Fókuszban Sorozat

Vannak még jó emberek. Vannak emberek. – Gösta

A Gösta pontot tett a sorozatvilág egyik hiányosságára: az HBO Nordic is elkezdett sorozatokat gyártani.

Igazából fogalmam sincs, miért nem készített eddig az HBO Nordic saját sorozatot, de nem is lényeges, hisz most végre elkezdte. Méghozzá nem is akárhogyan, hisz az első szériájukhoz sikerült megnyerniük a régió egyik legjobb rendezőjét, Lukas Moodyssont (Mi vagyunk a legjobbak, Mamut), ami remek döntés volt.

Remek, mert a Gösta abszolút hozza mindazt, amit egy “skandináv” címke alatt érkező alkotástól elvárunk: hamisítatlan északi hangulatot áraszt, fanyar humorú és nagyon sok mindenről mesél, ráadásul okosan mesél.

A Gösta főszereplője Gösta (Vilmhelm Blomgren első főszerepe, és biztos, hogy nem az utolsó), a fővárosból egy vidéki kisvárosba kivezényelt fiatal gyerekpszichológus. Gösta jó ember, nagyon jó ember, olyan, akit szomszédnak kívánnánk vagy akivel simán elmennénk sörözni. Először is, gyerekeken segít, de segít a bolt előtt kolduló román öregasszonyon, segít a közel-keleti menekültön és még a biciklitolvajhoz is kedvesen szól, nem is beszélve a nyilvánvalóan kapuzárási pánikkal küzdő apjáról, aki a fiához költözik, és aki nem könnyű eset. És hogy ne lenne jó ember, aki még arra is ügyel, hogy barátnőjének művészi fotót küldjön a farkáról?

Itt van tehát egy jó ember, egy túl jó ember. Göstának pontosan ez a veszte, hogy mindenkin segíteni akar, hogy senkinek nem mond nemet. Miközben a világ, nos, a világ az csak a világ. A férfi próbálja intézni a szerencsétlen menekült ügyét, de a hatóságok válaszra sem méltatják. Próbál egy kis üde színfoltot vinni a munkájába – egy hintaszékkel -, de a túlokoskodott szabályrendszer és a bürokrácia lecsap rá. Az egyik epizódban a főnöke egy hatost rajzol neki egy lapra, ami az asztal túloldaláról nyilvánvalóan kilencesnek látszik.

Ez a jelenet tökéletes tükrözi mindazt, ami a Gösta esszenciája: tudod több oldalról szemlélni a világ dolgait vagy makacsul ragaszkodsz a saját nézőpontodhoz.

De sajnos ez a vásár is kettőn áll, s ez az, amiért Gösta folyamatosan beleszalad egy-egy pofonba. Például hiába akarja szegény, hogy a barátnőjével működjön a távkapcsolat, a lány olyan szinten veszik el a saját egójában, hogy a végén már önmagában is kételkedni kezd. De visszafele is működik a dolog, Gösta mindenre nyitott, mindenben finomkodó világszemlélete néha sehova nem vezet.

És hogy ennyi keserűség közepette mitől vígjáték a Gösta? Attól, hogy mindezt finom humorral tálalja. Nem harsányan, de az ereje éppen a visszafogottságában van. Abban, ahogy csendben röhög a hülye bürokrácián, az ostoba hagyományokon, a túlzásokon, a tehetetlenségen és a tudatlanságon. Például, amikor Gösta felajánlja a biciklijét épp ellopni készülő férfinak, hogy elviszi a csomagtartón, az megkérdi, hogy Gösta pedofil-e. A fiú mondja, hogy nem, és különben is, maga felnőtt, a tolvaj nem tágít: „Mit tudom én, talán pedofil, aki az idősebbeket szereti.”

Ez csak egy a sok szituáció, a sok embertípus közül, amelyeket a Gösta kinevet. Csendben, visszafogottan, gúnyosan. Mert van, ami ellen ez a legjobb fegyver. És Göstáé csőre van töltve.

A sorozat idehaza az HBO GO-n látható.

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..