Sorozat

Botrány a fehér ágyban – Gaslit

A híres Watergate-botrány kulisszái mögé hivatott bevezetni a nézőt a Gaslit olyan sztárokkal az élen, mint Julia Roberts, Sean Penn és Dan Stevens. De mennyire sikerül érdekessé tenni ezt az ízig-vérig amerikai történetet a kontinensen kívüli nézőknek? Kritika az első rész alapján.

Noha maga a Watergate szó mára szinte a politikai botrány szókapcsolat helyettesítőjévé vált, valószínűleg sokan vannak a világon, akik nem tudnák pontosan összegezni, miről is szólt a modern kori amerikai politika egyik legfontosabb eseménye. Ennek egyrészt az a következménye, hogy mozgóképes alkotások sokasága igyekszik betölteni az űrt a nézőkben, másrészt az, hogy a Watergate körüli alkotások egy része pontosan emiatt megpróbál ellépni magától az eseményektől.

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!

Utóbbiak közé tartozik a Gaslit is, ami attól a Robbie Pickeringtől érkezik, aki a Mr. Roboton is dolgozott korábban.

A Julia Roberts és Sean Penn főszereplésével készült sorozatnak kis túlzással azok is nekiülhetnek, akik tényleg semmit nem tudnak Nixon elnök 1972-ben kirobbant botrányáról. Noha érdemes legalább a Wikipédiára ellátogatni előtte, hogy nagy vonalakban átfussuk, miről is szól majd a 8 epizódos évad, az eddig megjelent első rész alapján a hangsúly most nem a történelmen vagy a politikán lesz.

Kredit: STARZ

Az alkotás ugyanis a Nixon jobb kezének számító John Mitchell (Penn) és felesége, Martha Mitchell (Roberts) életébe nyújt igazán betekintést. A felvezető epizód rájuk, és arra a John Deanre (Dan Stevens) fókuszál, akinek keze jócskán benne volt a lehallgatásokban és az egész eset eltusolásában. De az ő oldalánál is fontosabb egyelőre a romantikus szál, mint a politikai.

Nem új persze a nap alatt, hogy egy történelmi eseményt személyes történetek révén mutatnak be vagy hoznak közelebb a nézőkhöz (gondoljunk csak az olyan történelmi alkotásokra, mint a Schindler listája, az 1917, A fegyvertelen katona vagy a Harriet). De olyan konkrét amerikai politikával kapcsolatos filmeket is felhozhatunk példának, mint A jelentés, az Alelnök vagy a Selma. Van tehát múltja a megtörtént eseteket emberközpontú oldalról feldolgozó műveknek. Ahogy híres házaspárok vászonra varázsolására is láthattunk már sok-sok példát.

Legutóbb pont Az élet Ricardóéknál kapcsán került elénk egy válságba jutott házasság két nagyon is publikus figura között.

A Gaslit pedig egyelőre a felsoroltak közül utóbbira hasonlít leginkább. Megkapjuk ugyan a történelmi utalásokat, ahogy szépen formálódik a Nixon közeli emberek terve is, de a főszerep még a házastársi drámáé, és a karakterek kibontakoztatásáé.

Mindez pedig a hangulatos és vizuálisan izgalmas retro közeg miatt egyelőre bőven elég is. A sorozat tökéletesen adja át a kora 70-es évek Amerikáját az autóktól, a ruháktól és az ékszerektől kezdve a bútorokig és a megfelelő hajviseletig.

A STARZ sorozata hozza mindazt, amit egy hasonló alkotástól elvárhatunk; ugyanakkor vérmes eredetiséggel nem lehet vádolni. Nem találunk különleges beállításokat, ötletes szögeket vagy megragadó vágásokat.

Egyelőre inkább pontos lekövetője csak a kamera az eseményeknek, nem társa vagy alakítója azoknak.

A komótosan, de nem unalmasan csordogáló első epizód premier plánba ülteti a színészeit, akik érezhetően élvezik is a figyelmet. Julia Roberts ügyesen egyensúlyoz a gazdag és ravasz kirakatfeleség szerep és a férjét nélkülöző asszony között, akit egyik jelenetben kedvelünk és sajnálunk, a másikban már inkább megkérdőjelezzük tetteit és szavait. A színésznő elegánsan hoz egyfajta sebezhetőséget a karakterbe, aki a dúsgazdag lakás és a méregdrága gyönyörű ruhák és ékszerek nyújtotta magabiztosság ellenére is bele-belebotlik saját önbizalomhiányába.

Martha Mitchell sokszor kritikus hangnemben beszélt az aktuális kormány intézkedéseiről és koránt sem nézte jól szemmel, hogy férje, John ugrik Nixon minden szavára és mozdulatára. A prominens feleség gyakori vendége volt különböző talk showknak és számtalan újságnak és magazinnak adott interjút; olykor nem távol maradva a politikától. A Watergate-botrány kirobbanását követően pedig nyíltan Nixon és a férje ellene állt ki: ezt a sorozat már az első epizódban is finoman elhinti, ahogy nemcsak megmutatja Mitchell közeli kapcsolatát a sajtóval, élvezve szavainak erejét, de a befejezéssel egyértelműen arra irányítva a figyelmet, hogy ez az egy feleség igen is komoly hatással lesz a történelemre.

És bár Julia Roberts méltó társa az elmaszkírozott Sean Penn, aki a smink és különböző prop elemek alatt sem veszíti el színészi képességeit, a show egyelőre Martha Mitchellé.

Mellettük szerepel még Dan Stevens, aki ismét tökéletesen alakul át a kívánt karakterbe, ahogy Shea Whigham és Betty Gilpin is jó választások voltak a szerepeikre. A folytatás pedig csak további sztárokkal bővíti majd az amúgy is jól működő gárdát.

A Gaslit korhűen járja körbe a Watergate-botrány legfontosabb szereplőit és vezet be a magánéletükbe, úgy hogy Nixon árnyéka végig csak ez marad: egy árnyék.

Ezzel pedig a reflektorfény tényleg azokon a figurákon, no meg az őket megformáló színészeken pihen, akik általában kicsit hátrébb sodródnak, ha szóba kerül a politikai esemény. És ha nem is formabontó, merész vagy kifejezetten emlékezetes a Gaslit a bevezető epizód alapján, a színészi alakítások, a hangulat és az emberi drámák felerősítése miatt a műfaj kedvelőinek érdemes lesz leülniük hozzá a tévé elé.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!

Podcast

Hirdetés

Hirdetés