Sorozat

A Jó, a Rossz és az Antikrisztus – Good Omens

Good Omens

Az Amazonnak és a BBC-nek hála tovább bővül a Neil Gaiman-adaptációk tárháza. A Good Omenst látva két dolog bizonyos; az írókat a Vatikán ki fogja tiltani, a sorozatbarátok viszont a mennyekig magasztalják.

Közeleg a világvége, hisz a gyermek, ki a sötétség ura lesz majdan, a kis Antikrisztus megszületett, és az a sorsa, hogy egy angol diplomatacsaládba költözzék. Az angyali Aziraphale (Michael Sheen) és a démoni Crowley (David Tennant), akik már a kezdetek kezdete óta az emberek világában élnek, szusit esznek és Bohém Rapszódiát hallgatnak, elhatározzák, hogy egyesítve erőiket, az arany középúton terelgetik majd a Sötét Herceget (Sam Taylor Buck). Céljuk, hogy mind a Menny, mind a Pokol kívánalmainak megfeleljen a kis Warlock. A baj az, hogy rossz gyereket istápoltak. Eközben Adam, a sötétséget hozó, békésen éli a kispolgári gyerekek teljesen átlagos életét.

A Terry Pratchett társszerzésében íródott Good Omens (hazánkban Elveszett próféciák) című, nem éppen kereszténybarát, de annál megkapóbb humorú fantasy-eposz

már a negyedik tévés feldolgozás a gaimani életműből. A kevéssé ismert Likely Stories mellett a Lucifer című sorozat főszereplője is (részben) az ő nevéhez köthető, még a képregényíróként töltött időkből. Eddig a legnagyobb durranása persze a 2017-ben indult Amerikai istenek. A második évad előkészületeinek botrányaiból végül egy kritikusokat megosztó produktum született, de a nézettsége töretlen, így az 5 szezonosra tervezett történet már meg is kapta a zöld utat a folytatáshoz.

Mind a sorozat, mind a nagyvásznon bemutatott filmek (Csillagpor; Coraline) jól ragadták meg Gaiman stílusát, de írói zsenialitása abban rejlik, hogy nem csak egyféle stílusa van, és ezeket a stílusokat úgy váltogatja, mint kaméleon a színét. Nemcsak egy-egy művét tekintve, hanem akár egy röpke fejezeten belül is képes fennkölt prózát varázsolni egy mezei bohózatból anélkül, hogy mesterkéltnek hatna.

A Prachettel közös Good Omens azonban, a témájából eredően, precizitást és következetességet vár el.

A Good Omens első számú próbatétele a stílusbeli kötöttsége miatt az volt, hogy ne silányuljon egyszeri keresztényparódiával ízesített limonádévá (mint az Evan, a minden6ó). Szerencsére Gaiman maga vállalta a forgatókönyv megírását, így azzá varázsolta történetét ami; egy pofátlanul humoros, gátlástalanul vicces és elképesztően őrült valláskritikává, ami előtt még a Brian élete is megemelné a töviskoszorúját. Már a sorozat első percei ezt az attitűdöt bizonyítják; a klasszikus bibliai ábrázolásmódok idejének vége.

Isten, aki egyben narrátora is az őrült történetnek, Frances McDormand (Három óriásplakát Ebbing határában; Fargo) hangján szólal meg. Elmeséli, hogy a teremtés időpontját övező elméletek mind hamisak, hiszen az a bizonyos vasárnap I.e. 4004. október 21-re esett, reggel 9:13-ra. Sőt, „az emberiség afrikai eredetének” elméletét is keresztezik a Genezissel; Ádám és Éva tulajdonképpen miért ne lehettek volna színesbőrűek?

Gaimanék agymenését a rendező és társ forgatókönyvíró Douglas McKinnon (Ki vagy, doki?; Sherlock) remek humorérzékkel vizualizálja.

Nincs ember, ki nem hallott még az Antikrisztusról, de kétlem, hogy eljövetelére gondoltunk volna már a klasszikus “itt a piros-hol a piros” kártyatrükk tipikus eseteként. Pedig így történt; a piros jelöli a családot, akiket kiválasztottak a csecsemő felnevelésére, csakhogy a nagy keveredésben szem elől veszett a megfelelő lap, így az Armageddon-felelős jövevény rossz kezekbe került. Ez a pokoli véletlen, Isten elmondása alapján, nem azért következett be, mert az ember eredendően jó vagy rossz volna. Hanem azért, mert eredendően ember, aki hibázik.

A Good Omens második próbatételét a főszereplő duónak kellett teljesítenie. És hála Istennek, teljesítik. Sheen (Frost/Nixon; Alkonyat-széria) , az Antikrisztus megtérítésének bukásra ítélt feladatát magára vállaló angyal szerepében imádni valóan naiv és emberi, Tennant (Ki vagy, doki?; Jessica Jones) pedig az önnön létezésének lényegét meghazudtolóan, az emberiség sorsáért aggódó démonként ripacskodik ördögien. Dinamikájuk megkérdőjelezi az ismert toposzokat, miszerint van a jó és van a rossz erő, ami irányítja az univerzumot –

lerészegedésük végtelenül triviális, összefüggéstelenül beszélnek, böfögnek és szédelegnek, csak a témájuk épp nem a hétvégi focimeccs, hanem az univerzum megmentése.

Mellettük olyan színészek brillíroznak mint a már említett McDormand, aki bebizonyítja, hogy Isten nem csak Morgan Freeman hangján tud lyukat beszélni az ember hasába, vagy Jon Hamm (Mad Men; Nyomd, bébi, nyomd!) mint a pojáca arkangyal, Gábriel. A későbbiekben feltűnő Benedict Cumberbatch (Doctor Strange) mint Sátán, vagy Brian Cox (Jutalomjáték) mint a Halál pedig már csak hab ezen a mennyei tortán.

https://youtu.be/hUJoR4vlIIs

Az Amazon az év egyik legzseniálisabb vígjátékát sajtolta ki Gaiman és Pratchett történetéből. A Good Omens kitűnő szereposztással, kreatív rendezéssel és egy magvas gondolati mezővel bír; „az élet egy pókerjátszma vakokkal és egy örökké mosolygó osztóval, aki nem árulja el a játékszabályokat”.

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel a PPKE kommunikáció szakos, filmen és újságíráson specializált hallgatója. Ha egy filmben egyszerre jelenik meg a misztikum és a társadalomkritika, nála tuti befutó.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya