Sorozat

Bárány a farkasok között – Great Expectations

Olivia Colman lidérces menyasszonyként elviszi a show-t Steven Knight hatrészes, kosztümös minisorozatában, a Szép remények (Great Expectations) legújabb feldolgozásában. A Karácsonyi ének után a brit filmes újabb Dickens-adaptációja ígéretesen indul, ám felmerül a kérdés, hogy sokadikként a sorban van-e helye egy újabb verziónak.

A kritika az első két epizód alapján készült.

Charles Dickens egyike a legtöbbet adaptált szerzőknek, az 1861-ben megjelent Szép remények például már tizenhét mozgóképes feldolgozást megért, köztük olyanokat, mint David Lean klasszikusa vagy Alfonso Cuarón modernizált szerelmi története. De a BBC sem Knighttal készítette el az első feldolgozást, a 2023-as előtt például 2011-ben is csináltak egy minisorozatot.

Pip árva fiú, aki nővére, Sara és kovácsmester férje, Joe házában nevelkedik. A fiú az iskola mellett a kovácsmesterséget tanulja, Joe és Sara tervei szerint öregkorukra ő veszi majd át az üzletet. Pipnek azonban más tervei vannak. Amikor Miss Havisham, egy felsőbb körökbe tartozó, de érzelmileg instabil nő felbérli őt, hogy társasága legyen örökbefogadott lányának, Estellának, a fiú előtt egy addig ismeretlen világ bontakozik ki, tele lehetőségekkel.

A Birmingham bandája és a Tabu kreátorának kosztümös coming of age drámasorozata megtartja a történetet a 19. századi Angliában, ugyanakkor modernizálja azt.

Ez megjelenik a vizualitásban, a szereposztásban, ahogyan a történetmesélésben is.

Az első két epizód ugyan követi az eredeti történet vonalát, de több helyen kibővíti azt. Történetmesélésében például már az elején átlépi a regény kereteit és plusz háttérinformációkat adagol a néző számára. Például külön szálon mutatja be a rabszállító hajóról megszökött két férfi történetét, de Pip elvágyódásának és különcségének is hamar elkezd megágyazni. Lefekteti azt is, hogy Steven Knight Pipje nem akar a kovácsmester Joe nyomdokaiba lépni.

Látványvilágában a naturális képek (mint például a sárban birkózó szökevények vagy a fagyott táj) keverednek az elemelt, hol félhomályba vesző, hol melegséget árasztó felvételekkel.

Steven Knight elmondása szerint olyan dolgokat mutat meg a sorozatban, amiket Dickens idejében fikcióban nem lehetett ilyen expliciten ábrázolni. Egyebek mellett ez az alkotói nézőpont is a modern megvilágítást erősíti.

Bár sokadik feldolgozásként a történet nem tartalmaz olyan nagy meglepetéseket, az első két rész mégis tele van feszültséggel és izgalommal, keveredik benne akció, kaland és románc. A pilot epizód lassan építkezik, de szépen készíti elő Pip jövőjének alakulását és Olivia Colman belépőjét Miss Havishamként.

Hangsúlyt kapnak a (rém)mesei elemek és karakterek.

Miss Havisham elhagyatott otthona igazi kísértetház a gyéren megvilágított, sötét folyosóival és kongó tereivel.

Ő maga pedig kiszámíthatatlan, bánatában megkeseredett kegyetlen boszorka, akinek nem csak a házában állt meg az idő, de a fejében is. Elkoszolódott esküvői ruhájában megjelenése egyszerre kelt rémületet és szánalmat. Kegyetlen játékainak pedig nem rest alávetni új pártfogoltját, a szegény sorból származó, okos fiút, aki minden erejével próbálja felülírni sorsát.

Nemrég került mozikba Xavier Giannoli Balzac-adaptációja, az Elveszett illúziók, ami remekül párba állítható Knight munkájával. Dickens francia kortársa szintén egy munkásosztályba született, de onnan kitörni vágyó, magának művészi karriert álmodó férfi történetét meséli el Párizsban – a fiatal Lucien pályafutását bemutatva egyben társadalmi tablót rajzol. Ahogyan Pip karrierje, úgy Luciené is egyben szól személyiségfejlődésükről, hibáikat, vagy éppen bukásukat látva pedig a szerző felveti a kérdést, van-e lehetőség valójában a társadalmi helyzetükből való kitörésre és vajon a pénz elég-e ehhez?

Ám amíg Knight a sorozat világának megépítése során játszik a meseszerűséggel, addig Giannoli filmjében ez az elemeltség egyedül a főhős verseiben kap teret.

A Szép remények eddigi legemlékezetesebb alakítása Olivia Colmané. A kedvenc Stuart Annája ezúttal is egy erősnek látszó, mégis végtelenül sebzett és törékeny figurát játszik. Tom Sweet, majd Fionn Whitehead is jó választás Pip szerepére. Nővére Az essexi kígyó Marthája, Hayley Squires, aki Clio Barnard misztikus sorozatához hasonlóan most is erős női karaktert formál meg.

A látottak alapján a folytatás ígéretesnek tűnik, ám Knight víziója mellett felmerül a kérdés, hogy a társadalomkritikával átitatott történetből ez a feldolgozás vajon milyen üzenetet tartogat mai közönsége számára.

Kalmár Lalita

Kalmár Lalita az ELTE bölcsészkarán végzett filmszakon, majd később filmírást tanult a METU művészeti karának mesterszakán. Írt kisjátékfilmet, sorozatot, dolgozott színészekkel filmben és színházban egyaránt, a filmkészítés gyakorlatába is belelátott. Szakdolgozatában a bollywoodi film műfaji sokszínűségét vizsgálta, emellett nagy rajongója a szerzői filmnek, illetve a szerzői életutak feltérképezésének.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!