerének tétjét és fontosságát. A sorozat egyik legfőbb erénye a hagyományos és „új hullámosnak” mondható történelemábrázolások közti egyensúly megtartása. A feltételezett nézői többlettudás tükrében – miszerint hamarosan, azaz 13 év múlva a történelem következő szignifikáns forradalma fog kitörni a Franciaországban – Franklin és a francia vezetés közti politikai tárgyalások és játszmák egészen új megvilágításba kerülnek, jelentőségük univerzális szintre kerül. Mégis ezen politikai küzdelmek élvezete nem feltétlen a közönség egy kis, meghatározott szeletére korlátozódik. Annak ellenére, hogy mellőzi elődei elrugaszkodott, túlzásokra építő hangvételét, a Franklin címhősé már-már szoborszerű alakját rendkívül okos és megfontolt humorral lazítja fel és hozza közelebb nézőjéhez.

Franklin-Michael Douglas-Noah Jupe

Minden intelligens humor hiábavaló, ha nincsenek mögötte az alaposan megírt karakterek és a jól megválasztott színészek. Szerencsére a Franklin ezen a téren remekel a leginkább. Michael Douglas, aki producerként is részt vállalt a sorozatban, remekel a címszerepben, igazi jutalomjáték Benjamin Franklin karaktere számára. Az immár 79 éves színész, aki többek között olyan filmek által vált világsztárrá mint az 1987-es Tőzsdecápák, vagy az 1992-es Elemi ösztön –sármja semennyit se kopott meg, pontosan ez a karizma volt szükséges ahhoz, hogy Benjamin Franklin alakja vonzóvá váljon a közönség számára.

Douglas testesíti meg az eredeti „self-made man” karakterét:

a szappan- és viaszfőző családból származó Franklin önerőből valósította meg magát, igazi polihisztorként feltaláló, író, nyomdász, természettudós, filozófus, államférfi, és nem utolsó sorban diplomata is volt egyben. Az egyfajta korabeli „celebként” ünnepelt államférfi Douglas tolmácsolásában a kortalan vonzerőt és karizmát képviseli, valamint egyben egy rendkívül humoros kulturális fricska is rejlik karakterében. Egyik legfőbb pénzügyi támogatója, Monsieur Chaumont (Olivier Claverie) és a köréhez tartozó, az aktuális európai divat szerint öltözködő francia úri társaság előtt Franklin egy kanadai nyest szőréből készült kucsmában jelenik meg. Francia tudása nem a legtökéletesebb, titkon megveti az nemesi körök alakoskodásait, mégis – kihasználva a hírnevében és az idegenségében rejlő misztikumot – megfontoltan képes manipulálni úri közönségét célja megvalósításának érdekében.

Vele szemben jelenik meg unokája, Temple, akin keresztül érvényesül igazán a nézői azonosulás.

Noah Jupe tökéletesen hozza az nyílt tekintetű, de még tapasztalatlan tinédzser szerepkörét, akit nagyapja játékosan kigúnyol, amikor francia úri fiúknak való ruházatban jelenik meg, mégis lelkiismeretesen tanítja ki unokáját a diplomácia és a politikai egyezkedések minden fortélyára.

A Franklin nagyban támaszkodik címhőse és az őt játszó színész alakjára, feltételezve, hogy nézője rendelkezik a kellő háttértudással, valamint érdeklődéssel a témával és főhősével kapcsolatban. Ennél a pontnál lelhető fel a sorozat igazi gyenge pontja. Az alapvetően hagyományos történelemábrázolást képviselő, intelligens és átgondolt humort alkalmazó sorozat nem feltétlen bír kellő húzóerővel a megcélzott közönsége egészére. Mindezek ellenére a Michael Douglas főszereplésével készült sorozat üdítő középutat jelenthet a régi és új vonalas történelmi/kosztümös sorozatok tengerében, miközben egy már ismertnek vélt forradalom kevésbé ismert szegleteibe nyújthat betekintést.

A Franklin az AppleTV+ kínálatában érhető el.

Padányi Júlia

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com