Sorozat

A zseni maga – Géniusz: Picasso (pilotkritika)

A Géniusz: Picasso legegyedibb vonása, hogy a saját eszközeivel beszél a huszadik század egyik legnagyobb zsenijéről, Pablo Picassóról.

A National Geographic első saját drámasorozatának második évada – az Einsteinről szóló első évad után – a huszadik század újabb öntörvényű, emblematikus, köznevesült és mémmé vált zsenijét, Pablo Picassót állítja középpontba. A Géniusz: Picasso az első rész alapján ugyanolyan igényes, elmélyült és nagyívű sorozat lesz, mint az Einstein volt – főszerepben a mindig hibátlan Antonio Banderasszal.

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!

A Géniusz: Picassóban az a legjobb és legkülönlegesebb, hogy olyan, mint egy Picasso-kép. Minden részletet ábrázol, csak előfordul, hogy nem az elvárt helyen. A sorozat szervezőelve ugyanis az asszociáció; merészen ugrál az idősíkok és helyszínek között, így pedig az átlagos életrajzi filmek könnyen unalomba fulladó, fókuszát vesztő linearitása helyett végig megőrzi a pezsgését. Ugyanakkor izgalmas kapcsolatokat teremt Picasso különböző életszakaszai között: a sorozat alapján a festő életének fordulópontjai jól körülhatárolható traumákhoz kötődnek, amelyek évtizedes távolságból is rezonálnak egymásra. Az első rész kereteit például a Guernica megfestése adja, a gyötrelmes munka közben viszont flashbackekből megismerhetjük a fiatal Picasso ismerkedését az élettel és a művészettel, amelynek állomásai mind elválaszthatatlanok a nagy mű születésétől. Az alkotók olyan ügyesen váltogatják az idősíkokat, hogy egy idő után már eldönthetetlen, melyik a fő történetszál, és melyik csak kitekintés –

épp úgy, ahogyan Picasso képein sincs előtér és háttér.

A sorozat emellett vizuálisan is megidéz számos ismert vagy kevésbé ismert Picasso-képet: az első részben a Guernica születése mellett a húga halála, Dora Maar vagy egy bikaviadalos jelenet művészi feldolgozása is fontos szerepet kap. Szemléletes és élvezetes módon megismerhetjük az ihletet adó eseményeket, az evolúciójukat, így pedig sokkal közelebb kerülhetünk a – valljuk be – nem túl könnyen befogadható Picasso-képekhez. Nagyszerű lenne, ha a sorozat további részének is ugyanígy a műalkotások lennének a sarokkövei, hiszen az alkotók láthatóan mélyen elmerültek nemcsak a zseni életrajzában, de a művészetében is.

A művészettörténeti utazás mellett – a címből, illetve a NatGeo tudományos-ismeretterjesztő profiljából következően  – a zseniség mibenlétét is kóstolgatja a sorozat. Szerencsére ahogyan a festmények bemutatása is természetesen, szinte észrevétlenül szövődik bele a cselekménybe, úgy Picasso öntörvényűsége és annak következményei is magától értetődően, túlzásoktól mentesen mutatkoznak be. Picasso az első rész alapján egy izgalmas rejtvény, melynek megfejtéséhez lassanként közelebb kerülhetünk. A zseni szabályok felett álló, minden kategóriát túlfeszítő, izgalmas egyénisége végig élő és valószerű, csak éppen még nem teljesen világos, hogyan és miért alakult ki. A sorozat ugyanakkor nem próbálja szépíteni azt sem, hogy Picasso életvitele morálisan finoman szólva is megkérdőjelezhető. Már az első részben is két szerető, egy potenciális új kapcsolat és egy színfalak mögötti feleség áll a mérlegen – bár egyelőre ezt a helyzetet nem élezte ki nagyon a sorozat,

várhatóan az egyik fő konfliktusforrást pont Picasso szerelmi élete adja.

Lassan már olyan sok külföldi produkciót forgatnak nálunk, hogy felesleges is külön kiemelni ezt a tényt – de a Géniusz: Picasso esetében is külön büszkeség, hogy fél évig Magyarországon dolgoztak rajta. Ennek ugyan az első részben még nem sok nyoma van (vagy nagyon jól elrejtették őket), de ez éppenséggel dicséret is lehet: a profi kivitelezés fontosabb, mint egy-egy furcsán ismerős hazai helyszín vagy epizódszereplő. Akinek pedig az újabb tíz Géniusz-epizód is kevés, jó hír: a NatGeo már tervezi a harmadik évadot, amely ezúttal egy kevésbé ismert, de nem kevésbé fontos zseniről, a Frankenstein írójáról, Mary Shelley-ről fog szólni.

A Géniusz: Picasso első része április 22-én 20 órától látható a National Geographic műsorán.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu főszerkesztője.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés