Sorozat

Utazás a horrormester koponyája körül – Guillermo del Toro: Rémségek tára

Guillermo del Toro Hitchcockéhoz hasonló márkanévvé válva vezeti fel a Netflix új antológiasorozatának epizódjait, hogy régivágású horrortörténeteivel hangolja nézőit a közelgő ünnepre. A Rémségek tára stílusos halloweeni borzongással világít rá a halottak napja lélektani határaira.

Az antológia sorozat az ’50-es és ’60-as években futó, hatalmas népszerűségnek örvendő Alfred Hitchcock bemutatja és The Alfred Hitchcock Hour mintáját követve mutat be a címszereplő rendező stílusában készült, egymástól független, epizód hosszúságú történeteket. A minden részt egyesével prezentáló del Toro pedig valóban Hitchcock mexikói alteregójaként funkcionál a rövid felvezetők során. Ráadásul saját kézjegyei is átfogóan érvényesülnek a teljes évad alatt.

A küllemükben is sok hasonlóságot mutató rendezőpáros mindkét tagja népszerű műfaji virtuozitásáról ismert. Azonban míg Hitchcock a thriller zsánerét forrasztotta össze saját nevével, addig del Toro szerethető szörnyei számára alkotott költői rémmeséket.

De vajon del Toro streamingshow-ja is képes olyan popkulturális ikonná avatni a mexikói rendezőzsenit, amilyenné annak idején saját televíziós műsora tette a suspense mesterét?

Az alkotói szándékhoz kétség sem férhet, hiszen már a sorozat hangulatos intrója is del Toro sajátos belső világába invitál. A vészjósló vonósok feszült, mégis játékosan kíváncsi dallamaira animált képsorok a Rémségek tára viktoriánus bútordarabjának mélyére kalauzolnak. A felnyíló koponyák spiráljából tágas termek és gótikus folyosók ködbe boruló részletei rajzolódnak ki. Hatalmas torz arcképek, titokzatos szerkentyűk és misztikus lények preparátumai sejlenek fel. A képsorok del Toro legjobb műveit idézve alapoznak meg a soron következő kísértetmeséknek.

A korábbi novellákból adaptált történetek jobbára mind del Toro ötleteit tükrözik. A letisztult, képeskönyvszerű látvány gótikus elemei, a sötét miliők és a részletgazdag tárgyi világ kiemelése a címszereplő producer stílusának állandó komponensei, ahogy a szörny motívumának lélektani boncolgatása és az aktuális társadalmi problémák rémnarratívákba emelése is tipikusan „del Toróssá” teszik a máskülönben számos alműfajt felelevenítő szériát. Hiszen a történetek között találkozhatunk idegen inváziós, kísértet-, és klasszikus szörnyfilmmel, ördögűzős, valamint boszorkányos narratívával, de még túlélő-, és testhorrorral is. A hangsúly azonban a borzongatások helyett elsősorban mindig a karakterek motivációira és pszichológiai változásaira helyeződik.

A szenvedésekkel teli sorstragédiák pedig jellemzően aktuális társadalmi kérdésekre reflektálva alkotnak metaforikus tanmeséket.

A Rémségek tára többnyire direkt módon jelenít meg olyan átfogó problémákat, mint a bevándorlók helyzete, a nagyvállalatok kizsákmányoló attitűdje vagy a hagyományok és a holtak tiszteletének jelentősége. Ezen felül teret kap a szépségipar kritikája is a felszínes női nemi szerepek szatíráján keresztül. A művészetek egyénre gyakorolt hatása egy Dorian Gray arcképe átiratban fogalmazódik meg. A gyászfeldolgozás szükségességére pedig a kialakuló függőségek és a káros megszállottság példáján keresztül is felhívja a figyelmet a sorozat.

A del Toro filmjeire jellemző vizualitás, visszatérő narratívák és tematikus eszköztár használata minden epizódban tetten érhető. Noha a népszerű direktor csupán producerként, valamint egyes részek ötletgazdájaként működött közre a készítés során, a széria tagadhatatlanul illeszkedik az életművébe. A kortárs horrorfilmekkel már bizonyított alkotók viszont érdemben nem képesek tovább színesíteni a látottakat. Vincenzo Natali (Kocka, Hibrid), David Prior (Az üres ember), Ana Lily Amirpour (Csadoros vérszívó), Keith Thomas (The Vigil, Tűzgyújtó), Catherine Hardwicke (Alkonyat, A lány és a farkas), Panos Cosmatos (Mandy: A bosszú kultusza), valamint Jennifer Kent (A Babadook, The Nightingale), de még del Toro gyakori munkatársa, A faun labirintusa Oscar-díjas operatőre, Guillermo Navarro is rendezett epizódot a szériához.

A feltörekvő filmesek ugyanakkor egyedi látásmódjuk érvényesítése helyett csupán del Toro klónokként asszisztálnak a rendezői sematizmushoz. Hitchcock kánonteremtő stílusával szemben del Toro klasszikus felépítésű horrorjai nem reformálják meg a bevett sémákat. Nem meglepő, hogy a Netflix szakított hagyományos bemutatóstratégiájával is a sorozat premierje kedvéért. Az epizódok a korábbiakkal ellentétben nem egyidőben váltak elérhetővé, hanem naponta, kettesével debütáltak a streamingplatformon. Így a tömbösített tartalomfogyasztáshoz szokott közönséget sem terhelte meg az egymáshoz nem kapcsolódó, de hasonló mintákat követő részek tematikus ismétlődéseinek töménysége.

A személyes kézjegyek érvényesülése ellenére a Rémségek tára leginkább a Fekete tükör műfaji átiratának feleltethető meg.

A del Toro skatulyájába zárt epizódok viszont a technológia rémségei helyett fizikai szörnyszülöttekkel borzongatnak. Így a fantasztikum bevonásának köszönhetően a kortárs társadalom felé mutatott görbe tükörből kevésbé hatásos, metaforikus példázatok lesznek. A valóságtól való nagyobb mértékű elrugaszkodás és a gyakran múltban játszódó események távolságtartóbbá teszik a látottakat.

A Rémségek tára professzionális kivitelezésű, de felejthető egyszínűségének problémája leginkább Cosmatos önmagához hű, pszichedelikus epizódja alatt válik szembetűnővé. A Mandy rendezője fülledt képeinek szemcsés szűrőin és vibráló neonfényein keresztül világít rá az antológiasorzatban rejlő lehetőségekre. A lüktető eletronikus zenére kokainozó szereplők úgy filozofálnak spiritualizmusról, tudományról és művészetekről, hogy az egyszerre illeszkedjen a korábbi részek tematikájába, mégis új látásmódot tükrözzön.

Guillermo del Toro sorozata konvencionális konzervatizmusa miatt nem emeli hitchcock-i magasságokba önhatalmúlag márkanévvé avanzsált rendezőjét. A hitchcock-i thrillerrel ellentétben ugyanis a del Toro féle horror egyelőre még biztosan nem lesz bevett fogalom a mozirajongók körében.

A Rémségek tára a Netfix kínálatában található meg.

Lubianker Dávid

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com